CMD R werkt niet tijdens opstarten

July 2019 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Heb een imac gekregen met 10.9.5 OS er op. Hij is erg traag en zie dat er heel veel icoontjes op bureaublad staan. Zo veel dat ze zelfs over elkaar heen staan. De imac start netjes op maar kan niets beginnen dus wil ik em opnieuw installeren. Ik las over CMD R. Maar dit pakt de utilities niet. Iemand anders een suggestie om em schoon te maken enopnieuw te installeren? Helaas geen discs erbij...

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Probeer een Internet Recovery. Dan wordt het oorspronkelijk besturingssysteem geïnstalleerd. Daarna kan je upgraden naar het maximaal ondersteunde besturingssysteem voor die specifieke Mac.

    https://www.appletips.nl/mac-internet-recovery/
  • Bedankt! Maar wat ik ook doe. Tijdens opstarten met option cmd toets en r doet het ook niets. Lijkt wel alsof er geen recovery mogelijk is. Het start de Mac gewoon op en zie bureaublad
  • timoshatimosha    Moderator
    Gebruik voor alle zekerheid een bedraad USB toetsenbord.
  • Bedankt
    Ik heb een originele USB tb aangesloten.
  • timoshatimosha    Moderator
    Internet Recovery zou altijd mogelijk moeten zijn omdat alle data van de Apple servers komt.
  • Helaas het doet het niet welke combi toets ik ook gebruik. Zelfs een win tb eraan wil niet. Kan het niet komen omdat ik os 9.x erop heb staan? Kan ik internet recovery niet ergens downloaden zodat ik het mbv USB stick kan opstarten?
  • timoshatimosha    Moderator
    Met mac OS 9 werkt het natuurlijk niet dat is nog iets uit de vorige eeuw. Met OS X 10.9.5 Mavericks moet het werken. Tenzij de recovery partitie vernaggeld is. Internet Recovery werkt ook als de Recovery Partitie defect of niet aanwezig is. Internet Recovery kan je uiteraard niet "downloaden" en op een USB stick zetten.

    Als je beschikking hebt over een andere Mac kan je eventueel OS X 10.9.5 Mavericks downloaden uit de Mac App Store. Die kan je dan met Install Disk Creator op een bootable USB stick zetten.

    Over welke iMac model heb je het trouwens?
Log In of Registreer om te reageren.