Stopteken + Laden signaal nieuwe installatie SSD 1TB (iMac 27Inch Late 2013)

Beste leden,

Op dit moment stuit ik tegen het volgende probleem.

Ik heb een nieuwe SSD van 1 TB "Samsung 870QVO" geïnstalleerd in mijn iMac late 2013 27 inch. Deze schijf heb ik vervolgens geformatteerd, ik kon vervolgens de goede schijf aanwijzen om te installeren.

In eerste instantie blijkt het allemaal goed te verlopen, de bestanden worden gedownload "Mac Os X Mountain Lion" en nadien blijken bestanden geïnstalleerd te worden. De computer start na de eerste reeks opnieuw op, vervolgens krijg ik eerst het Apple logo met het rond laad icoontje te zien, na een aantal minuten schakelt deze om naar het 'Verkeersstopbord & en het tekentje van het laden'. Dit is het moment dat die niet meer verder wilt.

Weet iemand wat het probleem hierbij is?

Ik wil jullie alvast danken voor jullie tijd en hulp,

ik zie jullie reacties graag tegemoet,



Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    December 2020 aangepast


    Dat betekent dat er op de startup disk een macOS (OS X) versie staat die niet werkt op deze Mac.

    https://support.apple.com/en-us/HT210901
  • Kan je niet met de oude schijf (extern) opstarten (met alt ingedrukt starten en de externe schijf kiezen). Vervolgens de schijf met Carbon Copy Cloner klonen naar de SSD.

    De oplossing van timosha om middels Recovery de SSD te voorzien van een nieuw systeem zou gewoon moeten werken. Alleen moet er dan al een Recovery-partitie op de SSD staan. Een andere mogelijkheid is een systeem via het internet installeren. Dan moet je opstarten met alt+cmd+R en de stappen volgen. Er wordt dan het nieuwste systeem voor jouw iMac geïnstalleerd (wellicht macOS 10.14). Wil je liever een oude versie van het systeem dan moet je opstarten met shift+alt+cmd+R. Dan wordt de oudste nog beschikbare versie van een systeem voor jouw iMac geïnstalleerd. Ik ga ervan uit dat je voor de ombouw een goede backup heb gemaakt.

    Ik heb ook ervaringen met oude systeemsoftware dat er wordt gemeld dat het bestand is beschadigd (en dus niet werkt). Oplossing daarvoor is de datum van de computer handmatig enkele jaren terug te zetten (en niet door het internet te laten corrigeren). Daarna blijkt alles wel weer prima te werken.
Log In of Registreer om te reageren.