malware melding voor printer HP

Sinds 24 oktober krijg ik de melding:'HPDM.framework zal schade toebrengen aan je computer'. Ik ben niet de enige met dit verschijnsel. Het betreft hier een HP printer Color Laserjet MFP M277dw
Ik kan niet meer printen vanaf mijn iMAC wel vanaf mijn iPHONE en iPAD.Ik vond deze info op https://malwarefixes.com/hp-printing-problem-on-mac-will-damage-your-computer/
Na een zeer moeizame installatie in de veilige modus (ik moest steeds de meldingen van malware wegklikken) van de nieuwe driver van HP via de HP site blijft de melding verschijnen en via "toon info" kan ik hem ook niet in de betreffende map uitschakelen omdat die er stomweg niet in staat. Printen kan nog altijd niet ondanks de "nieuwe" driver van HP.
Heeft iemand meer info of misschien zelfs een oplossing?

Reacties

  • Ik las in dit forum iets over dit probleem:
    https://talk.macpowerusers.com/t/hppostprocessing-bundle-will-damage-your-computer-cannot-print-anything/19876/10
    Er staan twee berichten die een mogelijke oplossing kunnen bevatten, ik heb geen HP-printer dus ik weet niet of het werkt.
  • October 2020 aangepast
    OPGELOST!
    Na van alles te hebben geprobeerd ben ik overgegaan naar de drastische methode. Eerst de printer verwijderd in systeemvoorkeuren/printers daarna de map HP verwijderd in macintosh HD/ bibliotheek/printers/HP .
    Systeem herstart, laatste versie van (juni 2020) hp Easy Start opgestart en printer geïnstalleerd. Resultaat: weg malware melding en ik kan weer printen via mijn mac! Blijkbaar overschrijft de easy start app niet alle bestanden zoals b.v. het certificaat als je de hp map laat staan. Hopelijk hebben andere gebruikers met dit probleem hier wat aan. En nu weer terug van systeembeheerder naar systeemgebruiker. Zowel HP als Apple mochten hier toch wel wat meer ruchtbaarheid aan geven is mijn mening.
  • Wie weet is de volgende link wat voor je groetjes en suc6. Frank

    https://www.agconnect.nl/artikel/certificaatfout-hp-saboteert-printen-vanaf-macs
  • Ik heb een iMac uit 2012. Ik heb onlangs de Catalina update 10.15.7 gedraaid (ik krijg geen Big Sur meer voor deze iMac). Sindsdien krijg ik een hinderlijke foutmelding in beeld, waarvan ik me afvraag wat ik daarmee moet. Het is bedoeling dat ik betreffende bestand verwijder, maar kan dat wel probleemloos? Of is er iets met een virus dat mijn Mac probeert de saboteren? Het gaat om de volgende tekst: 'HPDeviceMonitoring.framework' zal schade toebrengen aan je computer. Dit bestand is op een onbekende datum gedownload.
    Dat bestand heb ik opgezocht via 'finder' en het lijkt me gewoon een onderdeel van mijn HP-printer. Het staat op mijn mac sinds 2017, net als andere (framework)bestanden in dezelfde map.
    De foutmelding komt elke keer als ik de Mac opstart hinderlijk in beeld. Ik kan het alleen verplaatsen, maar niet wegklikken. Kan wel gewoon werken.
    Is er iemand die dat probleem herkent? Kan ik het bestand probleemloos verwijderen? Of iets er iets anders aan de hand?
  • timoshatimosha    Moderator
    Discussies samengevoegd.
  • Ik heb de instructies gevolgd van de melding over HPdevicemonitoring.framework. Maar ik heb álle HP framework bestanden uit de map verwijderd. Wat blijkt: mijn huidige HP-printer (in bezit sinds begin 2020) werkt nog steeds en de foutmelding is verdwenen. Dus als je een recente printer hebt, kun je die bestanden mogelijk probleemloos verwijderen omdat ze betrekking hebben op je vorige printer...
  • timoshatimosha    Moderator
    Als je die, niet meer door Apple digitaal ondertekende frameworks, verwijderd dan werkt de HP printer met de in macOS ingebouwde AirPrint drivers. Het was trouwens HP zelf die aan Apple gevraagd heeft om die frameworks niet meer te ondertekenen.
  • Hartelijk dank voor de tips...ik heb inderdaad eerst alle HP files verwijderd en toen de nieuwe software opnieuw geïnstalleerd. Geen foutmeldingen meer.
Log In of Registreer om te reageren.