Veel zware bestanden, sinds de update naar Catalina

Goedendag,
Ik zoek in Finder af&toe naar zware bestanden om te verwijderen. Meestentijds kom ik niet veel tegen, zijn vooral app's die ruimte vragen.

Nu ineens zie ik 'documenten' met lange cijfer/letter-reeksen...... (zie bijgesloten afbeelding)
? Wat kan dit nu zijn ?
Ik durf ze niet zomaar te verwijderen.

EN
Ik heb mijn iPhone laatste bijgewerkt naar de nieuwste IOS versie (ik las dat je dat beter via de Mac kon doen ivm opruimen van gegevens van een update). Nu zie ik dat daar een zware MAP met gegevens aankleeft..... 'Restore.ipsw' (zie afbeelding)
Kan ik dat 'zomaar' opruimen/weggooien?

Dank voor hulp.


Reacties

  • p.s. Het is niet de geregelde back-up die ik maak van mijn iPhone; die ziet er zo(onderstaand) uit. Ik weet dat dat een zware is dus om de paar weken gooi er er wat ouden van weg:




  • November 2019 aangepast


    IOS vraagt wel veel, zie ik hier. (237,59 GB.....)(pijl)

    Hoe nu verder?
  • QuintenQuinten    Moderator
    De oudste mag je altijd weg gooien. Daarnaast kan je ook backups maken in iCloud, waardoor dit niet meer op je mac word bewaard.
  • Dank, Quinten. Dat zal ik doen. (ik bewaarde nog wel back-ups, omdat ik wel eens bestanden terugvond die ik al langer geleden kennelijk ooit al had weggegooid).

    Echter: deze back-ups ken ik, zitten me niet dwars.

    Weet je een antwoord op de eerste vragen in mijn post? Hoop t.
    1. Nu ineens zie ik 'documenten' met lange cijfer/letter-reeksen...... (zie bijgesloten afbeelding)
    2. Ik heb mijn iPhone laatste bijgewerkt naar de nieuwste IOS versie (ik las dat je dat beter via de Mac kon doen ivm opruimen van gegevens van een update). Nu zie ik dat daar een zware MAP met gegevens aankleeft..... 'Restore.ipsw' (zie afbeelding)
    Kan ik dat 'zomaar' opruimen/weggooien?


  • timoshatimosha    Moderator
    November 2019 aangepast
    'Restore.ipsw'


    Dit is geen "zware map" maar het iPhone Software image van van iOS 13.2. macOS houdt dit image bij voor het geval dat je de iPhone wil herstellen dan hoeft het niet meer opnieuw gedownload te worden. Bij een volgende iPhone update via de Mac wordt dat image vervangen door het nieuwste image.

    Nu ineens zie ik 'documenten' met lange cijfer/letter-reeksen......


    Dat zijn geen documenten maar iOS backups. Die "lange cijfer/letter-reeksen" zijn de UUID van het iOS apparaat. Dat zijn er zo veel omdat je telkens een nieuwe backup maakt. Als je de "synchroniseer" functie gebruikt wordt er eerst een volledige backup gemaakt en alle andere backups zijn dan incrementeel.

    En dat heeft allemaal niets met Catalina te maken want de meeste van die backups zijn van voor de release van Catalina. Sommige zelfs nog uit 2018.

    Die oude backups kan je verwijderen met iTunes cq. met Finder (met aangesloten iPhone). Dat is de enige juiste manier.
  • Timosha, DANK voor je info & hulp:

    1.
    Restore.ipsw : eerder heb ik die nooit gezien; acht jij het beter dat ik die dus NIET verwijder? (in dat geval laat ik m staan).
    *Ik kan toch gewoon de iPhone -zoals altijd- op de computer aansluiten en zet-back-up-terug doen.... (of is daar deze map juist voor?)*

    De back-ups die ik maak van mijn iPhone, ongeveer 2 x per maand, via de laptop met daarop aangesloten de iPhone, zitten hieronder:

    -

    Dat is toch ook goed dat ik die zo maak?
    Om de zoveel tijd gooi ik er wat van weg.
    Ik zal nu ook weer e.e.a. verwijderen.

    2.
    UUID IOS-apparaat:
    Ik maak, bij mijn weten, slechts ongeveer 2 x per maand een back-up via de computer van mijn iPhone. Niet vaker.

    Sorry, Timosha, maar ik snap het gewoon even niet. Ik ben tamelijk ontechnisch.

    1. De tijden van mijn 'computer-back-ups' kloppen niet met die van die UUID's. De data soms wel, maar niet altijd. Per datum is er slecht één back-up.
    2. De Grootte van de map is heel verschillend: via de computer backups grootte tussen de 10 en 23 GB.

    3. De Grootte van de UUID's is (slechts) 598,4 Mb, en per data zijn er dan meerdere UUID's....

    Is het een dan het ander, hier?

    Wat moet ik dan van die UUID's verwijderen als het ook back-ups zijn?

    Dank voor hulp & helderheid.
    Groet, Paul.

    -

    UUID:





  • timoshatimosha    Moderator
    November 2019 aangepast
    Nogmaals: iOS backups verwijder je met Finder (met aangesloten iPhone) in Catalina of met iTunes in Mojave en eerder. Dat is de enige juiste manier.


Log In of Registreer om te reageren.