Aankoopadvies voor een 2019 27" iMac. Vragen ivm Fusion drive en processorsnelheid

Uiteindelijk maar eens Catalina Beta op mijn MacMini gezet, gemerkt dat al mijn progjes blijven werken, of er alternatieven voor waren, dus besluit staat voor 90% vast: de nieuwe computer wordt een iMac.

Twee dingen waar ik graag de mening van jullie, ervaringsdeskundigen, wil van weten.

1. De i5 versie van de 27" 2019 iMac bestaat in 3.0, 3.1 en 3.7 GHz. De prijs tussen de 3.0 en 3.1 scheelt een 200€. Ga je de benchmarks bekijken, is er nauwelijks verschil tussen de beiden.
Het toestel zal vooral voor huis-tuin en keuken gebruik dienen, maar af en toe voor foto en videobewerking. Omdat het maar af en toe foto en video's gaat moeten bewerken vind ik het de gigantische meerprijs voor de 3.7 GHz, en/of de i9 niet waard.
Merk je eigenlijk veel verschil tussen die 3.0 en 3.1 GHz?

2. Je kan in de configuratie kiezen tussen SSD schijven en een Fusion drive. Het lijkt me wijsheid een SSD van 256GB erin te stoppen en een USB-C schijf van een 2TB extern aan te sluiten.
Dit lijkt me de snelste/goedkoopste manier van werken. Nog nooit met een Fusion drive gewerkt.
Momenteel op de MacMini staan alle apps+operating system op de SSD van 128GB. Staat half vol. Foto's, filmpjes staan op een "gewone" HDD van 1TB. Kom ik prima mee toe.
Doet een Fusion drive van 1TB afbreuk aan de snelheid?

Tnx voor de info!
Gert

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    September 2019 aangepast
    Een externe USB-C HDD gaat in ieder geval trager zijn dan een fusion drive. USB-C is wel snel maar een HDD blijft een traag mechanisch ding. Als je een UASP (USB Attached SCSI Protocol) externe HDD gebruikt dan is die iets sneller dan een gewone USB HDD.
  • Ok, duidelijk.
    Ik neem toch aan dat een Fusion drive toch merkelijk trager moet zijn dan een SSD? Als ik de specs naloop is dat een schijf die slechts op 5400rpm draait.
    Ik herinner me die nog van mijn vorige (windows) laptop. Bestandsoverdracht duurde tijden...
  • timoshatimosha    Moderator
    September 2019 aangepast
    Een fusion drive is een hybride drive. Die is trager dan een SSD maar sneller dan een gewone HDD. Een 1TB fusion drive heeft een 128 GB SSD aan boord.
  • Das interessant om weten. Heb eventjes gelezen hoe die precies werkt. Een 2TB Fusion drive lijkt me ook nog betaalbaar. Apps die ik vaak gebruik geraken dan wel in het SSD gedeelte en werken lekker snel :smile:

    Kan je me nog iets vertellen over het verschil in snelheid van de 3.0 GHz en de 3.1 GHz i5?
  • timoshatimosha    Moderator
    September 2019 aangepast
    3,0 GHz
    3,0-GHz 6‑core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 4,1 GHz)

    3,1 GHz
    3,1-GHz 6‑core Intel Core i5 (Turbo Boost tot 4,3 GHz)
    Uitbreidbaar tot 3,6‑GHz 8‑core Intel Core i9 (Turbo Boost tot 5,0 GHz)

    Dus, de 3,1 GHz processor is een beetje sneller bij zware belastingen.
  • Dat is me de meerprijs niet waard.
    Nu een allerlaatste vraag: het lijkt me vanzelfsprekend, maar de 2019 iMacs kunnen toch ook overweg met 4K beeldmateriaal hoop ik?
    Wat ik soms doe is van een (4K) film al dan niet zelf gemaakt stukken wegknippen, verplaatsen, ondertitels bijvoegen enz.
    Mijn oude Windows computer deed enkel FullHD. Zo ook de uit 2012 MacMini. Hij doet FullHD, maar renderen is tergend traag. 4K lukt in het geheel niet.

    In zou verwachten dat alle iMacs versie 2019 genoeg aan boord hebben om dat prima te doen...
  • timoshatimosha    Moderator

  • Moet ik niet proberen op mijn MacMini. Maar goed qua scherm stuurt ie ook Max FullHD uit, dus logisch.
    Deze iMovie flyer zag ik nooit, maar spreekt boekdelen.

    Bedankt voor alles, morgenavond eens kijken waar en hoe ik de iMac kan bestellen! 👍
Log In of Registreer om te reageren.