Verbodsteken bij opstarten van MacBook

Hallo,

Ik heb een probleem met opstarten van mijn MacBook.
Er komt een verbodsteken.
cmd + R werkt niet en alt krijg ik de normale schijf en een herstel te zien, maar bij beide komt dat verbodsteken.
Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    September 2020 aangepast
    Dat verbodsteken betekent dat de EFI bootloader geen geldig besturingssysteem kan vinden. Niet op de systeem partitie en niet op de recovery partitie.
  • En wat kan ik hier mee?
  • timoshatimosha    Moderator
    Als er geen besturingssysteem aanwezig is op die Mac kan je er niets mee. Je zal macOS opnieuw moeten installeren.

    https://www.appletips.nl/opstartschermen-mac/
  • De cmd+R werkt niet. Heb je andere opties?
  • timoshatimosha    Moderator
    ⌘ + R kan niet werken als er geen recovery partitie is. Je kan nog Internet Recovery proberen. Of anders op een andere Mac een bootable USB-stick maken met de laatste macOS versie die op jouw Mac werkt.

    https://support.apple.com/nl-nl/HT204904
  • Nu heb ik de installatie cd erin gedaan en kan ik opnieuw installeren. Raak ik dan mijn gegevens kwijt?
    Nu staat er ook zet terug vanaf reservekopie met Time Machine bij hulpprogramma’s.
    Als ik dat doe vind hij geen volume.

    Moet ik nu proberen opnieuw installeren en dan de reservekopie terugzetten?
  • timoshatimosha    Moderator
    September 2020 aangepast
    Installatie CD? Dan hebben we het over OS X 10.5 Snow Leopard uit 2009 (of nog ouder). Die antieke OS X versie heeft geen recovery partitie.

    Je kan alleen een Time Machine backup terugzetten als je ook een TM backup hebt op een extern volume of een Time Capsule.

    Bij herinstallatie met een installatie CD ben je al je gegevens kwijt. Maar die ben je sowieso al kwijt denk ik omdat er geen geldige systeem partitie gevonden wordt.
  • Heb inderdaad een oude MacBook.
    Heb een backup staan op een externe harde schijf. Als ik hem nu opnieuw installeer, kan ik hem daarna terugzetten met backup?

    Sorry, ben echt een leek..😅
  • timoshatimosha    Moderator
    September 2020 aangepast
    Als je dat TM backup volume aansluit kan je ook van dat volume opstarten en de TM backup terugzetten.

    Sluit het TM volume aan de MacBook aan en houd ⌥ ingedrukt tijdens het opstarten. Kies dan het TM volume.
  • Helaas krijg ik dan ook een verbodsteken te zien als ik hem open met mijn externe harde schijf waar TM backup op staat.
    Enige optie is denk opnieuw installeren met cd.
    Kan ik daarna wel die backup terugzetten?
    Of kan ik bepaalde bestanden(foto’s) uit de backup halen?
  • timoshatimosha    Moderator
    Als je er in slaagt op OS X opnieuw te installeren met de installatie CD zou je een TM backup moeten kunnen terugzetten. Als het goed is vraagt het systeem dat zelfs na de installatie.
  • Nu ga ik door met installatieprogramma en dan geef ik akkoord op voorwaarden. Daarna kan ik geen doelvolume kiezen waar ik Mac OS X op wil installeren...🤬
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat wil zeggen dat de harde schijf of SSD niet gevonden wordt. Die kan defect zijn en dat kan ook de reden zijn van het verbodsteken zijn.
  • Hoe kan ik daar achter komen? En heb je tips voor harde schijven?(kopen)
  • timoshatimosha    Moderator
    Ga er maar van uit dat die harde schijf defect is.
  • Heb je tips voor mij?
  • timoshatimosha    Moderator
    Een 2.5" harde schijf van 500 GB zal wel voldoende zijn. Als je toch bezig bent kan je ook een SSD kopen. Met een SSD word die oude MacBook Pro een stuk sneller.
  • Laatste vraag..
    Heb je een links voor mij.. zie zoveel verschillende😅
  • timoshatimosha    Moderator
    Links heb ik niet. Kijk bij Mediamarkt of zo naar een 2.5" SATA harde schijf of SSD. Zoals ik reeds schreef is 500 GB opslagcapaciteit wel voldoende.
Log In of Registreer om te reageren.