Wordt Windows op een Mac met M1 chip mogelijk?

Vraagje hierover:
Ik overweeg sterk de nieuwste Macbook 13" met M1 chip te kopen. Lees veel voordelen.

Nu (ineens) lees ik dat Windows (wellicht) niet draait op deze nieuwste Macbooks. Maar helemaal snappen/zeker weten doe ik dat niet.

Vraag: mijn huidige Office 2019 versie, zal die nou wel/niet werken op de Macbook met M1-chip?

(anders zou het voor mij geen optie zijn, want er zitten 100'n bestanden op m'n huidige Macbook 13"....

Bij voorbaat dank voor hulp.

Reacties

  • Richard IJzermans heeft een artikel geschreven over dit onderwerp op deze site:
    https://www.appletips.nl/windows-m1-chip/

    Die Office 2019 versie, is dat de Mac versie? Zo ja, dan kun je dat inderdaad op de M1 draaien. Mac programma's geschreven voor Intel draaien op de M1 onder Rosetta.
  • November 2020 aangepast
    @Kor
    Zeker, Kor, het is Office for the Mac:
    (heb t nog even dubbel gecheckt..)
    1 x Microsoft Office 2019 Home and Business MAC OS
    😁

    Ik had dat artikel gelezen maar vond overal aanwijzingen dat Office juist niet draaide met M1.

    Dit stuk, over crossover, snap ik niet...

    CrossOver is een platform dat gebaseerd is op Wine, een open-source project dat ervoor zorgt dat je Windows programma's en games kunt draaien op macOS. Ontwikkelaar CodeWeavers heeft via zijn website bekendgemaakt dat CrossOver20 het mogelijk maakt om Windows apps en games te draaien op een Mac met Apple Silicon processor. De app draait op de nieuwe M1 Macs door middel van de Rosetta 2, een Apple tool die ervoor zorgt dat Intel x86-apps werken op een M1-Mac. Meer info over CrossOver20 lees je terug op de website van de ontwikkelaar.


    Ik snap t verschil niet waarom t de ene keer wel kan en de andere keer niet. En Rosetta....?

    MAAR IK GELOOF JOU GRAAG! 😁

    Heel Hartelijk Dank, Kor! Stelt me gerust.
    P.

  • timoshatimosha    Moderator
    November 2020 aangepast
    Rosetta II is een emulator for software geschreven voor Intel processoren. De ouderen onder ons kennen Rosetta nog als emulator om software geschreven voor de PowerPC te laten werken op Intel processoren.

    CrossOver is een beperkte emulator voor Windows software op macOS en Linux. In CrossOver werken sommige Windows programma's maar zeker niet Microsoft Office 2019 voor Windows.
  • @timosha
    Ok.
    Anders dan wat Kor schreef dus.

    Maar dus def. ook niet voor de Microsoft Office 2019 Home and Business MAC OS ??
    (speciaal voor Mac)
  • timoshatimosha    Moderator
    Je trekt foute conclusies!

    Rosetta II: emulator voor macOS programma's geschreven voor Intel processoren.
    CrossOver: emulator voor WINDOWS programma's geschreven voor Intel processoren.
  • @timosha
    Excuus.
    Je kunt hieraan zien dat ik een tamelijke digibeet ben. Het spijt me, ik probeer het te snappen.
    (ik moest al opzoeken wat 'emulator' is..)

    Als laatste: kan ik nu wel/niet op M1 werken met Microsoft Office 2019 Home and Business MAC OS ?

    Daarna is t helder voor me.
    Dank.
    En nogmaals sorry.

    P.
  • timoshatimosha    Moderator
    Als laatste: kan ik nu wel/niet op M1 werken met Microsoft Office 2019 Home and Business MAC OS ?


    Ja! En dat schreef @Kor gisteren ook al in het tweede bericht van deze discussie.
  • @Kor
    @timosha

    Helder nu! Hartelijk dank! Blij mee!
    P.

    Discussie kan op-slot 😁

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.