Adware kan ik niet verwijderen: Mycouponsmart / searchmine / bing search

Wie kan mij helpen?
Mijn browsers safari en chrome zijn volgens mij geïnfecteerd door malware. Vooral bij chrome is het duidelijk. daar start altijd search als zoekmachine of bing. En ik kan in de chrome instellingen kan ik zien dat mijn browser wordt beheerd door Mycouponsmart. maar ik kan deze niet uitzetten. Ook niet in extensies. Ik heb Malwarebytes gedraaid, maar deze 'ziet' deze adware niet. Ook kom ik geen gekke dingen tegen in library/launch mappen.
ik ben benieuwd naar jullie reactie. dank jullie wel alvast.
groet
ruud

Reacties

  • bedankt voor de tip. deze pagina met tips ken ik al en heb ik gevolgd. ik loop vast op onderdeel om de extensie in chrome te deleten. Dat laat mijn browser niet toe, omdat deze door een ander wordt beheerd. en deze kan ik niet uitschakelen.
  • timoshatimosha    Moderator
    Ga eens kijken in ~/Bibibliotheek/internet Plug-ins of daar iets van Chrome staat. Indien dat zo is dan verwijder alles wat daar staat. Indien dat niet helpt dan verwijder Chrome volledig van de Mac.
  • beste timosha... dank voor het meedenken.
    ik zie in die map 2 plug ins staan die ik niet ken: pepperflashplayer en flash player. zal ik pepper verwijderen? Chrome verwijderen heeft trouwens niet geholpen. heb ik al gedaan en nog steeds zie ik dat de browser beheerd wordt door MyCouponSmart
  • timoshatimosha    Moderator
    Google dingen graven zich diep in het systeem in. Chrome verwijderen is niet voldoende. Je moet ook alles van Google in Application Support verwijderen. Een eventueel ook in de user en system Launch Agents en Launch Daemons.
  • Aansluiten op de tip van timosha, zie deze link, selecteer Mac.
  • Beste Timosha en Rai, ik heb jullie tips opgevolgd. Chrome weer verwijderd, en de inhoud van application support geleegd wb chrome, gekeken de system launch agents en launch daemons. Daarna installeer ik Chrome weer en ik zie direct rechts bovenin weer staan als extensie een M en als ik er op ga staan MyCouponsmart. En ik kan de extensie niet uitschakelen. Er staat: geïnstalleerd door bedrijfsbeleid.
    Echt te bizar. jullie nog een idee? Kan ik een run doen en dat ik jullie van bepaalde info voorzie zodat jullie kunnen meekijken wat er mogelijk nog in mijn mappen staat dat ik over het hoofd zie? Nogmaals heel erg bedankt voor het meedenken.
  • aanvullend, direct bij het eerste gebruik is mijn startpagina de Search pagina en niet Google search.. (search heeft wel de kleuren van google, sneaky bastards)
  • en ik krijg direct bij de eerste video in youtube een vreemde search bar en een ad

  • Het is mij al verschillende keren opgevallen dat Bitdefender meer vind dan Malewarebytes. Bitdefender geeft ook aan in welke map je moet gaan zoeken

    https://apps.apple.com/nl/app/bitdefender-virus-scanner/id500154009?mt=12
  • Goedemorgen Wallytax, ga ik proberen. ben benieuwd..
  • timoshatimosha    Moderator
    @rkunkels

    Daarna installeer ik Chrome weer en ik zie direct rechts bovenin weer staan als extensie een M en als ik er op ga staan MyCouponsmart.


    Dat komt omdat je die Google toestanden niet uit Preferences hebt verwijderd.
  • ook Bitdefender ziet niets... dus MyCouponSmart zit diep in chrome. hoe nu verder? Rai of Timosha nog ideeën?


  • Beste Timosha.. ik wil wel de zoekmachine in settings verwijderen, maar dat laat ie niet toe. Alle andere kan ik verwijderen, maar MyCouponsmart gaat niet omdat deze beheerder is. En als ik de rest verwijder (bing, yahoo, duckduckgo... dan zitten ze er de volgende keer als ik chrome opstart gewoon weer.
  • November 2019 aangepast
    Alle andere kan ik verwijderen, maar MyCouponsmart gaat niet omdat deze beheerder is. En als ik de rest verwijder (bing, yahoo, duckduckgo... dan zitten ze er de volgende keer als ik chrome opstart gewoon weer.


    Hoogstwaarschijnlijk omdat SearchMine als Standaard zoekmachine is ingesteld.
    (indien mogewlijk) Maakt/wijzigt Google als Standaard zoekmachine, dan is het wellicht mogelijk om SearchMine te verwijderen.

    Neem ook deze link eens door (is wel in het engels).

    Hier de Google translate vertaling.
  • Beste Rai, je laatste tip werkte ook niet. Maar het is me wel gelukt...
    Ik had ergens anders een tip gelezen. Namelijk de onderstaande, en het is eindelijk verwijderd. Wilde ik met jullie delen. Mogelijk vinden jullie dat interessant:

    Can you try it again the Chrome Policy Remover:
    https://bit.ly/2zwvB4E
    1. Download the file to your desktop folder,
    2. Click double on the "Chrome-Policy-Remover-for-Mac.zip", you see that it add a new file ("Chrome-Policy-Remover-for-Mac") on your desktop.
    3. And click now double on "Chrome-Policy-Remover-for-Mac" file.
    4. On the end you must see this alert:
    "All Chrome Policies are removed." Do you see this message?
    If yes, then it should removed all these Chrome policies.
  • November 2019 aangepast
    Goed om te horen dat het opgelost is. Fijn dat je de oplossing deelt met het forum.
    Ik zou ook géén Google Chrome meer gebruiken, in plaats daarvan gebruik Firefox. Of gewoon Safari.
    Firefox is ook veel lichter dan Google Chrome.
Log In of Registreer om te reageren.