USB naar lightning kabel. Kan ik hiermee usb sticks lezen

Simpele vraag: in iOS 13/iPadOS zou de bestanden app met externe geheugens kunnen werken.
Al sinds iOS12 gebruik ik zo’n USB stick met aan de andere kant een lightning aansluiting. Mits de bijgeleverde app werkt dit prima om bestanden van een “normale” computer naar de iPad te brengen over die stick.

Blijkbaar zijn er ook Female USB naar lightning kabels te krijgen. Aanvankelijk bedoeld om digitale fototoestellen rechtstreeks aan de iPad aan te sluiten.
Als men met dergelijke kabel een willekeurige USB stick aan de iPad met iPadOS aansluit, kan ik de bestanden app dan gebruiken om de stick uit te lezen/te gebruiken?
Als dat werkt kan ik nog eens investeringen gaan doen ;)

Reacties

  • KorKor
    October 2019 aangepast
    Bedoel je deze?

    Hiermee kun je inderdaad je camera, USB-sticks en SD kaarten (met een adapter) aansluiten en bestanden erop zetten en bewerken. De iPad kan echter niet zoveel stroom leveren, hierdoor werken de meeste USB-sticks niet.

    Je kunt meer aansluiten als je deze adapter gebruikt:


    Deze adapter heeft een aansluiting voor voeding, die de iPad en een USB device van stroom kan voorzien. Ik heb een (Samsung T5) SSD kunnen aansluiten, wel grappig om zoveel bestanden op een 1TB SSD te kunnen zien. Alle USB-sticks die ik geprobeerd heb deden het. USB harddisks (met een draaiende schijf) deden het niet, blijkbaar hebben die teveel stroom nodig.

  • Check :smiley:

    Wel, nog één vraagje dan: stel je ipad kan voldoende stroom leven voor de gebruikte usb stick. Kan je dan de onderste kabel gebruiken zonder extra voeding, of werkt die enkel en alleen met een extra voeding?
  • KorKor
    October 2019 aangepast
    De meeste USB-sticks doen het niet met de bovenste adapter. Wel met de onderste, maar dan moet je een voedingskabel aansluiten, anders krijg je de melding dat de USB-stick teveel stroom verbruikt.

    Uit mijn tests blijkt dat die kleine, platte iPhone 5W lichtnetadapter niet voldoende stroom levert, 1A(mpère) is niet voldoende voor de iPad of iPhone én de USB-stick. De 10 en 12 Watt iPad lichtnetadapters zijn wel goed en kunnen genoeg leveren.

    Als je op een plekt bent waar geen stopcontact is, dan kun je met een powerbank de benodigde voeding leveren. Ook hier moet je opletten of de powerbank krachtig genoeg is, die moet instaat zijn om een output van 5V. met minstens 2.1 A te leveren.
  • Top! dat is duidelijk.
    het lijkt me dan voorlopig handiger om met die lightning/usb stick te blijven werken zoals ik voorheen al deed. Een beetje omslachtig om 3 instrumenten aan de iPad te gaan hangen om je bestanden in te lezen.

    Goed om weten in alle geval dat het bestaat!

    Bedankt voor alle tips!
Log In of Registreer om te reageren.