Mac gaat niet in diepe slaap. Hoe uitvissen welke app hiervoor verantwoordelijk is?

De iMac gaat na gebruik van zichzelf in sluimerstand. Handig systeem.
Het is me al vaker opgevallen dat af en toe bij weer inschakelen het ietsje langer duurt voor er beeld is. De keren dat er snel beeld is, is het opvallend dat voor het inschakelen de koelventilator stilletjes blijven draaien is. Er is dus sprake van "normale" sleep ipv "Deep" sleep.

Sinds enkele weken ook in het bezit van een oudere MacBook pro, draait op Mojave (wegens enkele te gebruiken 32 bit progjes). Verder staan daar bijna dezelfde programma's op als op de iMac.

Meestal als je de klep sluit gaat dat toestel ook in deep sleep. Ik heb eens gehad dat na 3 weken een volle batterij zo nog 80% had.
Soms gebeurt het ook dat na het sluiten van de klep de batterij nog geen 24 uur later zo goed als leeg is.

Duidelijk dat op beide computers een app voorkomt dat Deep sleep zijn intrede doet.
Kan je ergens zien welke app de computer wakker houdt?

tnx
Gert

Reacties

  • En zo kan je erg interessante info gewoon bij Apple support vinden.

    Bedankt voor dat artikel, heeft me weer veel geleerd!
  • Helaas heeft het artikel me toch niet voldoende geleerd blijkt... Vooral de iMac wil niet gaan sluimeren.

    Bij Energiestand is alles uitgevinkt behalve "plaats harde schijven in sluimerstand indien mogelijk". Vermits de iMac een Fusion drive bevat, lijkt het me handig dat deze functie ingeschakeld is.

    Vervolgens ben ik in de activiteitenweergave gaan kijken. Geen enkele app staat gemerkt als "verhindert sluimerstand".

    Gisterenavond om 22u de sluimerstand zelf ingeschakeld (Appeltje - sluimer), scherm direct donker, ventilator draait nog.
    Vanmorgen draaide hij nog steeds, vanavond om 20u ook.
    Op spatiebalk toetsenbord drukken gaf instant beeld. Dat duidt dus op niet sluimeren.

    Meer kan ik uit het artikel ook niet opmaken.

    Nog tips?
  • Ik ben er stilaan aan het uit geraken.
    In Console kan men blijkbaar alle logs van de Mac uitlezen. Daarin stond er dat mijn VPN programma conflicten geeft met een andere app.
    Deze log wordt om de 10 minuten terug gegenereerd en dat veroorzaakt het probleem blijkbaar.
    De VPN app er even afgegooid en de iMac gaat meteen in deepsleep als je op sluimeren drukt.

    Even uitzoeken waarom ze conflicteren.
Log In of Registreer om te reageren.