Macbook air: batterij zeer snel leeg en zeer snel weer opgeladen.

Ik leg graag een probleem voor (mocht ik het archief niet goed doorgezocht hebben, dan excuus; ik hoor dan graag waar dit onderwerp wel staat). Mijn MacBook Air uit 2014 met nieuwe accu (Hesker, 11 maanden oud) loopt met 4 a 5% per minuut leeg, en als ik hem oplaad, dan is de accu binnen korte tijd weer 100% (gaat ook snel: met 3 % tegelijk)

Is dit een fout in de melding van de %%? Is de accu stuk, nu al (110 cycli)? Ik heb de ventilator gecheckt; die doet zijn werk. Geen overdadige CPU-belasting. Ook als ik niets doe en los van OS overige programma's zijn afgesloten, loopt de accu rap leeg.

Iemand idee, advies? Ik kan werken met de stekker erin, maar dat is niet wat ik wil.

Groet, Rick

Reacties

  • Aanvulling: ik heb een diagnostische test gedraaid en daar kwam uit dat ik de verkeerde oplader heb (namelijk 45w oplader ) en dat ik een 60 watt oplader moet gebruiken. Beetje raar: ik gebruik de originele adapter-oplader. Is die (dus) stuk? Is de connectie tussen magsafe en ingang macbook stuk of minder goed?
  • Goeie tip, Jemmie, en ja, dat had ik inderdaad al gedaan. Helaas geen verandering.
  • timoshatimosha    Moderator
    Zit in die MacBook Air nog een originele Apple accu?
  • Nee. Tweede accu. Een hesker.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat zou de reden van het probleem kunnen zijn.

    Probeer eens om de accu te kalibreren:
    1) Laad de accu op to 100%. Laat na het bereiken van 100% de Macbook nog twee (2) uur aan de lader;
    2) Gebruik de MacBook tot het toestel vanzelf afsluit als de accu leeg is;
    3) Laad de accu opnieuw op tot 100%;
    4) Controleer de laadtoestand met coconutBattery;
  • Dat is een idee. Heb ik nog niet geprobeerd. Thnx.
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik weet niet wat een 'hesker' is maar als die accu niet de juiste specificaties heeft kan dat wel voor de genoemde problemen zorgen.
  • Hesker is de naam van het accumerk.
  • Update: Accu heeft de juiste specificaties. Het probleem zit ook niet in de oplader (gecheckt met een nieuwe oplader). Kalibreren van accu gaf geen verbetering. Vermoedelijk is de accu zelf het probleem. Als het goed is, d.w.z. volgens de website, geeft de verkoper garantie op deze accu's. Dat wordt dus de volgende stap.
  • Probleem is opgelost. Oplossing: nieuwe accu.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan kan er een slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.