harde schijf omwisselen naar SSD schijf

De MacBook air 13" early 2014 A1466 is heel traag geworden.
Heeft er iemand ervaring met de harde schijf te verwisselen naar een SSD schijf?
Is dit aan te raden of beter niet doen?
De dochter zit nog op school en heeft dus deze nog enkele jaren nodig.

Via
https://www.onlinemacwinkel.nl/owc-240gb-aura-pro-x2-ssd-kit-macbook-air-13-17.html?fbclid=IwAR389-wiey3hoLdMmrCFXMA6hQLCdNkIst5---7pQ7kO5sRYwgfHPV21IP4
is dit heel betaalbaar of raden jullie dit af?

Ook zou (mijn dochter) dit zelf doen of lijkt het gemakkelijker dan het is?

Alvast bedankt voor de reactie

Reacties

  • Het zou niet moeilijk mogen zijn, maar een MacBook Air uit 2014 heeft volgens mij altijd al een SSD en dan zou het vervangen niet de oplossing zijn.
    Dit kun je controleren door naar Systeeminformatie te gaan en dan te kiezen voor opslag.
  • Dit zijn de gegevens van mijn opslag. Kan het geen oplossing zijn deze te vervangen door een grotere SSD?


  • Het vervangen van de SSD levert, in dit geval, denk ik, niet een snelheid winst op.
    Kun je eens kijken welke programma's er allemaal opstarten, Dit kun je controleren door te gaan naar:
    Systeemvoorkeuren | Gebruikers en groepen
  • Er is maar één programma (Magnet) dat mee opstart bij het aanmelden, dus dat lijkt me geen probleem?
  • Kun je eens de Activiteitenweergave openen en een screenshot maken van het tabblad CPU gesorteerd op % CPU en van het tabblad Geheugen geselecteerd op Geheugen
  • 4GB aan werkgeheugen is wel wat weinig, helaas is dit in de MacBook Air niet uit te breiden.
    Is de traagheid al direct na het opstarten of wanneer je meerdere programma's open.
  • Ik zet mijn MacBook heel weinig uit aangezien ik altijd wel iets heb open staan waar ik de volgende ochtend aan verder werk, maar het lijkt toch wel vooral traag te zijn als ik meerdere programma's open heb staan. Daarstraks kreeg ik bij het werken in Excel ook een melding dat een taak niet uitgevoerd kon worden door te weinig geheugen (de exacte verwoording weet ik niet meer) nadat die eerst enkele minuten 'vast liep'. Is dat dan ook te wijten aan dat beperkte werkgeheugen?
  • May 2020 aangepast
    Ja waarschijnlijk wel, 4GB was 6 jaar geleden genoeg, maar alle programma's hebben inmiddels veel meer mogelijkheden en hebben daar voor meer werk geheugen nodig.
  • Oké, bedankt voor de hulp! Helaas niets aan te doen dan.
  • timoshatimosha    Moderator
    Verwijder Google Chrome. Die is heel dominant aanwezig met heel wat geheugen in de Activiteitenweergave.
  • Bedankt voor de tip, Timosha! Net Firefox geïnstalleerd in plaats van chrome en deze snelheid heb ik al een tijdje niet meer gehaald B)
Log In of Registreer om te reageren.