Verwijderen bijlagen uit lokaal opgeslagen mail

Na afloop van elk jaar sla ik de e-mailberichten van dat jaar vanuit mijn IMAP-account op in een Jaarmap met submappen. Als ik een bepaalde mail blijvend wil bewaren, maar de bijlage(n) niet, verwijder ik de bijlage handmatig via de menubalk Bericht/Verwijder bijlagen. Vervolgens blijkt dat de bijlage weliswaar niet meer zichtbaar is in de mail (behoudens de tekst 'De bijlage '..' is handmatig verwijderd), maar dat die niet definitief van mijn computer is verwijderd. Dit blijkt in de eerste plaats uit de header van de betreffende mail in de tweede kolom van Mail. Daar staat rechts onder de datum van de mail de bestandsomvang van de mail en die zou slechts enkele kb's tekst moeten bevatten wat niet het geval is. In de tweede plaats kan je in de bibliotheek bij Mail naar het e-mailbericht in de betreffende mbox gaan en dan blijkt dat de bijlage nog steeds gekoppeld is aan de mail en ook nog steeds zichtbaar is (als afbeelding of als pdf-bestand, maar ook soms in 'computertaal' . Mijn vraag is dus hoe kan je er voor zorgen dat de handmatig verwijderde bijlagen van lokaal opgeslagen e-mailberichten ook daadwerkelijk van de computer worden verwijderd. Alvast bedankt voor jullie reactie.

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Zijn de bijlagen ook nog terug te vinden via deze weg: https://www.appletips.nl/os-x-mail-email-bijlagen-verwijderen/
  • Dank je wel, Wesley. I.v.m. griep heb ik jouw bericht pas nu gelezen. Het ziet er goed uit en kan zomaar de oplossing zijn voor het door mij genoemde probleem. Het blijkt dus dat ook al verwijder je de bijlage uit de mail zelf en leeg je de prullenmand dan nog kan de bijlage op de computer blijven staan en wel in de door jou opgegeven map in de Bibliotheek. Ik ga er mee aan de slag. Nogmaals zeer bedankt!
  • Helaas Wesley, ik heb te vroeg gejuicht. In de door jou opgegeven map zijn in totaal 45 submappen opgeslagen, waarin per map slechts 1 bestand staat. Gezien het aantal bijlagen dat ik inmiddels al heb verwijderd - en dat zijn er veel meer - is het slechts een gedeeltelijke oplossing voor het mij gesignaleerde probleem. Maar in elk geval bedankt voor je suggestie!
  • De oplossing - een beetje omslachtig, maar toch - is na het verwijderen van de bijlage de mail naar jezelf door te sturen, de oorspronkelijke mail te verwijderen en de nieuwe mail naar dezelfde map te slepen. De mail bevat dan niet meer de bijlage en de bestandsomvang is gereduceerd tot een paar Kb. Het enige nadeel van deze methode is dat de mail niet in de juiste chronologische volgorde in de map staat, maar je kunt nog wel steeds de datum van de oorspronkelijke mail zien.
Log In of Registreer om te reageren.