Time Machine en Mavericks

JOGJOG
October 2013 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Dag maverick gedownload en externe back up aangesloten (Iomega). Op bureaublad blijft het symbool voor de iomega oranje en er is geen back up te maken?

graag advies

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Is die Iomega HDD ook geformatteerd in Mac OSX Extended (journaled)?
  • Dag, ik heb verder gezocht en het is een wijziging in Maverick. Het cirkeltje met de klok in de bovenste balk heeft 2 pijlen en als ik Finder aanklik zie ik dat de schijf wel werkt. Hij is nu gestopt en 1 pijltje verdween. Kelur blijft oranje van Iomega
    PS ik gebruik de Iomega al jaren voor mijn MCB Pro en MCB Air zonder problemen.

    Ik weet niet wat OSX Extended 9journaled) betekent helaas
  • timoshatimosha    Moderator
    Ja, het draaiend icoontje van Time Machine is inderdaad verdwenen in OS X Mavericks. Het icoontje van een externe HDD die gebruikt wordt voor Time Machine backups, en aangesloten is aan een USB, FireWire of Thunderbolt poort, zou wel groen moeten worden. Tenzij er naast de Time Machine backup nog andere data op de HDD staat.
  • Bij mij duurt de back up veel te lang. 4 GB duurde 24 uur. Nog 21 GB e gaan, ik heb het afgebroken, dit kan niet de bedoeling zijn
  • ik heb ook een probleem met de time machine.
    Heb een MacBook Pro en een WD My passport 1TB USB drive aangesloten.
    Een reservekopie wordt wel gemaakt maar tijdens het maken van een reservekopie draait het peiltje niet in de rondte en wordt ook niet groen tijdens de bewerking. Ik heb Mavericks gedownload en daarna ontstond dit probleem.
    Bij WD verwijst men naar Apple maar die lost dit tot op heden niet op.
    Wordt dus een welles nietes spelletje. Iemand hetzelfde probleem ?
  • Ik heb hier hetzelfde probleem met imac 2012 en WD Mybook live 2TB.
  • http://www.appletips.nl/kleine-wijzigingen-in-os-x-mavericks-deel-4/

    Time Machine
    Bij het maken van een reservekopie kreeg je in de menubalk altijd een draaiende cirkel te zien bij het Time Machine icon. Dit gedrag heeft Apple aangepast in OS X Mavericks, vanaf nu wordt je wel geattendeerd op dit proces, maar niet door een draaiende cirkel. Vanaf nu staat er een klein driehoekje in de cirkel dat toont op een reservekopie die wordt gemaakt.

  • Ik zie tijdens het maken van een backup via de Time Machine geen driehoekje in de cirkel. Heb vandaag de nieuwste versie 10.9.1 van Mavericks gedownload maar dat levert voor dit probleem ook geen resultaat op.
  • timoshatimosha    Moderator
    Zie je dat driehoekje echt niet?

  • December 2013 aangepast
    Ja, sorry, nu zie ik het tijdens een reservekopie. Ik dacht dat het in de midden van de cirkel te zien moest zijn. Ik vond het draaien van de cirkel toch veel handiger. Ik vraag mij ook af waarom Apple dit ineens in een nieuwe versie op deze manier aanpast.
  • Bij mij ook probleem met Time Machine na installatie van Maverick op mijn Macbook Pro. Duurt een eeuwigheid om back-up te maken, heb het maar beëindigd, is zinloos! Heb een Lacie externe HD van 500 GB. Waarom gebeurt dit, wie weet het en vooral wat is de oplossing??
  • timoshatimosha    Moderator
    @mactime

    Nogmaals: is die Lacie externe HDD geformatteerd in Mac OS Extended (Journaled) met een GUID partition table?
  • Dat weet ik niet meer, gebruik de LaCie al enige jaren zonder problemen, pas nu na de installatie van Maverick doet dit zich voor.
  • timoshatimosha    Moderator
    @mactime

    Als je dat niet meer weet kan je dat nakijken met het Schijfhulpprogramma.
  • Na de laatste up date van maverick deze week is er probleem. Maken van back up met time machine stopt niet bij mijn MacBook Pro. Maar gestopt. Bij mijn Macboork air, zonder maverick, is er geen enkel probleem. Wie weet oplossing?
  • Dag, heeft niemand dit probleem of weet niemand de oplossing?
  • Het probleem van tergend trage backups door TimeMachine na upgrade naar OS X 10.9.2 (Mavericks) teistert onderhand heel veel Apple gebruikers (inclusief mijzelf): zoek bijv maar eens op "Slow Time Machine backups". Mogelijk houdt het verband met interferentie met werking van virusscanners (bijv F-Secure), maar dat is nog niet bewezen. Helaas geen aanwijzing dat Apple de urgentie van dit probleem onderkend en met een fix onder 10.9.3 zal komen.
  • Oh ja: meldt vooral zelf ook dit probleem bij Apple: http://www.apple.com/feedback/macosx.html
  • timoshatimosha    Moderator
    @victora

    Apple adviseert wel in een KB om virusscanners uit te zetten als een Time Machine backup traag is met OS X Mavericks:

    http://support.apple.com/kb/PH14169?viewlocale=nl_NL
  • Dag probleem gemeld bij Apple maar ik heb geen virusscanner op mijn MBP.
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2014 aangepast
    @JOG

    Goed dat je het probleem bij Apple hebt gemeld. Ik wil je graag helpen maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen.

    Wij hebben hier twee (2) MacBook Pro (eentje met OS X 10.9.2 en een eentje met OS X 10.9.3). Die toestellen maken zonder de minste problemen elk uur een Time Machine backup op een Time Capsule.

    Een iMac 27" (OS X 10.9.3) maakt met dezelfde regelmaat Time Machine backups op een Thunderbolt RAID, ook zonder problemen. Dan is er nog een Mac Pro Server (OS X 10.9.2 + OS X Server 3.1) die Time Machine backups maakt op een FW800 RAID, eveneens zonder problemen.

    Dus, Time Machine backups op een Time Capsule en externe HDD schijnen wel te werken met Mavericks. De externe HDD zijn uiteraard wel in HFS+ geformatteerd. En op de Time Capsule staat geen andere data naast de Time Machine sparsebundles.
  • @timosha
    Het advies van Apple om virusscanners uit te zetten om doorlooptijden van TM enigszins acceptabel en vergelijkbaar te maken met eerdere versies van OS X dan 10.9.2 vind ik persoonlijk niet zo sterk...
    Zelf gebruik ik 2 verschillende TM sets: een lokaal (USB2.0) en een via netwerk (NAS-WDMyCloud 4TB); beide voorheen vlot en probleemloos. Uiteindelijk wel tot stand gekomen BU's, maar doorlooptijden van 15+ uur voor incrementele BU is natuurlijk niet normaal.
    Is misschien bekend of van 10.9.3 iets te verwachten is mbt deze problematiek?
  • timoshatimosha    Moderator
    March 2014 aangepast
    @victora

    In de Seed Notes van OS X 10.9.3 staat tot nu toe niets over de Time Machine backups. Ook op de Mac Development Fora is niets te vinden over problemen met TM in Mavericks.

    Je schrijft nu dat je een NAS gebruikt voor TM backups! Met een NAS kan er wel een probleem zijn. Die NAS wordt hoogstwaarschijnlijk benaderd met het Microsoft SMB2 protocol. In Mavericks zijn er nog steeds problemen met SMB2. En daar zijn op de Mac Development Fora veel klachten over te vinden. Vooral over de enorme traagheid van SMB2 in vergelijking met AFP.

    Waarom een TM backup traag zou zijn op een USB 2 HFS+ HDD, afgezien van de traagheid van USB 2, weet ik niet. Ik gebruik geen USB HDD.
  • @timosha
    Ik heb Mac BOOk Pro met OS X 10.9.2 ( 500 GB) en Mac Book Air met OS X 10.5.8.( 55 GB) Voor beide gebruik ik als back up medium de externe Iomega HDD Helium met opslagruimte van 300 GB. Structuur Mac OS Uitgebreid (Journaled). Met de MB Air duurt het ca. 5 minuten om een back up te maken en met de MB Pro stopt hij niet. Apple Nl verwees me naar Iomega, Lenovo, omdat de software op de Iomega fout zou zijn. Lenovo meldde echter dat er geen software op staat en dus de fout bij Apple software ligt.
    En dan ben ik als ondeskundige de weg kwijt. Ik heb geen virusscanner apart op mijn beide apparaten staan.
  • timoshatimosha    Moderator
    @JOG

    Probeer eerst eens om die Mavericks backup te verifiëren. Option + op het TM icoontje in de menu bar klikken. Als dat niet werkt moet je misschien met een nieuwe TM backup beginnen.

    Ik heb op de Apple Support Fora nog een bericht gevonden over problemen met een Iomega Helium HDD en Mavericks TM backups. Helaas zonder oplossing.
  • Ik heb het nog eens geprobeerd, na schijfcontrole die goed was, en nu doet hij er 1 uur 20 minuten over om een back up te maken. Van de 500 GB van mijn MB Pro is 50 mB in gebruik; dus back up is ? GB. TM gooit nu ook de oude back ups er niet af dus de Iomega loopt ook vol?
    Overigens is mijn MBPro zeer langzaam geworden; na indrukken startknop duurt het meer dan 2 minuten voordat ik wachtwoord kan ingeven en daarna duurt het ook nog zeker 1 tot 2 minuten voordat iets benaderbaar is. Bureaublad is nagenoeg leeg en op Google vind ik geen oplossingen en Apple geeft niet thuis.
Log In of Registreer om te reageren.