Foutmelding Time Machine: MacOS vereist

Met Time machine wil ik een oud bestand terug zetten maar ik krijg de melding: "Kan niet worden gewijzigd of verwijderd, omdat het voor macOS is vereist". Het bestand is dan ook niet terug gezet.
Mijn systeem is recent geüpdatet naar MacOS Catalina. Daarna heb ik nog een backup gemaakt.
Maak ik zelf een fout of is terugzetten van oude versie's niet meer mogelijk?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Welk "oud bestand" is dat?
  • "Oud bestand" Is een eerder door Time Machine opgeslagen excel-bestand. Maar ook andere doen het niet.
    Alles voor 18 oktober'19 is niet meer te restoren en geeft dezelfde melding.
    Wat ik wel gedaan heb is Catalina met een 'schone' installatie onder APFS uitgevoerd. Was tevoren ook al APFS.
    Voor installatie van Catalina heb ik een schijf-EHBO uitgevoerd op mijn back-upschijf om er zeker van te zijn dat die nog in orde was.
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2019 aangepast
    Dat is in ieder geval niet normaal. Oude gebruikersbestanden moet men kunnen terugzetten, oude systeembestanden niet. Heb je wel alle rechten op die TM backup? Na een "schone installatie" ben je een andere gebruiker op een nieuwe Mac (UUID).

    Je moet de TM backup dan "erven" (inherit) op de "nieuwe Mac".
  • Zeker heb ik rechten, anders zou hij dat wel vragen. Ik denk dat er iets van format is veranderd omdat ze niet meer "voor macOS" worden herkend.
  • timoshatimosha    Moderator
    Net even getest. Ik heb dat "format" probleem niet. Ik kan alle gebruikersbestanden van ver voor de macOS Catalina installatie terugzetten.
  • October 2019 aangepast
    IK heb ook problemen met time machine als ik bijv. een mail wil terug zetten uit time machine dan knalt opeens time machine en de mail er uit en krijg ik het volgende bericht zie bijlage. Dit is ook sinds Catalina.
  • timoshatimosha    Moderator
    @frankf

    Dat heeft niets te maken met Catalina maar met een inconsistentie in de TM backup. Kan gebeuren als men bv. manueel gaat prutsen in de TM sparsebundle.
  • Timosha,
    Wat heb of wat doe ik dan mis ben nergens aan geweest en dit ging vroeger altijd goed.
    En als ik dan iets fout gedaan heb wat ik mij niet kan voorstellen hoe kan ik dat dan verhelpen hoor graag van je.
  • timosha,
    Bedankt voor je moeite. Na veel zoeken ben ik er nu redelijk uit.
    Alles zit gelukkig wel veilig opgeslagen op iCloud Drive, OneDrive, DropBox en nog mijn eigen back-upschijf.
    Time machine heeft ergens niet goed gewerkt dus werkt ook het terugzetten niet goed.
    Handmatig terugzetten dmv bestand(en) verplaatsen van back-upschijf naar Finder lukt gelukkig wel.
    Tot volgende keer!
Log In of Registreer om te reageren.