Zelf geïnstalleerde programma’s verdwijnen plotseling van MacMini

Om wat te experimenteren met het OS van Apple kocht ik me een tijdje geleden 2e hands een MacMini i5 dual core van Late 2012. Het apparaat draait op de laatst beschikbare versie van MacOS Mojave.

Nu heb ik al enkele keren ondervonden dat apps die ikzelf geïnstalleerd heb (dus niet uit de appstore) plotseling verdwijnen.
Laatst installeerde ik Wondershare videoconverter. Dat programma werkt prima. Ik zette er een “alias” voor op het bureaublad. Van de week ging ik wat op die computer doen en merkte dat het alias icoon gewoon wit gekleurd was. Programma gewoon weg, foetsie. Al eerder meegemaakt met andere programma’s trouwens.
Ook in Launchpad en via de Finder - programma’s niets meer van dat progje terug te vinden. Opnieuw installeren en hij doet het weer gewoon.

De vraag: hoe komt dat?

De MacMini gaat in principe na gebruik in sluimerstand. Na een nachtje sluimer is hij het progje dan kwijtgeraakt.

Bedankt voor de tips!
Gert

Reacties

  • Installeer je de app, verplaats je deze naar de programma's folder of open je deze vanuit de download folder?
    in het laatste geval kan het ingesteld zijn dat de download map de bestanden na x dagen verwijderd en dus ook de in dit geval wondershare.
  • KorKor
    July 2019 aangepast
    Vreemd verhaal, programma's verdwijnen niet zomaar vanzelf. Werk je nog met de account van de vorige eigenaar, of moest je een nieuwe gebruiker aanmaken toen je de Mac voor de eerste keer opstartte? Of heb je Mojave zelf geïnstalleerd?
  • Het ding lijkt hier knettergek te zijn...
    Ik antwoord eerst op jullie vragen:

    Het installatiebestand staat op een willekeurige plek op de 2de hdd in mijn MacMini (dus een extra tweede harde schijf waar het operating system niet op staat). Ik open die DMG, dan krijg je een klassiek venster waarin je de app naar de applicatiefolder moet slepen (krijg ik elke keer ik een DMG open: een venster met de naam van de app en een shortcut naar de map "applications").
    De te installeren app sleep ik dan effectief naar die map applications, ik open dan de applications en dubbelklik daar op de te installeren app. Vervolgens de gevraagde stappen volgen zodat de app uiteindelijk geïnstalleerd is.

    Ik werk met mijn eigen account.
    Toen ik de Mac Mini kocht was hij leeg. Ik ben voor de veiligheid nog even via de recovery gegaan en heb MacOS Mojave opnieuw geïnstalleerd. Vervolgens mijn iCloud erop enz.

    Nu ik vandaag een DVD wou branden besloot ik die Wondershare opnieuw te installeren. De hierboven uitgelegde procedure werd gevolgd. Ik kreeg een melding dat Wondershare reeds in de applications map stond :o . Ik ging daarin kijken en effectief, de app opende als vanouds. Enkel de "alias" bleek op mijn bureaublad wit te zijn en geen toegang meer te geven naar de app.
    100% zeker: ik keek gisteren in de applications folder en er was geen sprake meer van Wondershare.
    De Mac heeft de voorbije 24 uur gewoon in sluimerstand gestaan en is niet herstart.
    Heel raar...

    Naar de info van jemmie: waar kan je ergens instellen na hoeveel dagen de download folder moet geleegd worden? Kan ik dat al eens checken.
  • Dit is niet een ingebouwde functie van de mac, maar er zijn diverse opschoon apps die je zo kan instellen.

    Gebeurd dit alleen bij Wondershare? en als je deze in de dock vastzet, context menu op de app in de dock kiezen en dan opties kiezen, wordt deze dan ook 'wit'?
  • Met het warme weer de voorbije weken niet in huis te komen en veel buiten met de iPad gewerkt.

    Ik had het idee dat het spontane wissen vaak met een software-update van MacOS gebeurde. Nu goed, de 20ste juli heb ik de snelkoppeling teruggezet. Volgens iCulture is er inmiddels een kleine update gebeurd van macOS. Dit doet de MacMini 's nachts automatisch en alles staat er nog.

    Het enige van "opschoon apps" die geïnstalleerd zijn, is Clean My Mac X. Dit heb ik aangeschaft omdat die alle restjes van een te verwijderen app effectief lijkt te verwijderen.
    Toen ik de eerste keer ondervond dat dingen van een programma plots weg zijn, had ik die Clean My Mac X nog niet.

    Ik ga even aanzien. Heb ik er nog problemen mee kom ik er in dit topic op terug.

    Bedankt al voor het meedenken.
Log In of Registreer om te reageren.