Bestanden van externe opslag kopiëren naar iCloud

Kan ik (foto) bestanden van mijn externe opslag kopiëren naar iCloud? De opslagcapaciteit van mijn MacBook is te klein voor mijn fotobestanden; die heb ik daarom opgeslagen op een externe harde schijf. NB: ik maak niet gebruik van Apple 'Foto's' maar van Lightroom. Ik wil graag de fotobestanden kopiëren van de externe harde schijf naar de iCloud. Kan dat buiten de MacBook om? Ik krijg de indruk dat ik alleen bepaalde mappen van de MacBook kan opslaan in iCloud. Het lijkt me dat dit mogelijk moet zijn, maar ik zie het even niet.

Reacties

  • Weet niemand hier een antwoord op of is het onmogelijk? ben zeer geïnteresseerd!
  • Ik weet dat dit een paar jaar geleden met een symlink op te lossen was, maar volgens mij heeft Apple iets aangepast aan de functie van de symlink dus ik weet niet of het nog steeds werkt.

    Sync je nu al je bureaublad en documenten met iCloud? Je moet namelijk wel een locatie op de mac hebben die al naar de iCloud synct.

    Als dit zo is kun je dit doen door de terminal te openen.

    ln -s in te typen vervolgend de folder fotobestanden staan in het zelfde venster te slepen, nu sleep je ook de documenten folder het venster en haal je de spatie aan het eind van de regel weg.
    Er zal nu zoiets moeten staan:

    ln -s /// /Users//documents/

    Er wordt nu een speciale link in de documents folder gemaakt waardoor de mac de onderliggende bestanden ziet alsof ze in deze folder staan.
  • Kan ik (foto) bestanden van mijn externe opslag kopiëren naar iCloud? De opslagcapaciteit van mijn MacBook is te klein voor mijn fotobestanden; die heb ik daarom opgeslagen op een externe harde schijf. NB: ik maak niet gebruik van Apple 'Foto's' maar van Lightroom. Ik wil graag de fotobestanden kopiëren van de externe harde schijf naar de iCloud. Kan dat buiten de MacBook om? Ik krijg de indruk dat ik alleen bepaalde mappen van de MacBook kan opslaan in iCloud. Het lijkt me dat dit mogelijk moet zijn, maar ik zie het even niet.
    Dit onderwerp is in 2017 voorbij gekomen maar datzelfde probleem sta ik voor. Heeft iemand een oplossing?
  • maak geen gebruik van Lightroom maar van Apple foto, De data staat nl op de externe schijf ca 100gb
  • KorKor
    December 2023 aangepast
    Als je de Foto's app van Apple gebruikt, dan kun je dat programma de opslag laten regelen.

    Ik heb een Apple Foto's-bibliotheek van ruim 600 GB. Mijn iMac heeft een grote SSD, daar heb ik al die foto's lokaal (in de Foto's app), die foto's en video's staan ook in iCloud. Mijn MacBook Air heeft een SSD van slechts 512 GB, hierop past die Apple Foto's-bibliotheek niet. Daarom heb voor mijn MacBook Air ik de volgende instellingen voor de Foto's App:



    Gevolg hiervan is dat de Apple Foto's App slechts zo'n 5GB ruimte inneemt op mijn MacBook Air. Dit zijn voornamelijk miniaturen van de foto's. Als ik een foto wil bewerken op mijn MacBook, dan haalt die het origineel uit iCloud en kan ik mijn gang gaan. De originele foto's en video's worden automatisch in hoge resolutie bewaard in iCloud en niet op mijn apparaat.

    Zie het onderstaand Appletips artikel hierover:
    https://www.appletips.nl/wat-is-icloud-fotobibliotheek-en-hoe-werkt-het/

    =========================================================================
    Je zegt: "Ik krijg de indruk dat ik alleen bepaalde mappen van de MacBook kan opslaan in iCloud."
    Dit klopt niet, je kunt iCloud gebruiken als externe opslag, net zoals bijvoorbeeld Dropbox, Onedrive of Google Drive.

    Ik heb bijvoorbeeld een map met handleidingen en PDF-bestanden in iCloud. Ook hier zorgt mijn MacBook Air dat er niet teveel ruimte op de interne SSD gebruikt wordt. Als een bestand lang niet gebruikt is, dan staat zo'n bestand alleen nog maar in iCloud. Open ik zo'n bestand, dan wordt het opgehaald uit iCloud. Die bestanden zijn ook zichtbaar op mijn iPhone, als ik een handleiding nodig heb, dan kan ik het met mijn iPhone openen en lezen, ook hier wordt het bestand op de achtergrond uit iCloud opgehaald. Hetzelfde geldt voor foto's.
  • Bedankt voor de informatie, ik heb zelf ook een iMac alleen met een oudere systeem versie. Maar ik begrijp je krijgt de data nooit op de iCloud rechtstreeks van je externe schijf, maar via een omweg = interne Mac schijf.
  • Welke data bedoel je? Foto's van de Apple Foto's app of bestanden in het algemeen?
Log In of Registreer om te reageren.