Verschil A14X processor en de M1

December 2020 aangepast in Apple bytes
Hallo;

Ik las een revieuw over de nw Macbook pro 13" met de M1 processor; omdat ik van plan ben, om deze te kopen
Het is mijn 1e Macbook
Nu ga ik twijfelen, omdat ik een art. onder ogen kreeg over apple's nw processor A14 X, die volgend jaar ook in de MacBook's gaat komen
Deze zijn erg snel te zijn
Haal ik iets door elkaar of klopt dit verhaal
www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5180636/macbook-12-inch-met-apple-chip-nog-dit-jaar-vernieuwde-imac-volgt-2021

m.vr.groet
Ceth

Reacties

  • KorKor
    December 2020 aangepast
    Dat verhaal klopt niet, volgens hun zou die MacBook 12 inch dit jaar (2020) uit komen en dat is niet het geval. Het artikel is van 31 augustus 2020. In het artikel wordt over een A14X-chip gesproken, omdat de naam M1 nog niet bekend was.

    Op zich zou het zeker een MacBook zijn dat ik zou willen hebben. Een lichte, compacte en krachtige Mac dankzij de M1-chip van Apple. In plaats daarvan heeft Apple een MacBook Air met die nieuwe chip uitgebracht.

    Volgens mij had Apple dit in gedachten met de 12 inch MacBook, maar kon Intel niet de juiste chip leveren. Die Intel chips gebruikte teveel energie en waren niet krachtig, omdat ze vanwege de warmte in kloksnelheid terug moesten schakelen. Vandaar dat Apple met dit model gestopt is. Misschien komt ie weer terug in de toekomst, maar zeker is dat nog niet.

    Waarom wil je een MacBook Pro? De Air met de M1 is ook een krachtige computer. Als je geen zware dingen doet, zoals 4K video bewerken, dan is de Air prima geschikt.

  • December 2020 aangepast
    Beste Kor

    Fijn dat je zo snel reageert
    Het is mij nu een stuk duidelijker

    Ik ben mij nog aan ‘t oriënteren, dus nog geen besluit genomen.
    Op moment heb ik een iPad air; en daar loop ik tegen een grens aan.
    Ook een los test-bord vind ik ook niet alles; daarom toch weer liever een laptop versie.
    De oude Windows saus laptop is overleden

    Ik denk aan de Pro; omdat ik vaak veel website's en de nodige app heb openstaan
    Als fotobewerking gebruik ik meestal Lightroom en soms PS
    De Air loopt dan waarschijnlijk eerder vast en ' warm' ; dan is een ventilator op de processor wel zo prettig.

    Het prijsverschil is ca €140; dat is mij wel waard. Ik denk ook aan 16GB ram als dat nodig is voor wat ik wil ( zie hierboven ) tis wel ff €230 meer...

    Yourmacstore is wel ca €130 goedkoper dan iedereen , maar of die ook dezelfde service bieden?

    Ceth
  • Beste Kor;

    ff een rectificatie... ik dacht dat t prijsverschil tussen de Air en de Pro €130 was... foutje.
    Dat moet natuurlijk €300 zijn... da's andere koek... en dan nog naar 16 GB; dan wordt t wel erg duur...
    Ik weet niet of de Air Lightroom of photoshop aankan

    Om de 1 of andere reden ben ik gecharmeerd v.d. Pro;

    Ik weet niet of ik hier een vraag mag of mocht stellen waar je t beste kan kopen

    Ka je mij nog advies geven?

    En ik welke rubriek kan ik een vraag stellen over een Macbook ?

    mvg
    Ceth
  • Ik denk het wel, in de benchmarks die ik gezien heb verslaan de M1 Macs veel Intel Macs. Ik heb niet over problemen met Lightroom en Photoshop gehoord, maar ik gebruik die programma's niet, dus ik kan het niet met zekerheid zeggen.

    Het zijn wel zware programma's dus 16GB geheugen is aan te raden.
  • Dank je Kor;

    Het is een hoop geld, maar waarschijnlijk heb je er een hoop gemak en plezier van

    Ik houd 't met de 256 GB opslag; want ik heb ook nog de Cloud, en een spec. (usb) stick voor de apple, waarop ook nog 32 GB kan voor nood

    Jullie allen fijne dagen en houd 't corona vrij

    m.vr.groet
    Ceth
  • Ik heb inmiddels ook een M1 MacBook Air en die bevalt me prima, zeker vergeleken met mijn oude uit 2012. Ik heb er één met 8GB geheugen en 512GB opslag.

    Prettige dagen en de beste wensen voor 2021.
  • Beste Kor

    Ik heb inmiddels ook een keus gemaakt; en heb nog een vraag welke accessoires ik erbij moet kopen; maar heb deze vraag in een aparte topic gesteld; misschien dat er nog meer beginnende macbook kopers met die vraag zitten, en daardoor mogelijk verkeerde zaken erbij kopen
  • Kijk voor de aardigheid eens op YouTube onder MacBook M1 vindt je veel nuttige informatie ook over Docks of ander hubs.
  • Hoi Hackintosh

    Leuk dat je na zo'n lange tijd nog deze vraag herinnert

    en dank voor de tip; ik ga zeker kijken en kan niet wachten tot de nw. Macbook pro uitkomt. ( met een nw M1)
    en helaas zonder de touch bar.
    Dat heeft geen toekomst omdat prog. ontwikkelaars dat geen tijd meer insteken

    mvg
    Ceth
  • Volgens diverse revieuwers is 16 GB geheugen alleen nodig als je er developer werk er op doet of zware 8 K video bewerking er mee doet .anders is de meerprijs niet gerechtvaardigd.
  • Sorry nog laatste toevoeging tenzij je het geld er voor overhebt dan zou ik persoonlijk voor de 16 GB gaan wegens de grotere restwaarde maar theoretisch is het voor jou wat ik begrepen heb voor wat je er mee wilt doen wat overkill
  • Komt trouwens waarschijnlijk dit jaar nog een 14 inch MacBook Air uit kijk eens op Tweakers .net
  • Hallo Hackintosh

    ja, ik wacht ff totdat de nw 14 inch uitkomt, en afhankelijk van mijn budget en de reviews kies ik wel/niet voor 16 GB en wel/niet koeling.

    Het heeft geen haast.
    Ik heb ook de Youtube filmpkjes gezien; leerzaam !

  • Dat vindt ik ook dan kan je voor je zelf tot een weloverwogen keuze komen
  • Alsnog mijn dank
Log In of Registreer om te reageren.