Codeert Filevault alleen de Mac?

Beste mensen,

Hoewel ik al sinds 2011 Mac gebruik (IMac 2011 27") maar als gebruiker, niet als expert, heb ik nu ik een nieuwe MacMini heb gekocht wat vragen. (Vrijdag eindelijk geleverd, omdat ik de I7 heb gekozen met een 2Tb SSD).

1./ Is Filevault aan te raden of is de T2 chip voldoende? (ik denk dat hier het antwoord ja is, maar meningen vind ik toch prettig).
2./ Codeert Filevault ook de data die op de Timemachine worden gezet? Zo ja, is het handig om de 3 dagen die er nu opstaan te wissen en na het instellen van Filevault opnieuw te beginnen?
3./ Ik heb 1 externe 8Tb schijf met videobestanden gekoppeld. Wordt die ook gecodeerd?
  • Zo ja, duurt dat dan niet enorm lang? (staat nu zo'n 5Tb aan data op).
  • Zo nee, is dat dan een kwetsbare plek, of kan men toch niet bij de schijf vanwege het feit dat de Mac al volledig gecodeerd is?
4./ Vertraagd Filevault de Mac? Ik doe veel videorenderen en fotobewerken.

Ik besef me dat met name op vraag 1 en 4 veel artikelen bestaan, maar gezien ik een gebruiker ben en geen expert, is sommige informatie soms best verwarrend. Bovendien zeggen artikelen soms wat anders.

Veel dank voor uw antwoord.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    November 2019 aangepast
  • Dank u... Dat beantwoord vraag 1 t/m 4. De externe schijven en de timemachine zijn dus kwetsbaar.

    Vraag 4 blijft dan nog opens staan: 4./ Vertraagd Filevault de Mac? Ik doe veel videorenderen en fotobewerken.

    Maar gezien uw informatie zie ik denk ik al af van Filevault gebruik. Aangezien ik geen bankzaken of andere gevoelige zaken via de Mac Mini ga doen. Ik ben nog benieuwd naar uw kijk op vraag 4.
  • WesleyWesley    Beheerder
    Vroeger vertraagde deze optie wel de Mac, maar sinds de ssd en filevault 2 is dit niet meer het geval, zeker niet op de Nieuwste Macs. Het is overigens niet nodig om je Mac weer leeg te maken, time machine back-ups zijn altijd versleuteld.

    Meer info: https://www.appletips.nl/een-mac-optimaal-beveiligen-met-filevault-2/
  • Dank u Wesley.. Ik ga alles nog een keer goed lezen en dan kijken of ik het moet overwegen. Veel dank beide.
  • Ik heb er een tijd mee gewerkt. Heb het toch weer uitgezet. Gesprek kan wat mij betreft afgesloten worden. Dank!

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.