Update Mojave op een unsupported iMac mislukt

Na update van el capitan naar Mojave krijg het bericht dat betreffende os x niet door mijn IMac wordt ondersteund. Vervolgens kan ik, ook niet na vele toetscombinaties, in het systeem. Het scherm toont ee rondje met streep doorheen. Na enkele seconden schakelt de IMac zich zelf uit. Hoe is dit op te losse? Mijn iMac: 24 inch uit 2009 met 2,93GHz en 6GB geheugen en 1 TB hdd.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    December 2019 aangepast
  • Dank je wel, dat had ik al gelezen maar het punt is dat het blijft verschijnen en ik niet in de recovery mode geraak. Zoals gezegd alle bekende toetscombinaties zijn al uitgeprobeerd en zelfs de imac met een vaste internetverbinding geprobeerd. Dus hoe je dan opnieuw moet installeren in mijn geval heb ik nog nergens maar dan ook nergens kunnen vinden. Ik wacht op meerdere "nieuwe" reacties. Maar nogmaals bedankt voor uw reactie.
  • Het zal toch niet zo zijn dat als enige oplossing zal zijn: plaats een nieuwe schijf.
  • timoshatimosha    Moderator
    Het zal toch niet zo zijn dat als enige oplossing zal zijn: plaats een nieuwe schijf.


    De juiste oplossing zou zijn om OS X opnieuw te installeren met de meegeleverde installatie DVD (Macs uit 2009 maakten gebruik van een installatie DVD). Of op een andere Mac een bootable USB-stick maken met met El Capitan en dan van die USB-stick El Capitan opnieuw installeren.

    Alle mogelijke toetscombinaties gaan niet werken omdat er geen werkend besturingssysteem op de Mac staat. Er zal wel een recovery partitie zijn met Mojave en daar kan je dus ook niet van opstarten.

    Vraag mij wel af hoe je er in geslaagd bent om macOS Mojave op die Mac te installeren. Met een gepatchte installer misschien?
  • Ik heb vandaag een bootable usb stick gekocht met El Capitan erop. Maar omdat ik niet in de recovery mode geraak, kan niet voor de usb stick worden gekozen want zover komt het systeem niet (verbodsbordje).
    Inderdaad via een gepatchte installer en m.b.v. youtube, had ik het maar niet gedaan. Wellicht dat ik nog probeer aan een installatie dvd te komen, mocht iemand die nog hebben liggen.
  • timoshatimosha    Moderator
    December 2019 aangepast
    Je moet OPSTARTEN van die USB-stick en dan OS X El Capitan opnieuw installeren. Je start dan op met de ⌥ toets ingedrukt en kies dan de USB-stick als opstartschijf.

    Ik was 100% zeker dat dit "malheur" ontstaan was met een gepatcht besturingssysteem.

  • Het probleem is, heb ik eerder ook al genoemd, opstarten via de usb stick lukt (mij) niet omdat het systeem niet verder kom dat het verbodsbordje. En zoals u ook al aangeeft de combinatie toetsen geven in mijn geval geen krimp. Het verbodsbordje blijft nukkig staan en de imac schakelt zich zelf kort daarna uit.
    Zoal ik al opmerkte: "had ik het maar niet gedaan" maar ja gedane zaken....... :'(
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan gebruik je geen BOOTABLE USB-stick met OS X El Capitan!
  • Ik weet niet of dit hier geplaatst mag worden: wie kan mij helpen aan de twee originele dvd herstelschijven voor de Imac 2009.
    Na 2 bootable USB sticks is het systeem nog steeds niet te bereiken.
  • timoshatimosha    Moderator
    Als dat verbodsteken verschijnt betekent dat dat de EFI werkt. EFI ziet dat er geen compatibel besturingssysteem aanwezig is. Met de ⌥ toets ingedrukt laat EFI je kiezen tussen aangesloten opstart media. Als die USB-stick niet verschijnt als opstart medium is die écht niet bootable.

    Ga niet kijken/zoeken op JoeTjoep maar volg de onderstaande instructies van Apple om een opstart medium te maken op een andere Mac:

    https://support.apple.com/nl-nl/HT201372
  • Topic kan worden gesloten. Toch langs de computerzaak gegaan en het werkt weer. Nog bedankt voor de reacties.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.