Raar gedrag bij kopie naar USB

Even terug een stuk of 6 videofiles in MP4 gedownload. In finder selecteer ik de 6 files, copy en op een FAT32 usb stickje paste. Meteen gecopieerd, geen probleem.
Steek ik die stick nu in mijn mediaplayer (of een Windows PC) dan zie ik dat er naast mijn 6 videofiles ook nog 6 extra MP4 files aangemaakt zijn, echter staat er voor de juiste bestandsnaam nog hetvolgende: ._

De stick weer in de MacMini laat in Finder de gewone 6 files zien.
Waarom zet Mojave daar in werkelijkheid nog dat puntje en streepje voor 4 extra gecreeerde files van 4KB?

Zeer storend op de mediaspeler, dus hoe zet ik dat "gebruik" uit?

tnx
Gert

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    In Unix en dus ook in macOS begint de naam van een verborgen bestand met een . (punt). Windows weet dat niet en toont daarom die bestanden. In die 4 kB verborgen bestanden staat de metadata van die mp4 mediabestanden.

    Dat is normaal voor Unix en Linux besturingssystemen. Dus, dat “gebruik” kan je niet uitzetten. Omgekeerd gebruikt Windows ook resource forks die onzichtbaar zijn in Windows maar niet in macOS.
  • KorKor
    August 2019 aangepast
    Het klopt dat als je een USB-stick aansluit op de Mac er automatisch een aantal onzichtbare bestanden en mappen aangemaakt.

    Met het programma CleanEject kun je deze verborgen bestanden en mappen verwijderen, waarna de USB-stick meteen op de juiste manier ontkoppeld wordt en de prullenbak wordt meteen geleegd.

    Het bovenstaande is de makkelijkste manier, er is ook nog een manier waarmee je met Terminal commando’s voorkomt dat die bestanden aangemaakt worden. Dit moet je dan (eenmalig) voor iedere USB-stick afzonderlijk doen.
  • Nooit geweten dat er in macOS zovele geheimen zaten.
    Gelukkig zijn er fora zoals deze waar men met dergelijke vragen terecht kan :blush:

    De tip van die CleanEject werkt prima, de gekke files zijn van de stick af.

    Nog één vraagje: kan je de "verborgen" files ook laten weergeven in Finder?
  • timoshatimosha    Moderator
    Je kan in Finder de verborgen files weergeven met de toetscombinatie CMD + SHIFT + .
  • Mooi, weeral wat geleerd. Tnx!!

    Inmiddels al een heel A4tje (in Apple's notities) bij elkaar met allerlei shortcuts. Ik betrap me erop dat ik ze wel vaker begin te gebruiken :smile:
Log In of Registreer om te reageren.