Punt in het numerieke klavier permanent op punt zetten

Je vindt over dit onderwerp tonnen info op het www, doch niet wat ik wil.

Als ex-windows gebruiker, stond op mijn 'Azerty' toetsenbord naast de 0 op het numerieke klavier een punt. Dit gebruik ik al 25 jaar ook als punt.
Met de iMac wordt dit punt een komma, tenzij ik op "shift" druk en blijf drukken. Onhandig vind ik dat, ik zou graag daar permanent een punt hebben, terwijl mijn toetsenbord verder 'Azerty' blijft.

Kan men dit zo realiseren?

tnx
Gert

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Dan moet je het toetsenbord instellen als Franse AZERTY en niet als Belgische.
  • De punt naast de 0 blijft helaas een komma. Heb alle mogelijke instellingen met "Frans" geprobeerd, blijft een komma, tenzij je natuurlijk "shift" ingedrukt hebt.
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik heb hier nog een stokoud bedraad Apple Frans AZERTY toetsenbord met numpad en daar staat naast de 0 een punt en alleen maar een punt.

    Dan zal dat ondertussen veranderd zijn.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Je kan de applicatie Ukelele gebruiken, hiermee kan je dan een eigen toetsenbord layout maken, https://scripts.sil.org/cms/scripts/page.php?site_id=nrsi&id=ukelele
  • KorKor
    November 2019 aangepast
    Er is nog zo'n App waarmee je je toetsenbordindeling kunt wijzigen. Dit programma heb ik in het verleden gebruikt om een Nederlands QWERTY-toetsenbord aan te passen naar een VS indeling.

    https://pqrs.org/osx/karabiner/index.html
  • jammer dat het middels een app moet gaan.
    Ik kan me herinneren (toegegeven dat was met ios) dat bepaalde toetsenbord apps heel wat (privacy) problemen gaven.
    Voorlopig maar met de shift blijven werken dan...

    Zeker bedankt voor de info! als ik eens met nummers en punten moet werken kan ik de app toch tijdelijk installeren.
  • Ukelele doet dit aan de hand van een .dmg file die je dan installeert en je daarmee dus een extra toetsenbord indeling krijgt...
    Switchen tss. het standaard en ukelele toetsenbord doe je door ctrl+spatiebalk te gebruiken...
Log In of Registreer om te reageren.