Mac start steeds weer op na uitzetten

Sinds update 10.15.1 kan ik mijn iMac niet meer uitzetten hij gaat dan steeds weer opstarten en zegt dan dat hij opstart vanwege een probleem.
Ik zag in schijfhulpprogramma dat ik wel 7 partities op mijn HD heb staan ik zal de screenshot bijvoegen.
De MacOS Mojave heb ik later bijgevoegd om mijn 32 bits apps nog te kunnen gebruiken dit is gebeurd na mijn problemen met het uitzetten.
Uitzetten kan ik alleen nog handmatig maar ook dan zegt hij na het opstarten dat hij weer opgestart is na een probleem.
Hoe krijg ik mijn screenshot hierin?


Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Schermafbeelding plaatsen:


  • tnx timosha
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2019 aangepast
    Er is inderdaad een probleem. In macOS 10.15 zijn er twee (2) partities:
    1) Macintosh HD (read-only systeem partitie);
    2) Macintosh HD - Gegevens (gebruikers partitie /user)

    Op jouw Mac staat er nog een derde, heel grote, gebruikers partitie met de naam Macintosh HD - Gegevens - Gegevens. Ik vermoed dat die partitie als problematisch wordt gezien. Kijk eens na wat de activeringspunten zijn van die twee gebruikers partities.

    Hoe heb je dat trouwens voor mekaar gekregen om die partitie aan te maken? macOS Catalina maakt zo'n partitie in ieder geval niet aan.
  • de Macintosh HD - Gegevens heeft alleen een / als activeringspunt
    de Macintosh HD - Gegevens _ Gegevens heeft als activeringspunt /System/Volumes/Data
    ik denk dat de eerste HD de verkeerde is en de tweede alle gegevens bevat
    hoe dit erin gekomen is weet ik totaal niet.
    de Mojave heb ik er zelf ingebouwd dat was niet zo'n probleem en verder heb ik nooit
    iets met de HD in schijfhulp gedaan.
    kan de eerste er niet gewoon uit gehaald worden?
  • de ellende is begonnen na de update naar 10.15.1
  • Macintosh HD is 10.15 en de andere 2 Macintosh HD (de gegevens schijven) zijn 10.15.1
  • timoshatimosha    Moderator
    de Macintosh HD - Gegevens heeft alleen een / als activeringspunt


    Dat is het probleem! Die data partitie is geactiveerd op de root (/) waar ook de systeem partitie is geactiveerd. Je kan proberen om dat op te ruimen.

    Ik kan mij niet voorstellen dat de 10.15.1 update dat veroorzaakt heeft.
  • ga ik proberen
    kan het zijn dat de update 2 keer uitgevoerd is tegelijk met autoupdate en handmatig updaten?
  • de Macintosh HD en de Mojave kan ik verwijderen, maar de 2 gegevensschijven niet
  • timoshatimosha    Moderator
    Nee, een update maakt geen gebruikers partitie aan op de root (/). Als het opruimen niet lukt zal je de Catalina partities moeten wissen en een schone installatie uitvoeren.
  • kan ik de macintosh HD verwijderen de gegevens HD de naam van de HD gegeven en de gegevens - gegevens veranderen in gegevens? de HD en de gegevens HD hebben dezelfde grootte
  • timoshatimosha    Moderator
    Wat je ook doet het moet er zo uitzien:



    Als dat niet lukt zal je de complete HDD moeten wissen en een schone installatie doen van Catalina en Mojave. Want die partities zitten in één APFS container.
  • ok ga ik proberen, ben even catalina aan het downloaden om opstartschijf te maken als het mislukt, ik laat het je weten :)
  • Hoi Timosha het is eindelijk gelukt na een clean install alleen kan ik voorkeurpaneel beveiliging en privacy niet openen.
    Ik heb het al eerder gehad maar weet even niet meer hoe ik dat terug kreeg.
    Nog bedankt voor alle hulp
Log In of Registreer om te reageren.