Kan accent aigu "é" niet meer schrijven in Pages

February 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Sinds de update naar Mavericks kan ik in Pages niet meer zonder problemen "één" schrijven. Ik maak de é altijd door eerst het accent te typen en daarna de klinker. Als ik dat onder Mavericks doe gebeurt er niets meer na de eerste é. De muisaanwijzer blijkt dan ergens anders te zijn gaan staan en wat ik typ er verschijnt niet. Alleen als ik dan terugga naar de positie na de eerste é kan ik de tweede é typen. Ik heb dit op (i)macs en kan niet vinden wat ik anders zou moeten instellen.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Ik veronderstel maar dat het om een QWERTY toetsenbord gaat, ingesteld in International English.

    Wat gebeurt er als je ALT + e toetst en dan de e? Verschijnt er dan niet é?
  • Absoluut, dat kan. Het lukt me ook wel om een é te krijgen, ook op 'mijn' manier maar geen twee keer achter elkaar. Maar op jouw manier kan het inderdaad wel. Ik vind het alleen niet zo aantrekkelijk om een ingeslepen gewoonte te moeten veranderen omdat ik nu Mavericks op de mac heb staan.
    Thx
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2014 aangepast
    Jouw manier werkt wel op mijn iMac en Mac Pro met een QWERTZ toestenbord in Pages met OS X Mavericks. Staat jouw toetsenbord op Nederlands?
  • Nee, US International -PC. (Deze instelling heb ik altijd gebruikt.) Mijn OS-taal is Engels.
  • timoshatimosha    Moderator
    US International - PC werkt op mijn MacBook Pro. Er verschijnt dan eerst een puntje na het typen van accent aigu:

  • Dit krijg ik als ik é’

    Dit krijg ik in Pages als ik “éérste” probeer te typen. Na het tweede accent is de aanwijzer ook verdwenen. Ik moet dan met de muis de aanwijzer ergens terugzetten.
    NB Hetzelfde geldt ook voor bijv. vó’ (vóór).

    NB Het doet zich voor op twee iMacs dus helemaal toeval zal het niet zijn.
  • timoshatimosha    Moderator
    Je hebt absoluut gelijk. Met de Duitse QWERTZ toetsenborden (OS X in het Engels - Toetsenbord Duits) werkt het wel in Pages. Maar niet met het QWERTY toetsenbord (OS X in het Engels - Toetsenbord US International - PC) van een MacBook Pro.

    Ga er maar van uit dat het bug is in Mavericks en/of Pages. Ik denk eerder Mavericks. Ik ga mij daar eens mee bezighouden en dien dan een bug report in op de Apple Bugreporter.
  • Maar ligt Pages niet meer voor de hand omdat ik het niet in andere toepassingen heb?
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik ga beiden onderzoeken, Mavericks en Pages. Het probleem is ook aanwezig in OS X 10.9.2 Mavericks (Developer Seed - 10C62). Je zou dus best eens gelijk kunnen hebben. Maar ik heb de vervelende gewoonte om nooit iets op voorhand uit te sluiten.
  • Timosha, ben jij nog iets verder of te weten gekomen?
  • September 2014 aangepast
    (Mac OS X Mavericks - VS -(International) -pc - Qwerty ) Eerste géén is met eerst het accent te typen en daarna de klinker, tweede voorbeeld de letter e iets langer indrukken


    http://www.imgdumper.nl/uploads8/542011c0e0030/542011c0dbdc2-Schermafbeelding_2014-09-22_om_14.07.01.png

Log In of Registreer om te reageren.