cursor verschijnt na uitschakelen en kan alleen met harde return verdwijnen

December 2019 aangepast in macOS 10.13 High Sierra
macbook pro begin 2015 high sierra 10.13.3
uitschakelen door kiezen voor 'uitzetten'. Scherm gaat op zwart met alleen de cursor zichtbaar. Zolang ik de cursor niet verwijder - door een tijdje op de aan / uit knop te drukken- kan ik niet inloggen.

Reacties

  • Weet je zeker dat er, behalve je Macbook, niets anders is aangesloten? Extra harddisk, bij voorbeeld?
    Het beste is opstarten met alleen de Macbook op accu, ook geen stroomkabel.
    Succes!
  • Zal ik proberen
  • Nog eens over nagedacht: als er een cursor zichtbaar blijft, wil dat volgens mij zeggen dat je Macbook niet echt is uitgeschakeld. Iemand een idee waar die cursor vandaan komt?
  • heb zelf nog nagedacht en opgezocht maar vind geen uitweg....
  • timoshatimosha    Moderator
    Als de cursor zichtbaar is betekent dat dat de Mac niet kan afsluiten omdat er iets op de achtergrond draait dat zich niet laat stoppen.

    Dat kan een hardware probleem zijn maar in de meeste gevallen is het software. Denk daarbij aan software van derden die resident op de achtergrond draait zoals virusscanners, anti malware, cleaners enz. In principe is alle software van derden verdacht die bij de installatie het administrator wachtwoord verlangt heeft.
  • hartelijk dank voor de tip, mooi sinterklaas cadeau! Nog een tip hoe ik die op de achtergrond draaiende software kan detecteren?
  • Je zou zelf in de mappen Programma's en Hulpprogramma's kunnen kijken welke items daarin je niet herkent als recent door jou zelf geïnstalleerd. Elke verdachte app tijdelijk verwijderen en controleren of na afsluiten de cursor wegblijft.
  • dank je wel allemaal. Probleem is over na installeren Catalina!
  • timoshatimosha    Moderator
    Tof ;-) Dan kan er een slotje op.

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.