Uitsnede maken v.e. screenshot ipad

Hallo forumleden

Ik wil graag een een gedeelte v.e. schermfoto maken, en alleen dat gedeelte kopiëren en bv inb een Word doc. plakken

Dat kan ik wel op een W10/PC maar kan dat ook op een ipad en/of een Macbook?

Op internet vaak gezocht, maar kan 't niet vinden. In de app foto kan je wel eea bewerken; maar een uitsnede vlgs mij niet

Wie maakt mij blij

PS voor een ieder een gezond en mooi apple jaar :-)

m.vr.groet
Ceth

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Op een Mac gaat dat met ⌘ + ⇧ + 4
  • Op een iPad maak je eerst een afbeelding van het hele scherm, tegelijkertijd indrukken van de bovenste power knop en de thuisknop (bij de iPad Pro de bovenste knop en volume omhoog). Daarna zie je de afbeelding verschijnen, tik erop en dan kun je de afbeelding bewerken en het deel selecteren dat je wil hebben.
    https://www.appletips.nl/ios-11-schermafbeeldingen-bewerken/

    De beste wensen voor 2021.
  • January 2021 aangepast
    En op een Mac:
    ⇧ + ⌘ +3 = hele scherm
    ⇧ + ⌘ +4 = selectie
    ⇧ + ⌘ +5 = open de voorkeuren voor printscreen
  • January 2021 aangepast
    hallo allemaal

    Excuus voor 't late reageren

    @ Timosia en Jemmie:
    Dank voor de sneltoetsen; maar ik heb (nog ) geen Mac....maar omdat ik bezig ben om mijn windows apparatuur te vervangen voor een Macbook, zijn deze tips welkom!

    @ Kor
    Eenschermafbeelding maken lukt nog wel, maar daarna, een deel selecteren ook nog, maar deze uitsnede apart opslaan, cq kopiëren en in een andere omgeving gebruiken/plakken; dat lukte mij tot nu toe niet.
    Ik ga de link bekijken; resultaat laat ik weten

    Edit:

    Wat ik ook doe; de screenshot opslaan lukt wel, maar met de uitsnede niet
    Ik kan wel via de + en mbt ''t 4-kantje" iets selecteren, die alleen opslaan lukt niet
    De lasso staat bij mij niet als een optie.
    ''t 4-kantje kan ik verplaatsen etc. Als ik erop druk, dan krijg ik de optie bv copy.
    Maar deze copy kan ik nergens kwijt; dus ook niet in bv een document

    Ik doe iets verkeerd cq zie iets over 't hoofd.
    Blij als ik de Macbook heb; want via een iPad lukt 't (nog) niet...

    m.vr.groet
    Ceth
  • Ik kan te ingewikkeld denken, maar als je de screenshot hebt gemaakt dan kan je die ook terugvinden in de foto app.
    Start de foto app. Open de foto en snij bij tot het stuk wat je wil hebben.
    Sla de foto vervolgens weer op.

    Als je dan in een document bent, dan voeg je de (uitgeknipte) foto in. En dan heb je toch een gedeelte/uitsnede van de screenshot in je document staan ?
  • January 2021 aangepast
    Beste JustSomeOneElse

    Misschien denk ik wel te ingewikkeld... :-)

    Ik heb alle tips uitvoerig uit geprobeerd....
    ... moet wel zeggen dat 't op de pc een stuk eenvoudiger is...kan ook een leerproces zijn...

    Nogmaals geprobeerd;
    eerst schermfoto gemaakt; wat in 't re.hoekje verkleind terecht komt; daarop geklikt.
    In die foto app op de + geklikt, en een uitsnede gemaakt; m.b.v. de ( net aangeschafte -) muis op copy geklikt, vlgs op ' Gereed ' nu gebeurde 't wonder; de uitsnede verscheen vergroot en dit kwam in de bieb terecht.
    Niet helemaal wat ik wil, want de uitsnede is nu sterk vergroot, maar oké.

    Ook op de andere manier, zoals je boven omschreef. Via de fotoapparatuur de screenfoto geselecteerd; toen op ' wijzig' geklikt, vervolgens op dat icoontje () 2 halve cirkels in de linkerzijde en daarmee een uitsnede gemaakt, en toen op ' Gereed'

    Nu wordt dat gedeelte opgeslagen; dat gaat al beter; al is 't nog steeds vergroot

    Middels 't zg Deelteken' kan je een copy maken en plakken in een Word doc.; en dan weer via 1 v.d. 4 hoeken verkleinen.

    Maar nog steeds niet via de re. muisknop of Command + C plakken
    Maar we zijn op weg; dankzij jullie (geduld en wijsheid :-) )

    ps Hoe maak je via 't tst-bord 't teken van ' command' e.a. apple tekens?


    m.vr.groet
    Ceth
Log In of Registreer om te reageren.