(veel) foto's laden van iphone naar Mac en selecteren naar mappen op bureaublad

October 2019 aangepast in macOS 10.15 Catalina
Ik kocht deze week een nieuwe MAc met Catalina geinstalleerd. Ik werk veel met foto's en maak veel foto's. Uploaden met de Foto's app ging eerder ( in El Capitan) prima. Ik kon heel gemakkelijk de losse foto's selecteren en in onderdelen per datum en onderwerp in mappen op mijn bureaublad slepen om verder te selecteren en te bewerken in Lightroom. Daarna gaan ze naar mijn eigen afbeeldingenarchief.

Ik gebruikte de app Foto's als een soort doorgangshuis om er daarna verder mee te werken, niet als mijn fotoarchief. Wat ik over had gezet van Foto's naar het bureaublad verwijderde ik eenvoudig door te selecteren, alles in 1 keer met het plusje in de rechterbovenhoek. Zo hield ik overzicht. Wat nog in Foto's stond was in feite mijn todo lijst.

Ik hoop dat ik mijn werkwijze duidelijk genoeg beschrijf. Ik besef dat die wat afwijkt van hoe Foto's doorgaans wordt gebruikt.

Het is net of wat Iphoto was, die ik gebruikte voor fotoshows nu Foto's heet en dat de handige foto lader in de fotoapp bijna verdwenen is. Met veel moeite kun je nog wel foto's een voor een selecteren en samen slepen naar bureaublad maar ze zitten in een soort constructie en niet meer zo los. Het is alsof je ze uit een heus fotoboek moet los peuteren. Heel bewerkelijk.

De oplossing die ik voorlopig gevonden heb is de foto's uit de iphone rechtstreeks in Lightroom te laden. Maar ik vond het laden via de
vorige app Foto's veel handiger omdat je eerst kunt voorsorteren op onderwerp en dat afhandelen en je kon er ook probleemloos 800 foto's tegelijk in laden, waar je niet meteen wat mee hoeft te doen.

Weten jullie een handige fotolader vergelijkbaar met de oude Foto's app of is er een oplossing die ik over het hoofd zie binnen Catalina.

Reacties

  • WesleyWesley    Beheerder
    Ik begrijp momenteel het probleem niet zo heel goed 😄 Je wil dus via de foto's app je iPhone koppelen en via de 'importeer'functie de foto's selecteren? Maar dan kun je ze toch aanklikken? Of doel je op het probleem als je met een sleepbeweging de meerdere foto's selecteert dit steeds gereset wordt?
  • October 2019 aangepast
    @ Wesley:
    Ik fotografeer veel met mijn iphone. Af en toe leeg ik die via de Foto app op mijn MAC. Niet om op te slaan maar vooral om te ordenen en naar mapjes op mijn bureaublad te slepen (en daarna uit Foto's te verwijderen) en dan verder te verwerken. Het kan zo maar om een paar honderd foto's gaan, waarvan er slechts een deel bewaard blijven. Ik zoek de mooiste uit in Lightroom en dan sla ik de foto's definitief op in mijn eigen foto-archief. Dat gaat vlugger en voor mij beter, omdat ik ze dan beter kan zien en alleen de foto's die ik wil houden hoef aan te klikken. Als ik ze stuk voor stuk uit Foto's verwijder moet ik veel meer doen en gooi ik misschien weg wat ik wil houden.

    In de El Capitan versie kwamen de foto's mooi geordend op datum en plaats binnen onder Foto's. Je kon kiezen of je alles wilde importeren of slechts een selectie. Je kon ook kiezen of je ze wilde verwijderen van je iphone of niet. Dat gebruikte ik graag, om grote hoeveelheden foto's meteen te verwijderen van de iphone. Om ze naar de mapjes te slepen selecteerde ik de eerste foto van het onderwerp en klikte ik op het plusje in de rechterbovenhoek van elk pakketje foto's, waardoor alles tegelijk werd geselecteerd en sleepte ze heel eenvoudig ongesorteerd naar de mapjes op mijn bureaublad. Per onderwerp een mapje. In Lightroom vond vrij eenvoudig en vlot de selectie van de mooiste foto's plaats. Natuurlijk kan ik alles vooraf op mijn iphone uitselecteren, of in Foto's, maar ik wil de foto's graag op een groot scherm zien, voor ik kies wat ik wil bewaren. En deze methode beviel mij erg.

    Nu komen de foto's ook in Foto's. In alle foto's als een totaalpakket van alles wat er is, maar niet onderscheiden naar plaats en tijd. Het is een hele bulk foto's waarin je flink moet zoeken om de onderwerpen per stuk te vinden en te slepen naar mapjes op je bureau. Een andere optie is per dag of per maand te zoeken. Dan heb je meer overzicht. Maar dan zitten ze in een soort fotoboek en wil ik ze slepen moet ik ze per stuk aanklikken. Dat is heel bewerkelijk. Bovendien sla je zo maar een fotootje over.

    Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb gemaakt. Ik heb een paar screenshots gemaakt om het te verduidelijken, maar ik ben nieuw hier en weet niet precies hoe ik die upload. Zo maar even in het bericht slepen gaat denk ik niet.

    Ik zoek dus naar een manier om wat er in app Foto's verdwenen is aan functionaliteit op de een of andere manier terug te vinden. Er is veel functionaliteit ook bijgekomen, maar daar zat ik minder op te wachten. Wel grappig voor een keertje die terugblikken maar ik hoef ze niet. Ik maak mijn albums liever zelf.

  • timoshatimosha    Moderator
    October 2019 aangepast
    Waarom zo ingewikkeld? Dat kan veel simpeler met de standaard app Fotolader.
  • @ timosha en Whesley: dank voor het meedenken.

    De standaardfotolader is voor mij veel minder functioneel geworden bij de laatste update met Catalina. Minder overzichtelijk en minder gemakkelijk in het groeperen en verslepen van foto's naar mijn bureaublad. Dat zoek ik terug. Via geimporteerd lukt het zo'n beetje heb ik inmiddels ontdekt. En misschien ga ik wat meer rechtstreeks importeren via Lightroom.

    Mijn werkwijze lijkt misschien wat omslachtig maar vergelijk het met het legen van het sd kaartje van je fototoestel op je MAC om alle foto's verder uit te sorteren en te bewerken. Ik gebruik mijn iphone inmiddels veel meer als fototoestel, met omvangrijke reportages. Ik was erg tevreden met de Foto app, maar nu veel minder.

    Ik moet het er mee doen denk ik.
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2019 aangepast
    De standaardfotolader is voor mij veel minder functioneel geworden bij de laatste update met Catalina. Minder overzichtelijk en minder gemakkelijk in het groeperen en verslepen van foto's naar mijn bureaublad.


    Dat is absolute onzin want Catalina en Mojave gebruiken beiden Fotolader 8.0 uit 2018. High Sierra gebruikt versie 7.0 uit 2017.

    Je bent nu argumenten aan het verzinnen om toch maar gelijk te krijgen. Ik ga het hierbij laten want dat gaat mij toch iets te ver.







  • October 2019 aangepast
    @ timosha

    Je schreef:
    " Je bent nu argumenten aan het verzinnen om toch maar gelijk te krijgen. Ik ga het hierbij laten want dat gaat mij toch iets te ver".

    Ik wist niet dat je zo maar boos werd.

    Ik gebruikte op mijn vorige Mac als versie El Capitan zoals ik in mijn openingspost schreef. Zeer tevreden met deze Foto app. Voor mij was het dus even schrikken toen ik op mijn nieuwe Mac met Catalina aan de slag ging en er zoveel veranderd bleek. Voor mij niet in positieve zin, maar dat is persoonlijk.
Log In of Registreer om te reageren.