Geoptimaliseerd opladen, hoe lang moet iOS 13 laadgewoonte leren.

Sinds iOS 13 is geoptimaliseerd opladen geïntroduceerd. Blijkbaar zou de iPhone na het laden een pop-upje weergeven waarin staat dat geoptimaliseerd laden is gebruikt.
Nu heb ik mijn Xs Max een dagje of 3 na de lancering van iOS13.1 geüpdate naar die versie. Dat geoptimaliseerd laden staat ingeschakeld.

Ik laad mijn toestel om de twee dagen 's nachts op, op een draadloze lader (gemiddeld staat hij tussen de 30 en 40% als hij op de lader gaat). Elke morgen mooi 100%, doch nog nooit die melding gehad dat geoptimaliseerd laden gebruikt is.

Hoe lang duurt het voor iOS de gebruiker zijn laadgewoonten kent?

tnx,
Gert

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Tijdens de beta periode heb ik 2x de melding gekregen 's morgens, dat het opladen vroegtijdig was gestopt, door de geoptimaliseerde opladen feature. Maar na het updaten van het toestel moest het dit opnieuw leren.

    ik denk persoonlijk dat dit gemiddeld na een week, geleerd krijgt. Als je uiteraard, iedere dag op het zelfde moment de wekker zet. of begint te gebruiken.
  • Ik kan me dus voorstellen dat iOS het er wat moeilijk mee heeft als dat ding maar om de twee dagen een laadbeurt krijgt.
    Nog even wat aanzien. iOS kennende zal het wellicht mijn systeem uiteindelijk ook wel leren kennen.

    Bedankt maar weer voor de info Quinten.

    (off-topic: je hebt me destijds goed geholpen met mijn Mac vragen. Staat inmiddels een mooie 27" iMac op mijn bureau. Prachtapparaat al zeg ik het zelf :-) )
  • Ik heb het sinds kort aangezet ( dag of 4 nu) en heb het proces geprobeerd te versnellen door apple kaarten mijn thuis locatie te hebben opgeslagen.

    Tot nu toe nog geen geoptimaliseerd laden gehad. Enig idee hoe lang dat duurt ?
  • Telepathie.. Ik heb het nu vanmorgen voor de eerste keer mogen meemaken.
    Sinds zondag terug even de originele iPhone lader eraan. Ik had maanden geleden ook al "belangrijke locaties" uitgeschakeld. Vorig weekend gelezen dat dit absoluut moet ingeschakeld zijn wil de geoptimaliseerd opladen feature werken. Dan maar terug ingeschakeld.
    Na een week doet ie het dus.

    Ik hoef mijn iphone niet dagelijks op te laden, doe dat dan ook niet. Schijnt blijkbaar niet uit te maken; hij hing vorige nacht aan de lader terwijl er de nacht ervoor niet geladen werd.
    Volgende stap is terug de draadloze lader proberen; dit werkt toch wel makkelijker dan elke keer dat kabeltje insteken.
  • @ raverke95 beter. Bij bij werkt het inmiddels ook 😍 wel fijn te weten dat de batterij nu beter beschermd is tegen snellere slijtage. durf alleen mn wekker niet later te laten afgaan omdat ik bang ben dat het daarna niet meer werkt 😜😇
  • We zijn inmiddels meer dan week ver en het systeem werkt echt goed.
    Bij normaal gebruik moet ik mijn iPhone elke twee dagen laden. Hij gaat rond 23u30 aan de lader en zo rond 7u40 koppel ik hem af.
    Op die manier kan je zien dat hij tot een uur of 3 oplaadt tot 80% en dan doorgaat tot 100, wat hij rond 5u bereikt.
    Als de batterij zo rond de 20% of lager geraakt en ik hem ga laden, laadt hij tot 90%. Wel gek.

    Deze week moest ik op het werk met een andere bestelwagen rijden. Verre afstand, dus besloot van mijn iPhone te gebruiken voor de navigatie en sloot hem aan de lader aan in de wagen. Laadt netjes op tot 100. Twee dagen later aan de lader en zoals gebruikelijk 's nachts, eerst tot 80%. Super!
    Het is zelfs zo dat ik nu opnieuw mijn draadloze lader eens geprobeerd heb en ook daarmee lukt dat.

    Eens iOS jouw laadgewoonte kent, lijkt het wel goed te functioneren :)
  • February 2020 aangepast
    Ja das bij mij standaard nu ook het geval. Maandags tot en met vrijdags laad ik hem tussen 22:30 en 23:00 uur aan de lader tot 06:20 in de ochtend. Eerst netjes tot uur of 04:00 in de ochtend tot 80% daarna de laatste 20% tot 05:00 uur. Daarma is hij bij mijn ontwaken netjes 100%.

    In het weekend ga ik rond 00:00 uur naar bed en ontwaak ik om 08:30. Dan houdt hij helaas wel het laad patroon aan zoals door de weeks waardoor hij eigenlijk toch "te lang eerder op 100% " komt. Ik hoop stiekem dat iOS ook het verschil tussen weekdagen en weekend leert kennen.

    Had ergens ook gehoopt dat het moment van " 100% vol zijn" ook wat korter had geduurd. Dus bijvoorbeeld laden tot 80% tot 05 uur en de laatste 20 % laden in het laatste uur voor ontwaken. Misschien dat iOS dat nog leert ofzo.

    Heb fotootje meegestuurd zodat je mijn laad cyclus kunt zien. eerste foto is door de weeks laden, tweede foto is laden in het weekend.

    Ik krijg trouwens ook nooit een melding op mijn beeldscherm dat mijn batterij bepaalde tijd geheel geoptimaliseerd opgeladen is op een strikte tijd.
    Enkel de melding dat het eerste keer geactiveerd is.
Log In of Registreer om te reageren.