Een externe SSD of een HDD

Hallo forumleden;

Kimberly mij een beetje voorbereiden op een Mac;

Ik heb voor mijn PC externe HDD's die ik waarschijnlijk niet kan gebruiken voor een Mac; omdat hebt een ander OS heeft.

Voor mijn iPhone/iPad heb ik de Cloud, dat is nu wel genoeg, maar straks met de Mac Mini en de Macpro wordt het een anfderverhaal

Waar moet ik opletten bij een aankoop voor een externe Disk; en wat is wijsheid; de SSD zijn peperduur.
1 TB = €190 -- 2 TB = €365
Wat raden jullie aan?

m.vr.groet
Ceth

Reacties

  • Als die harddisks die je al hebt geformatteerd zijn als FAT32 of exFAT, dan kan je ze ook gebruiken met je Mac.

    Wat disks kopen betreft, het hangt er vanaf wat je erop gaat zetten, is het een back-upschijf voor bestanden die je niet vaak nodig hebt, dan is een goedkope, langzame harddisk voldoende. Heb je die ruimte nodig voor video bewerking, dan is een snelle SSD aan te raden.
  • Goedemorgen Kor

    Dank voor je reactie;

    vervolgens mij heb ik die toen geformatteerd naar Fat 32; ik gebruik W10, maar dat weet ik niet meer zeker; dat was in 2013.... Sindsdien heb ik niet veel meer aan de pc gesleuteld;

    Maar dan een vraagje; Mac/ iOS / ' Finder' kan die windows mappen toch niet zien?

    Ik dacht nl, dat de disk geformatteerd moet word naar 't iOS systeem; bij Bol.com is een een SSD 1 TB te koop van samsung; een gebruiker klaagde erover dat 't formatteren naar iOS erg lastig was.
    Vandaar mijn vraag hier.

    Ik gebruik de disk niet voor bewerking; dan zou een HDD voldoende zijn; in de pc gebruik ik een WD green; die werkt al 7 jr probleemloos. Misschien massel?
    Ik vind de SSD's betrouwbaarder dan HDD; geen bewegende delen, die kapot kunnen gaan.
    Alleen die prijs...

    Ik heb ff gekeken op de Apple site; LaCie weet de prijzen wel....

    m.vr.groet
    Ceth
  • Maakt niet uit, macOS kan FAT32 geformatteerde schijven lezen en beschrijven. De Finder "ziet" die W10 mappen en bestanden. Tenzij die schijf NTFS is geformateerd, dan kan macOS het alleen lezen.

    SSD's zijn duur, maar wel snel en compact.
  • Beste Kor

    Dank voor de tips;
    Ik moet of ff in mijn pc kijken hoe de disk is geformatteerd; ook NTFS komt mij bekend voor..
    Komt goed; ik kom er op terug ( morgen)

    In dat geval zou het mooi zijn als Finder als de mappen ziet.

    Ik had ook nog ff gegoocheld hierop en kwam een art. van Apple tegen:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204087

    Alles een rustig laten bezinken; moet nog veel leren in de apple wereld

    mvg

    Ceth
  • Kor:

    Ik ben erachter; mijn bestandssysteem v.d. Opslag HDD NTFS is...
    Dus Mac kan deze alleen lezen, maar ik kan deze dus niet kopieëren...?

    Ceth
  • Ja, volgens mij kun je de gegevens van die disk naar je Mac kopiëren, aangezien ze wel gelezen kunnen worden. Ik kan het niet checken, want het is heel wat jaren geleden dat ik een NTFS schijf had.
  • De schijf is dan ook van 2013...

    Ik heb vandaag uren besteed naar 't zoeken v.e. goede Backup schijf van 2 of 4 TB

    Dat is en stuk lastiger dan een windows HD; hij moet een goede aansluitingen hebben; makkelijk te formatteren. Je heb ze met een snelheid van 180 MB/s, maar ook van 500 MB/s
    Dus iets in ''t midden hiervan.

    Op de apple site, amac etc. gekeken
    Voordeel van amac is dat de schijven geformatteerd zijn naar iOS; maar daarom fors duurder

    Ik heb vele reviews gelezen oa Tweakers, maar ook anderen site's

    De oranje disk van LaCie krijgt veel negatieve reviews; oa lawaaiig en de kabel schiet gauw los.
    De disk van samsung zijn wellis waar goed, maar formatteren is vaak een crime.
    DE LaCie 2d is niet duur, maar ook lawaaiig etc.

    Dan heb de oa Seagate, maar die is lastig te krijgen.

    Heb je een tip van de goed merk én verkrijgbaar...

    Ik hoor graag van je of wie ook maar wil

    m.vr.groet
    Ceth
  • Ik heb een paar Western Digital USB-harddisks (voor Time Machine) en een paar SSD's van Samsung en SanDisk. Ik koop geen speciale Apple versie, maar formatteer ze naar HFS+ of APFS. Die SSD's hebben USB-C kabels en bij die harddisks gebruik ik een USB-A naar USB-C adapter als ik ze wil gebruiken met mijn M1 Air.
  • Dank Kor;

    Ik zie wel dat dat bij apple toch wat lastiger ligt; al zal dat ook wel wennen zijn

    Die timemachine, net iets over gelezen, kan die geen image maken?

    Ik gebruik nu Acronis; die wordt steeds beter in zijn menu's en in gebruik ( was voorheen brak) , en is ook in iOS.

    Trouwens, of topic, maar die MBP gaat voor model aardig op de schop...

    mvg
    Ceth

  • Nee, Time Machine maakt geen images. Het is een backup utility van Apple, dat alle wijzigingen aan bestanden wegschrijft naar een back-up schijf, zodat je de laatste of eerdere versies van een bestand kunt terughalen.
  • January 2021 aangepast
    Oké, duidelijk, dan neem ik tst ook een versie van Acronis; vooral de laatste versie bevalt mij ( op de PC ) erg goed.
    Al weet ik niet wat deze op de Mac gaat doen...

    Ik zie net een art. van Apple (https://support.apple.com/nl-nl/mac-backup) over TM en icloud)
    (moet deze nog ff goed lezen)

    Kan je een hele backup/image via icloud v.e. MAC maken; want dat om serieuze GB's zoals bij een iPhone
  • Kan je een hele backup/image via icloud v.e. MAC maken
    Nee, alleen van de bestanden in de Documenten map en Desktop, als je dat aanzet. Dan moet je wel genoeg ruimte hebben bij icloud. Normaal heb je maar 5GB.
  • January 2021 aangepast
    Dat leek mij ook wel een beetje teveel van het goede; werkt op de iPhone perfect.

    Dus dan inderdaad acronis gebruiken

    Ik heb wel een abonnement op de iCloud
Log In of Registreer om te reageren.