Hoe krijg ik El Capitan weer geïnstalleerd i.p.v. Catalina?

De Mac waarvan ik eergisteren een vraag over de muis stelde, heeft de geest gegeven. Na een herinstallatie kreeg ik een blauw scherm met een foutmelding, en daarna een zwart beeld met een verbodscirkel erin. Ik breng 'm maar even naar een Macboer om 'm te laten oppiepen... Gelukkig had ik mijn oude Mac nog. De muis met kuren heeft op die oude ineens geen kuren meer. Dus aan de muis lag het niet. Maar die ouwe Mac is me een partij traag, daar word je niet goed van. Het lijkt wel, alsof-ie voortdurend uit een slaap moet worden gehaald voor de volgende actie. Internet is traag, als ik een icoontje aanklik in de Dock, dan danst dat ding wel 20 x op en neer... En ik zie om de haverklap een strandbal. Ik heb al een recovery uitgevoerd, waarvan ik meen dat die even hielp, maar nu is ie weer zo traag. Om gek van te worden. Nou dacht ik er verstandig aan te doen om terug te keren naar het besturingsprogramma waarmee die geleverd is: El Capitan. Dat heb ik inmiddels gedownload, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet installen. Je krijgt automatisch Catalina.

Reacties

  • Ik geef zelf maar even antwoord, omdat ik bovenstaande vraag niet kan verwijderen. Ik ben even ouderwets handmatig in de weer geweest, en heb alle toegevoegde apps van vóór de recoverij handmatig verwijderd en opnieuw geïnstald. En ziet... het probleem is verdwenen als sneeuw voor de zon. De oude Mac is nog steeds geen snelheidsduivel, maar hier kan ik heel goed mee leven voor zolang dat nodig is. En Catalina is ineens geen probleem meer... Bedankt in ieder geval voor het lezen!
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan kan er een slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.