Kleine wijzigingen in OS X 10.9 Mavericks

RichardRichard    Beheerder
October 2013 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Heb je een kleine wijziging, verbetering of leuke nieuwe functie gevonden in OS X 10.9 Mavericks dan horen we dat graag! Vul deze discussie aan met een korte omschrijving en voeg eventueel een afbeelding toe.

Reacties

  • RichardRichard    Beheerder
    In launchpad is de achtergrond van de mappen niet langer voorzien van de 'linnen' achtergrond.
  • WesleyWesley    Beheerder
    October 2013 aangepast
    Daarnaast zijn de folders nu ook doorschijnend ;-)
  • De functie van de uitknop is een beetje veranderd, 1x snel drukken is het beeldscherm uitschakelen, 2 seconden (ongeveer) inhouden krijg je het normale dialoogvenster, 10 seconden inhouden geforceerd uitzetten.
  • Ik snap iets niet, is Os X 10.9 Mavericks een compleet nieuw OS voor de mac, naast die van Mountain Lion of is/wordt Mavericks de opvolger van Mountain Lion? en krijgt als Mavericks de opvolger is, iedereen automatisch een update zoals die van iOS 6 naar IOS 7
    Of moet je Mavericks apart aanschaffen? Zoiets als een update zoals dat ook bij Windows gehanteerd wordt?
  • Mavericks is de opvolger van Mountain Lion maar je moet hem apart aanschaffen.
  • October 2013 aangepast
    In het berichtencentrum zijn nu naast Twitter en Facebook ook knoppen voor Messages (Berichten) en LinkedIn toegevoegd.

  • October 2013 aangepast
    AppStore geeft alle updates weer die de afgelopen 30 dagen zijn geïnstalleerd.

  • timoshatimosha    Moderator
    Tijdens een Time Machine backup op een Time Capsule wordt de SparseBundle niet meer zichtbaar gemount. De SparseBundle wordt wel gemount, dat kan men zien in Disk Utility maar is niet meer zichtbaar in Finder en eventueel op de desktop.
  • Er is een nieuwe achtergrond op de pagina met widgets.

  • timoshatimosha    Moderator
    Het Unix "purge" commando werkt niet meer omdat er nu Dynamic Memory Compression wordt gebruikt in Mavericks.
  • @timosha,

    ik purge nog al eens, wil je zeggen dat dit nu ook gewoon niet meer nodig is?
  • eeuh ik weet het niet, maar de mensen die maverick hebben zitten in het seed programma.
    Volgens de regels mag je hier niet over communiceren buiten het apple seeders platform.
  • Is ie al verkrijgbaar dan via de normale wegen ? En weet iemand wat de prijzen gaan worden ?
  • timoshatimosha    Moderator
    @Ripolini

    Golden Masters, iOS en OS X, vallen niet meer onder de NDA. Een "Seeders platform" bestaat niet wel een Apple OS X Mavericks Beta forum. Maar, de GM is geen Beta meer.
  • Ik merk wel dat Mavericks toch wel wat sneller werkt dan Mountain Lion (heel groot voordeel)... Enkel staat bij mij Safari nog in het Engels
  • timoshatimosha    Moderator
    @Jonathan

    Als Safari 7 bij jou nog in het Engels is dan ben je nog met Mavericks DP8 of vroeger bezig. In Mavericks GM uit de Mac App Store (met voucher uit het developer portal) is Safari 7 wel in het Nederlands als OS X in Nederlands ingesteld is.
  • Ik heb het idee dat de accu mijn 15" MBP Early 2011 sinds de update naar Mavericks GM een stuk langer meegaat. Verder vind ik alles ook wat sneller reageren.
  • timoshatimosha    Moderator
    Apple heeft gisteren een nieuwe OS X 10.9 Mavericks GM uitgebracht, Build 13A603. Er schijnen een paar GUI glitches opgelost te zijn die bij mij alleen voorkwamen op een Mac Pro Mid 2012 met ATI Radeon HD 5870. Mail heeft nu Build 1816.
  • Om de nieuwe App nap functionaliteit uit te zetten voor bepaalde programma's kan je het info venster van het programma openen en dan het 'Voorkom App Nap' vkje aanvinken. Dit zit bijvoorbeeld in Aperture 3.5.
  • Toevoeging op de veranderde functie van de uitknop:
    Als je Control+Uitknop doet krijg je ook het gewone dialoog waar je kunt kiezen uit: Herstart, Sluimer, Annuleer, Zet uit
  • timoshatimosha    Moderator
    Van "Sleep State" naar "Hibernate State" !

    Het lijkt er op dat MacBook Pro vanaf model 2012 tijdens de "Sleep State" overgaan naar een "Hibernate State". Na het ontwaken uit de slaapstand verschijnt er een grijs scherm met de vooruitgangsbalk van de "Hibernate State".

    Dit schijnt te maken te hebben met een directieve van de Europese Unie:

    "Where supported, enabled per default as an implementation of Lot 6 to the European Energy-related Products Directive. After sleeping for minutes, the system will write a hibernation image and go into a lower power chipset sleep. Wakeups from this state will take longer than wakeups from regular sleep. The system will not auto power off if any external devices are connected, if the system is on battery power, or if the system is bound to a network and wake for net-work network work access is enabled."

    https://developer.apple.com/library/mac/documentation/Darwin/Reference/ManPages/man1/pmset.1.html

    Hoe dan ook. Als je niet wil dat de EU zich met jouw zaken bemoeit kan je dit "fenomeen" uitzetten.

    1) Open een terminal en kijk met het commando:

    pmset -g

    na of de parameter autopoweroff aanwezig is. Op verschillende MacBook Pro 2012 heb ik die parameter gevonden. Op een MacBook Pro 2011 niet.

    2) Als de parameter autopoweroff aanwezig is en op 1 staat dan gebruik het commando:

    sudo pmset -a autopoweroff 0

    om dit fenomeen weer uit te zetten.
Log In of Registreer om te reageren.