Gebruik van de app Clean My Mac

Hallo, ik gebruik al enige tijd de app 'Clean My Mac' en was daar redelijk tevreden over. Sinds kort ben ik aan de slag bij een nieuwe organisatie als freelancer waarbij ik mijn eigen Mac gebruik. Nu zegt de IT-beheerder dat deze app niet veilig zou zijn. Ze zou op de achtergrond allerlei dingen doen waar je zelf geen controle over hebt.
Wat is jullie mening hierover?
Vriendelijke groeten,
Wim

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Dat klopt wat die IT-beheerder zegt.
  • April 2020 aangepast
    WME,
    Ik had problemen van het bekende strandballetje en heb daarom Cleanmymac en Malwarebytes eraf gehaald en moet zeggen de imac werkt weer probleemloos dit ondermeer op aanraden van Timosha en Wallytax .
    suc6 groetjes Frank
  • Ok. Bedankt voor jullie reactie. Ik ga de app verwijderen.
  • Er is niemand en dan ook echt niemand die beter weet dan Apple hoe je een mac schoon kunt houden. Gewoon alleen het programma verwijderen en wat er dan nog eventueel blijft staan zijn maar een paar KB's groot. Om daarvoor een schoonmaakprogramma te gaan installeren die de boel ook nog op de achtergrond vertraagt vind ik wel een beetje omslachtig.
  • Een tijdje terug had ik hier een MacBook Pro van een kennis die bij zware belasting opnieuw herstartte.
    Hij was aan het klooien geweest met testversies van allerlei adobe programma's. Sinds dan de problemen.
    De apps verwijderd zoals het in MacOS Catalina hoort, doch de problemen bleven. Nu viel het me op dat het logootje van "creative cloud" bovenaan bleef staan. Bij "apps" geen creative cloud te vinden.

    Ben zelf ook al een tijdje gebruiker van Clean my Mac. Dat op de macbook geïnstalleerd en met dat programma is het gelukt die creative cloud te verwijderen. Macbook herstart niet meer en werkt als een zonnetje. Ook met sterke belasting.

    Ik stel me nu de vraag hoe je dit had kunnen verwijderen zonder clean my mac?
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik stel me nu de vraag hoe je dit had kunnen verwijderen zonder clean my mac?


    Met AppDelete van Reggie Ashworth. Die app ruimt alle apps van derden op die zich diep hebben ingegraven in het systeem.
  • Wat veel mensen misschien niet weten is dat veel programma's ook een uninstaller mee sturen zo ook creative cloud. Ook via spotlight zijn veel restjes te vinden onder anderen de plist bestanden.


  • Ik zou gaan voor een algemene appdeleter zoals die AppDelete. Wat wallytax aanbeveelt is een goed ding; zo werkte ik in de Windows-tijd. Helaas was op de bewuste laptop zodanig geklooid dat die uninstallers weg waren.

    Als ik me niet vergis ben ik nu iets meer dan een jaar Apple computer gebruiker. Ik gebruik de CleanMyMac zelf ook omdat ik heel in het begin ook met (niet-officiële) software geprobeerd heb. Ook diverse crashes natuurlijk waar CleanMyMac alles netjes kon opruimen.
    Die oude macMini is nu weer weg en op de nieuwe iMac probeer ik alles zo netjes mogelijk te houden. Per slot van rekening ben ik naar Apple overgestapt wegens de grotere stabiliteit.

    Ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad. Kan iemand me zeggen wat het appje eigenlijk fout doet op de achtergrond?
  • timoshatimosha    Moderator
    April 2020 aangepast
    Al die zogenaamde cleaners zijn op de achtergrond te veel met zich zelf aan het spelen. Dat kan het systeem erg vertragen. Bovendien verlangen de installers van die dingen het Admin wachtwoord om zich in het systeem in te graven. Die apps draaien dus ook met Admin rechten.
  • Van vertraging merk ik weinig, maar naar beveiliging toe heb je me wel overtuigd...
    tnx voor de info!
  • April 2020 aangepast
    Met aandacht heb ik de reactie gelezen over het gebruik van de app Clean My Mac. Na de negatieve opmerkingen van Timosha stel ik mij toch de vraag hoe komt het dat de app nog altijd aan te kopen is in de App store? en ook nog altijd in de app apple tips nl in aankoop staat en dat Martijn (apple coach) deze app wel aanraadt .Dat heeft wel een dubbel gevoel.
  • timoshatimosha    Moderator
    April 2020 aangepast
    CleanMyMac X uit de Mac App Store verlangt geen Admin wachtwoord voor de installatie. Apple staat namelijk niet toe dat apps zich met administrator rechten in het systeem ingraven.

    1. CleanMyMac X uit de Mac App Store



    2. CleanMyMac X direct van de website van de ontwikkelaar



    Van een 'dubbel gevoel' gesproken. Dat kan ik met de beste wil niet serieus nemen !
  • Beste timosha ,van een dubbel gevoel is wat verkeerd uitgedrukt was veeleer een beetje verwarrend .
Log In of Registreer om te reageren.