Status "Bricking" oudere Macbook Pro

December 2020 aangepast in macOS Big Sur
Hallo,

Kan iemand mij vertellen wat de status is van het zogenaamde "bricken", c.q. bevriezen van oudere Macbook Pros na installatie van Big Sur? Ik heb namelijk een late 2013 MBP en dat model "valt" in deze categorie.

Dankjewel, John

Reacties

  • https://www.reddit.com/r/MacOS/comments/kd4m4d/whats_new_in_the_macos_big_sur_111_update_updated/

    Schijnt dus verholpen te zijn.
    Heb zelf zo'n model en heeft de update naar 11.0.1 wonderwel overleefd. Vind echter wel dat de batterij sneller plat is (gemiddeld 4,5 u werktijd tov 6 vroeger).

    Nu aan het updaten naar 11.1. Tering traag, dat wel, maar gelukkig is het niet mijn "dayly".
  • edit: de update is eigenlijk vlekkeloos verlopen.
    Gaf tijdens het downloaden 10 min wachttijd aan, wat uiteindelijk bijna 40 geworden is.
    Verder alles zoals een macOS update hoort te zijn.
    Wat de batterijduur gaat geven is nog af te wachten natuurlijk.
  • Er is door Appletips.nl een melding geweest dat bij installatie van Big Sur de MacBook onbruikbaar kan worden. Is dit nog steeds zo omdat ik vandaag een update ontvangen heb in mijn systeemvoorkeuren op mijn MBP.
    Kan Big Sur veilig geïnstalleerd worden?
  • Kan macOS Big Sur nu al veilig geïnstalleerd worden op de MBP 13”?
  • Dankjwel voor jouw antwoord raverke95. Dus traag en accu sneller leeg. En t gaat al zo snel met de accu. Een beetje afhankelijk van wat je doet natuurlijk, maar fotobewerking vreet power. Heb 16GB maar dat helpt niet heel veel. Misschien moet ik dan toch maar overwegen om big Sur niet te installeren. Althans niet op mijn MBP late 2013.
  • Heb eens even die link naar reddit gevolgd en ben er niet gerust op. Op Reddit spreekt men van de 13" MBP en ik heb een 15". Daarnaast nog wat verdere opmerkingen die me niet geruststellen. Dus even opgezocht. Apple noemt NIET dat het zogenaamde bricken opgelost is

    https://support.apple.com/en-us/HT211896
  • timoshatimosha    Moderator
    Discussies samengevoegd.
  • Thnx timosha voor het samenvoegen.
  • Geeft de installatie van big sur MacBook pro 2014 problemen, of kan ik het gewoon installeren?
  • timoshatimosha    Moderator
    Discussies nog eens samengevoegd.
  • Geeft de installatie van big sur 11.1 problemen met de MacBook pro 2014? Of kan ik het gewoon installeren?
  • Intussen zijn we hier toch al even verder. Ik heb bewust een tijdje mijn "dagelijkse" dingen op de MBP 13" gedaan waar nu die BigSur 11.1 op staat.
    Het is echt een groot verschil in performance. De geest in een fles beweging is altijd zoals ze bedoeld is en de batterijduur is ongeveer terug zoals in Catalina.
    Nu is het zo dat video en zware fotobewerking steeds op de iMac gedaan worden. Met 40GB ram geheugen en een I5 met een 3 en zoveel GHZ gaat dat toch wel vlotter.

    Op de MBP doe ik webbrowsing, email, pdfjes, word enz. Op die manier gaat hij richting de 6 uren werktijd.
    Ook is de standby batterijtijd terug verbeterd. In standby ging de batterij ook sneller leeg.
    Een vriend van me heeft een 15" late 2014 MBP retina met 16GB ram.
    Hij heeft 11.0.1 geïnstalleerd gekregen, maar trok naar zijn mening de batterij ook sneller leeg als vroeger. Schijnt bij hem nu ook verbeterd te zijn.

    Inmiddels heb ik het aangedurfd om die 11.1 ook op mijn iMac te zetten. Uurtje mee bezig geweest en alles verloopt feilloos. Heb er wel een klein probleempje bij gekregen om hem aan te krijgen. Hier open ik een apart topic voor; past hier echt niet in.

  • Een paar maanden geleden was dit hot: BigSur liep vast op MacBook Pro modellen uit 2013.
    Ik hoop dat degenen wiens MacBook Pro volledig vast is gelopen inmiddels geholpen zijn.
    Zelf heb ik BigSur niet geïnstalleerd op mijn MB Pro uit 2013 maar vraag me wel af wat de status is?
    De hele BigSur discussie lijkt ook volledig uitgegrijst te zijn?
    Speelt dit niet meer?
    Zijn er (nog) updates?
Log In of Registreer om te reageren.