Hoe naar Macintosh HD/gegevens navigeren in Terminal

Een vrij basic vraagje... zonet even een clean Install van Catalina gedaan op mijn 2019 iMac. (ter voorbereiding op een deugdelijke versie van BigSur wellicht later dit jaar)
In Finder staat er nu Macintosh HD en Macintosh HD - Gegevens.

Open ik Terminal, dan start die op met "gert@iMac-van-Gert ~ %"
Hoe ins hemelsnaam geraak ik nu in terminal naar die Macintosh HD - Gegevens. Met het commando "cd Macintosh HD - Gegevens" lukt het me niet. Als ik de bewuste map sleep naar Terminal krijg ik volgende error: "zsh: permission denied: /Volumes/Macintosh HD - Gegevens"

zet ik er het commando "Sudo" voor, geef ik mijn password in en krijg ik later als error: Command not found.

wat doe ik hier verkeerd?

tnx
Gert

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Als je een Terminal open sta je automatisch in de gegevens partitie. Kijk maar met het onderstaande commando:

    ls
  • dat heb ik dus gedaan die "ls". Dan krijg ik /macintosh HD/users/gert te zien.

    Ik illustreer even met een print screen van Terminal en de Finder.
    In het Finder venster zie je oa Macintosh HD - Gegevens. Hieronder staat bvb Downloads (dit is NIET dezelfde downloads map als in /macintosh HD/users/gert/downloads!) . De downloads en setups die je onder Macintosh HD - gegevens ziet heb ik zelf aangemaakt.


  • timoshatimosha    Moderator
    Het is niet de bedoeling dat je direct in Macintosh HD - Gegevens gaat knoeien. Eigen mappen en bestanden maak je aan in de user directory (thuismap).
  • Ik meende gelezen te hebben dat men sinds Catalina de HDD net opdeelde in deze twee delen. Teneinde met Macintosh HD - gegevens eea compleet af te zonderen van het gedeelte waar systeembestanden staan.
    Stel je zet iets dat malware bevat onder die "gegevens", dan kan dit systeemgerelateerde dingen (die dan weer in Macintosh HD staan) niet beïnvloeden. Dat stond er te lezen en daarom dat ik potentieel "gevaar" in gegevens wenste neer te zetten.

    Waartoe dient die Gegevens map dan?

  • timoshatimosha    Moderator
    November 2020 aangepast
    "Macintosh - Gegevens" is geen 'map' maar een partitie. Het is niet verstandig om bestanden te dumpen in de root van een partitie.
Log In of Registreer om te reageren.