Terug naar vorige macOS (Mojave)

Ik heb net macOS Catalina geïnstalleerd en me niet goed ingelezen in de programma’s van Adobe. Nu schijnt het zo te zijn dat Adobe gekochte licenties niet meer gaat updaten (bijvoorbeeld CS6) en het dus niet meer gaat werken in de nieuwe macOS. Normaal gesproken maak ik een backup voor een nieuwe software update, maar zul je net zien dat ik dat deze keer niet gedaan heb omdat het ‘toch altijd wel goed gaat’. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik mijn bestanden houd en weer terug ga naar de vorige macOS zonder dat ik een backup kan terugzetten?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    October 2019 aangepast
    Hoe oud is de laatste Mojave Time Machine backup? Als die niet te oud is kan je die eventueel terugzetten. Wel eerst alle persoonlijke bestanden veiligstellen op een extern medium. Als er na die backup nieuwe software is geïnstalleerd zal je die opnieuw moeten installeren.
  • @timosha Het gaat hem hoogstwaarschijnlijk niet worden om die terug te kunnen zetten.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan kan je alleen maar alle persoonlijke bestanden kopiëren naar een extern medium. Dan Mojave downloaden uit de Mac App Store. Niet installeren maar een bootable USB-stick maken van Mojave en dan Mojave opnieuw installeren (hoe dat moet kan je vinden op AppleTips = clean install).

    Je zal wel al jouw software opnieuw moeten installeren.
  • @timosha Doordat Catalina nu in de App Store staat, kan ik Mojave niet meer vinden. Kan dat kloppen?
  • timoshatimosha    Moderator
    Staat Mojave ook niet onder "Aankopen"?
  • Nee, staat er helaas niet (meer) tussen.
  • timoshatimosha    Moderator
    Tja, dan wordt het moeilijk. Ik heb nog wel wat installatie images maar dan heb jij die nog niet:





  • Waar heb jij dit staan? Kan het zijn dat dit ook op mijn Mac staat?
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik bereid mij altijd heel goed voor als er een nieuw macOS verschijnt. Alvorens de nieuwe versie te installeren maak ik een kopij van het installatie image.
  • WesleyWesley    Beheerder
    Normaal kun je via deze pagina nog mojave downloaden: https://support.apple.com/nl-nl/HT210190
    Onderaan op 'Als u macOS Mojave nog steeds nodig hebt, gebruikt u deze koppeling naar de App Store: Download macOS Mojave. '

  • @Wesley Heb het geprobeerd, maar helaas :(
  • timoshatimosha    Moderator
    Je moet van het Mojave installatie image een bootable USB-stick maken en daar van opstarten en Mojave installeren. Dit schreef ik in mijn vorig bericht al. Lees dit nog eens!
  • Ah Dankje. Ik begrijp nu wat je bedoelt. Heb een bootable USB gemaakt en geïnstalleerd zoals aangegeven, maar krijg deze foutmelding te zien. Begin nu te betwijfelen of er nog een mogelijkheid is om Mojave terug te zetten of dat het enkel nog kan met een backup
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2019 aangepast
    Je hebt de Macintosh HD niet gewist! Je moet opstarten van de USB-stick (Mac opstarten met de⌥ toets ingedrukt). Dan de Macintosh HD wissen en Mojave opnieuw installeren.

    In het onderstaande artikel wordt dat uitgelegd. Maar in plaats van met ⌘ + R op te starten moet je van de USB-stick opstarten.

    https://www.appletips.nl/macos-mojave-clean-install/
  • @timosha Thanks voor je geduldigheid en alle uitleg. Het is nu gelukt! Heb Mojave er weer op staan
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2019 aangepast
    Was een zeer zware bevalling. Maar einde goed alles goed ;-)

  • Soort van eind goed al goed, want ik deed het dus voor de Adobe programma's, maar krijg helaas alsnog een foutmelding. Helaas...
  • timoshatimosha    Moderator
    Met Adobe toestanden heb ik geen ervaring, sorry.
  • Ik heb problemen met macOS Catalina hoe kan ik terug naar Mojave
  • timoshatimosha    Moderator
    Discussies samengevoegd.
  • timoshatimosha    Moderator
    @maska

    Lees dit topic eens aandachtig door.
Log In of Registreer om te reageren.