OS X El Capitan installeren van USB werkt niet op imac 2009

Ik heb een 2e handsje uit 2009 gekocht die door de vorige eigenaar is schoongemaakt. probeer nu al een aantal dagen OS X opnieuw te installeren, krijg steeds de melding "OS X kan niet op uw computer worden geinstalleerd." "Er komen geen pakketten in aanmerking voor installatie"
Heb bij Appleparts een installatie USB-stick gekocht met MacOS El Capitan, maar ook deze installeert zich niet.

Iemand enig idee hoe ik OS X toch geinstalleerd krijg?

Reacties

  • Geprobeerd, kan bestand niet downloaden, kan schijf ook niet wissen, schijf kan niet worden gedeactiveerd

    Volgens mij staat er niets op
  • Kom wel in macOS hulpprogramma scherm
  • Is dit je eerste mac ?
  • Ik heb je een mailtje gestuurd.
  • Is idd mijn eerste Mac. Geen mailtje ontvangen. Kan in opstartbeheer opstart usb-stick aankiezen echter eindresultaat is zelfde, OS X kan niet op uw computer worden geïnstalleerd
  • Als ik via opstartbeheer de usb-stick van appleparts kies en enter geef, krijg je het appeltje met daaronder de voortgangsbalk (behoorlijk lang). Daarna krijg je scherm met OS X logo en de kreet installeren op Macintosh HD, ongeveer 17 min resterend En daarna stopt het

    P.S. Als ik een foto selecteer om meesturen krijg ik dit te zien


    Hoe krijg je de afbeelding zichtbaar?
  • kijk hier of je een berichtje hebt gekregen.


  • Staat niets in, wel bij notificaties.
    Wat ik trouwens niet snap is dat ik wel gewoon in Safari kan, en ook via systeeminfo de schijven kan bekijken.
  • timoshatimosha    Moderator
    Als je dat allemaal kan bekijken staat er een OS X besturingssysteem op. Klik boven links op het  en dan "Over deze Mac". Nu kan je zien over welke Mac het gaat en welke versie van OS X er op staat.
  • Maar als ik de computer gewoon opstart, zonder toetsen ingedrukt houden, kom ik in het OSX hulpprogramma scherm

    Als ik op Apple logo klik is de keuze alleen
    - opstartschijf...
    - Herstart
    - Zet uit

  • timoshatimosha    Moderator
    June 2020 aangepast
    Dan start je op van de recovery partitie en kan je geen Safari zien zoals je voorheen schreef. Met de recovery partitie zou je OS X opnieuw moeten kunnen installeren.

    Als dat niet lukt dan probeer Internet Recovery. Dan wordt het besturingssysteem geïnstalleerd waar de Mac oorspronkelijk mee geleverd werd:

    https://www.appletips.nl/mac-internet-recovery/

    https://support.apple.com/nl-nl/HT204904
  • Dit is het resultaat van internet recovery

  • Waarom worden foto’s steeds op z’n kop afgedrukt?
  • timoshatimosha    Moderator
    June 2020 aangepast
    Dat is geen internet recovery! Internet recovery ziet er zo uit:





  • Als ik de Mac opstart met option+command+R krijg ik het Apple logo met een voortgangsbalk en eindig ik bij OS X-hulpprogramma’s
  • timoshatimosha    Moderator
    Lees het onderstaande artikel:

    https://www.macworld.co.uk/how-to/mac/recovery-mode-internet-3636668/

    De iMac 2009 (en vroeger) werd geleverd met twee (2) installatie DVD's. Start vanaf DVD 1 als de andere opties niet werken.
  • Als ik diskutil list gebruik zie ik dit overzicht

  • Gelukt!
    Met hulp van Apple Support is het (uiteindelijk) toch nog gelukt.

    Timosha en wallytax bedankt voor hun suggesties
Log In of Registreer om te reageren.