Opstartperikelen timemachine en klassieke USB poort Macmini + advies over Macbook air M1 gevraagd.

Beste mensen,

Twee vragen.
Vraag 1.
Rare dingen gebeuren hier. Ik had een schijf die als timemachine gebruikt werd. Er ontstonden problemen.

Ik heb een 2018 Mac Mini 3,2 GHz 6-Core Intel Core i7 met 32 intern geheugen van november 2019.
  • De Timemachine gaf een foutmelding en kon niet meer backuppen.
  • Opgelost (dacht ik). Timemachine geformateerd (kon, waren geen problemen qua inhoud) en opnieuw begonnen.
  • Vervolgens een paar dagen later startte de Mini heel traag op.
  • Uiteindelijk uitgevonden dat de externe schijf van de Timemachine het probleem was. (Was ook best een oude schijf).
  • Schijf losgekoppeld. Opstartprobleem opgelost. Nieuwe schijf besteld.
  • Nieuwe schijf binnen, aangekoppeld, opstartproblemen terug. Blijkt dus niet de oude schijf te zijn, maar wat dan?
  • Aangezien ik ervoor koos om die timemachine niet via een USB-C poort te koppelen, had ik dus een schijf gekocht met de oudere type USB poorten.
  • Schijf uit de USB-poort gehaald en op de hub van die aan de andere USB-poort zit aangesloten (waar overigens ook weer twee schijven aan zitten). (Voor de volledigheid, er zit ook nog een ssd aan 1 van de thunderbolt usb-c poorten.
  • Dat bracht geen soulaas.
  • Even voor de test zonder de nieuwe schijf, maar wel met de andere twee externe schijven nog steeds gekoppeld de computer weer opgestart, geen problemen.
  • Vervolgens de nieuwe schijf aan een USB-poort van mijn LG monitor geplugd en wederom een poging gedaan. Opnieuw opgestart, probleem opgelost, ging weer net zo snel (15 tot 20 seconden) zoals vroeger. Time-machine Backup ging ook goed.
Hoop dat het verhaal duidelijk is. Vraag is, waarom kan ik die nieuwe schijf (en de oude dus blijkbaar) opeens niet meer aan de oudere USB-poorten koppelen, terwijl de andere twee schijven wel goed functioneren? Daarbij wil ik wel aangeven dat de twee andere schijven NTSF-schijven van Seagate zijn die via NTSF for Mac van Paragorn worden aangestuurd en uitstekend werken. Waar zit het probleem? Op zich heb ik er geen problemen mee om die nieuwe schijf die ik voor Timemachine gebruik via de monitor aan te sturen, maar het fascineert me wel.

Vraag 2.

Ik heb de Macbook Air Apple M1‑chip met 8‑core CPU, 8‑core GPU en 16‑core Neural Engine, met 16 gb centraal geheugen en 1 Tb ssd besteld. Deze ga ik vooral ook net als de Mac-mini voor video-editing gebruiken. (Ik heb het op iemands Air met gelijke specs geprobeerd en het gaat fantastisch. Ik wilde al een tijdje een Macbook (eigenlijk Pro, maar wordt dus nu air) voor video-editing op reis.

Mijn vraag is... Ik heb nu dus opeens een schijf over. Die wat oudere harde schijf. Kan ik die met de M1-chip in gedachte, gewoon als Time-machine (handmatig aangestuurd als ik thuis ben) gebruiken? Maakt dat uit of is daar met de M1-chip een catch waardoor dat niet kan?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie. Op zich geen haast, omdat vraag 1 er wel een alternatief is gevonden. Ben wel erg benieuwd.

Reacties

  • Alleen de tweede. Ja, je kunt die extra HD als Time Machine schijf gebruiken. Doe ik ook, als ik mijn Air wil back-uppen, dan sluit ik een USB-schijf aan en als de back-up gedaan is dan koppel ik het weer af. In de Systeemvoorkeuren kun je Time Machine aan- en uitzetten.

    Time Machine kan onder Big Sur met een HFS+ of APFS geformatteerde schijf werken. Waarschijnlijk moet je de schijf formatteren, ik zou voor APFS gaan als ik jou was.
  • Hallo Kor, fijn dat je de tijd wil nemen om te antwoorden. Je geeft voor de tweede vraag waardevolle informatie. De leeftijd van de schijf maakt niet uit?
  • Hangt van de schijf af, een harddisk is mechanisch dus er kan slijtage optreden bij een veel gebruikte schijf. Is die disk alleen voor back-ups gebruikt, dan zal het wel meevallen.
  • Super Kor, Dank voor al je antwoorden!
  • Vraag 1:

    Het kan zijn dat de externe hdd in "slaap" gaat. MacOS moet dan wachten tot deze wakker wordt en dit kan het boot process vertragen.
    Kijk in de systeemvoorkeuren of de "goede" opstart schijf is geselecteerd en dat er niet "gezocht" moet worden naar de juiste schijf.
    Herstel van de externe disk de permissies. Wellicht is er ergens een foutje
    Reset NVRAM

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
  • Dag Moi,
    Dank voor je antwoorden.

    De computer wordt opgestart via de interne SSD.
    Als ik de schijf waar het om gaat via de monitor aan de computer koppel, is er niets aan de hand. Dus dat slapen zou het wel kunnen zijn, want hij wordt natuurlijk gewekt als ik de monitor aanzet. (Dat doe ik altijd als eerste).

    Ik heb geen idee wat permissies zijn, dus weet ook niet hoe ik die kan herstellen. Ik weet ook niet wat een NVRAM is. Maar beide zal ik eens googlen.
  • Wat betreft vraag 1; ik had de oplossing van Moi nog niet toegepast, want als ik via de USB-ports van de monitor werkte met de schijf in kwestie, was er geen probleem. Vandaag heb ik echter even getest of het probleem zich nog voordeed en wilde ik anders de oplossing van Moi toepassen. Echter het probleem is geheel verdwenen. Wat mij betreft mag dit topic dan ook dicht.
  • timoshatimosha    Moderator
    Het gevraagde slotje.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.