Gebruik iWeb en MacOS Catalina

Ik maakte enkele jaren geleden een website (doeklascreaton.hetklopt.nl) met iWeb. Al enige tijd geleden kreeg ik de mededeling dat iWeb niet meer ondersteund werd, maar bij gebrek aan een handig alternatief bleef ik iWeb gebruiken. Dit ging zonder problemen. Vandaag wilde ik enkele wijzigingen aanbrengen, maar dit is blijkbaar in OS Catalina niet meer mogelijk. Ik kan het programma niet meer openen. Wat nu?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    MacOS Catalina ondersteunt inderdaad geen 32-bits applicaties zoals iWeb. Je zal dus een ander programma moeten zoeken om de website te onderhouden:

    of

    je installeert op een aparte partitie macOS Mojave of ouder. Mojave en ouder ondersteunen nog 32-bits applicaties.

  • Is er een alternatief waar ik mijn iWeb-bestanden kan overzetten en bewerken?
  • Ik heb geen idee hoe je aparte partitie moet maken en vraag mij af of ik wel genoeg ruimte op mijn MacBook Air heb om dit te doen.
  • timoshatimosha    Moderator
    Een nieuwe partitie maak je aan met het Schijfhulpprogramma.
  • - Waar vind ik het Schijfhulpprogramma;
    - Hoeveel ruimte vergt de installatie van macOS Mojave?
  • timoshatimosha    Moderator
    1) Het Schijfhulpprogramma vindt je in Hulpprogramma's;
    2) macOS Mojave vergt ca. 12,5 GB schijfcapaciteit;
  • Ik heb op mijn MacBook Air ongeveer 40GB vrij. Is het dan verstandig een tweede partitie aan te maken? Nu start mijn MacBook automatisch op in Catalina. Hoe gaat dat wanneer er twee MacOS-programma's aanwezig zijn?
  • timoshatimosha    Moderator
    December 2019 aangepast
    40 GB is heel weinig om nog een tweede besturingssysteem te installeren.

    Als er meerdere besturingssystemen geïnstalleerd zijn start je op met ⌥ ingedrukt en kies je de gewenste opstartpartitie of schijf. Of je kiest in Systeemvoorkeuren de opstartschijf.
  • Je zou kunnen overwegen om één van de macOS versies op een externe SSD te zetten en het vanaf die schijf te draaien. Dit is wel iets voor gevorderde gebruikers!
  • Wat zijn de eventuele valkuilen bij het gebruik van een externe schijf, waarop dan bijvoorbeeld MacOSMojave met iWeb draait?
  • timoshatimosha    Moderator
    December 2019 aangepast
    Er zijn geen "valkuilen" met macOS op een externe SSD indien aangesloten op een USB 3.x of Thunderbolt aansluiting.
  • Ik herken het probleem en wil hier een vraag aan toevoegen
    Nu las ik in het blad "iCreate" de mogelijkheid om via het programma Parallels in plaats van "windows" Mojave te installeren naast Catalina om zodoende de 32 bits programma's te blijven gebruiken.
    Ik heb het programma "Parallels Desktop 15 for Mac" gekocht en geïnstalleerd en getracht de 32 bitsprogramma's te installeren binnen de combinatie Parallels / OSX Mojave. Met een paar apps ging het goed en die werken ook maar bij iWeb stuit ik op een probleem. De app start wel op en toont het ontwerp van de website, maar bij de betreffende pagina's wordt een lege pagina getoond. Wanneer ik de betreffende pagina print wordt gewoon de inhoud van de pagina getoond. Wat is de oplossing om de inhoud van de "lege" pagina's te zien ?
    Kees
  • Ik ben van plan eind januari een externe SDD-schijf aan te schaffen. Kan ik daar OSMojave rechtstreeks op installeren of moet ik downloaden op mijn MacBook Air en dan slepen naar externe SDD. Mijn bestaande iWeb-bestanden moet ik die dan ook naar de externe schijf slepen?
  • Ik heb inmiddels een MacBook Air 2020 i5 mer 256 GB en wil nu op een partitie Mojave installeren. Hoe ga ik te werk en waar kan ik Mojave downloaden. Het lukt niet via de App Store.
  • timoshatimosha    Moderator
    Mojave gaat niet werken op een MacBook Air 2020. De laagste macOS versie die op die Mac werkt is 10.15.3.
  • Dat gaat niet, een Intel MacBook Air 2020 kwam met Catalina en een eerdere versie van macOS kun je daarop niet draaien.
  • Is het wellicht een mogelijkheid Mojave te downloaden naar de MacBook 2017 van mijn vrouw en vandaar naar mijn MacBook 2020 over te zetten. Zo ja hoe?
  • timoshatimosha    Moderator
    Er bestaat geen enkele mogelijkheid om Mojave op een MacBook Air 2020 te installeren. De hardware van die nieuwe Mac wordt niet ondersteund in Mojave. Probeer om de realiteit te accepteren.
  • Inderdaad, ik denk dat je beter kunt proberen om een vervanger voor iWeb te vinden.
  • Heeft iemand een advies m.b.t. een prettig alternatief voor iWeb?
Log In of Registreer om te reageren.