Camera niet meer herkend door iMac (voorheen wel)

Mijn camera via een USB-poort aangesloten op iMac.
In de Finder niet terug te vinden onder Locaties.
Ook niet bij aansluiten op een van de andere 3 USB-poorten.
Ook niet als geen enkele andere USB-poort in gebruik is.
Herstarten leidt niet tot een oplossing.

Een externe WD-harde schijf wordt wel op een van de USB-poorten herkend, maar niet op een andere USB-poort. Het niet herkennen is soms een lastig probleem.


Een deel van de iMac herkent de camera wel, blijkt uit de volgende actie.

Achtereenvolgens klik ik aan: =

=Over deze Mac
Te lezen is: macOS Mojave Versie 10.14.5; onder Software-updates: Je Mac is up-to-date.

=Systeemoverzicht
Te lezen o.m. Hardware, waaronder USB

=USB
Te lezen is:
USB-apparaathiërarchie
USB 3.0-bus
waaronder: NIKON DSC COOLPIX S7000-PTP (de camera wordt dus wel door het systeem waargenomen, maar niet door de Finder)

=NIKON DSC COOLPIX S7000-PTP
Te lezen is o.m.:
Locatiecode: 0x14200000 / 12
Beschikbare stroom (mA): 500
Vereiste stroom (mA): 500


Onder de Voorkeuren van Finder is voor elk onderdeel alles aangevinkt.
In het Finder-menu zie ik onder Voorzieningen: „Importeer afbeelding”.
Als ik dit aanklik verschijnt een venster „Een camera of scanner selecteren”. Als de camera aanstaat verschijnt in dat venster een icoon „S7000”. Als ik het aanklik licht het op, maar de knop „Selecteren” in dat venster blijft grijs. Als ik de camera uit zet verdwijnt het icoon.

Onder „Systeemvoorkeuren” heb ik onder „Beveiliging en Privacy” tijdelijk de firewall uitgeschakeld: geen effect


Hoe kan ik ervoor zorgen dat de Finder de camera (zoals voorheen) herkent, zodat ik foto’s van de camera over kan zetten naar de iMac?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    July 2019 aangepast
    Finder herkent de camera alleen als er een folder met de naam DCIM op staat. Dit is een bepaling van het DCF (Design Rule for Camera File System).
  • July 2019 aangepast
    Voorheen ging ik met de iMac naar de folder DCIM (op mijn camera) om foto's op te halen, maar nu wordt de camera niet herkend. Op een oude windowscomputer wordt de camera wel herkend en is DCIM zichtbaar. Het lijkt erop dat de communicatie tussen het systeemoverzicht op de iMac (waar de camera wel opstaat) en de Finder (waar de camera niet opstaat) verstoord is. Ooit las ik dat het eerste apparaat dat op een USB-poort wordt aangesloten een onuitwisbare indruk op de USB-poort achterlaat. Apparaten die er later op worden aangesloten kunnen hierdoor soms niet herkend worden.
    Hoe de camera toch herkenbaar maken voor de Finder?
  • timoshatimosha    Moderator
    July 2019 aangepast
    @Edward1947

    Het lijkt erop dat de communicatie tussen het systeemoverzicht op de iMac (waar de camera wel opstaat) en de Finder (waar de camera niet opstaat) verstoord is.


    Er is geen communicatie tussen het Systeemoverzicht en Finder. Systeemoverzicht is niet meer dan een overzicht van alle aanwezige hardware en software. Die lijst communiceert niet.

    Ooit las ik dat het eerste apparaat dat op een USB-poort wordt aangesloten een onuitwisbare indruk op de USB-poort achterlaat. Apparaten die er later op worden aangesloten kunnen hierdoor soms niet herkend worden.


    Ik gebruik sinds 1984 Macintosh computers en heb geen idee wat daar moet op antwoorden. Behalve dat de USB-poorten, of beter de USB-bus, geen bewustzijn heeft dat "onuitwisbare indrukken" kan opslaan.

    Probeer eens om de Mac te herstarten met de aangesloten camera. En kijk na of er in DCIM directory ook foto's staan. En kijk vooral na in Systeemvoorkeuren - > Beveiliging en Privacy of er geen toestemming gevraagd wordt om de camera te verbinden met de Mac.
  • Waarschijnlijk is er toch iets veranderd door het installeren van Mojave. In het Systeemoverzicht is de camera tot op heden terug te vinden en sinds kort niet meer in de Finder. Via NIKON heb ik nu een programma (ViewNXi) waarmee de foto's op de camera wel gezien en geupload kunnen worden naar de iMac, dus buiten de Finder om. Daarmee is voor mij het probleem opgelost.
  • timoshatimosha    Moderator
    August 2019 aangepast
    Dan kan er een slotje op.

    PS:
    Op een Mac staat standaard ook een programma met de naam "Fotolader".

Deze discussie is gesloten, reageren is niet meer mogelijk.