iPad geheugen vrijmaken door wissen van foto's

Als mijn foto's (in Foto's) in de iCloud staan, kan ik dan op de iPad foto's wissen, zonder ze in iCloud kwijt te raken?

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Als je foto's wist in de iCloud Fotobibliotheek op de iPad zijn ze ook weg uit iCloud. iCloud is in eerste instantie een synchronisatie mechanisme.
  • Dank. Hoe kan ik dan op ipad foto’s wissen, zonder ze kwijt te raken?
  • timoshatimosha    Moderator
    Door de iCloud Fotobibliotheek niet te gebruiken op de iPad. Als alternatief kan je Fotostream gebruiken.
  • KorKor
    July 2019 aangepast
    Je hoeft geen foto's te wissen op je iPad, Apple regelt dat namelijk voor je. Als de ruimte beperkt is op de iPad, dan verwijderd het systeem het origineel van de iPad en blijft er alleen een klein plaatje (tumbnail) van de foto zichtbaar daar, in iCloud blijft het origineel aanwezig. Als je een foto nodig hebt om het bijv. te bewerken, dan download je iPad het origineel naar Foto's.

    Maw. laat het beheer van je foto's op de iPad over aan iOS.

    In de Foto-instellingen op je iPad moet wel "Optimaliseer iPad-opslag" aanstaan.



  • Dat zou mij ook het liefst zijn, maar er wordt gesuggereerd (zie bijlage 1) dat de opslagruimte vol is. Kan het nog van belang zijn, dat in jouw bijlage sprake is van iCloud-foto's en bij mij (zie bijlage 2) van iCloud-fotobibliotheek? Ik heb een iPad (3) model iPadAir. Ca. 5 jaar oud.


  • KorKor
    July 2019 aangepast
    Welke iOS-versie heb je?

    Je hebt wel erg weinig ruimte op je iPad. Het enige dat ik kan verzinnen is iCloud voor foto's uit te zetten op die iPad, zoals timosha al zei.
  • 11.4.1
  • Jammer. Het is dan gelijk alles of niets. Zie bijlage. Ik zou liever b.v 2000 foto’s wissen, want dan heb ik weer voldoende opslag.
    Wat Fotostream precies doet is me eerlijk gezegd niet duidelijk?
  • July 2019 aangepast
    Mijn fotostream
    Met 'Mijn fotostream' hebt u toegang tot recente foto's die u hebt gemaakt met de iPhone, iPad of iPod touch, of die u hebt geüpload vanaf uw Mac of pc.

    Hoe 'Mijn fotostream' samenwerkt met iCloud-foto's
    'Mijn fotostream' uploadt uw meest recente foto's (behalve Live Photos), zodat u ze allemaal kunt bekijken en importeren op al uw apparaten. Foto's worden 30 dagen in 'Mijn fotostream' bewaard. Met iCloud foto’s worden al uw foto's en video's geüpload naar iCloud en up-to-date gehouden op al uw apparaten.
    Als u op een iPhone, iPad of iPod touch zowel 'Mijn fotostream' als iCloud-foto's inschakelt, worden foto's die u met dat apparaat maakt, geüpload naar iCloud-foto's én naar 'Mijn fotostream'.
    Als u een ander apparaat gebruikt met dezelfde Apple ID waarop alleen 'Mijn fotostream' is ingeschakeld, worden foto's die u met dat apparaat maakt, alleen geüpload naar 'Mijn fotostream'. Ze worden niet weergegeven op apparaten waarop alleen iCloud-foto's is ingeschakeld.
    Lees hier meer over de verschillen tussen iCloud-foto's en Mijn fotostream.

    Uw foto's bekijken in 'Mijn fotostream’
    iPhone, iPad of iPod touch
    iOS 8 of hoger: tik op 'Foto's' > 'Albums' > 'Mijn fotostream'.

    Foto's verwijderen uit 'Mijn fotostream'
    Selecteer een of meer foto's uit 'Mijn fotostream' op het iOS-apparaat of de Mac en tik vervolgens op Prullenmand-symbool of klik op 'Verwijder'.
    Op een pc selecteert u de foto's die u uit 'Mijn fotostream' wilt verwijderen. Klik vervolgens met de rechtermuisknop en selecteer 'Verwijder'.
    Wanneer u een foto uit 'Mijn fotostream' op een apparaat verwijdert, wordt deze foto verwijderd uit Foto's en iCloud. De foto's die u vanaf 'Mijn fotostream' hebt geïmporteerd op uw andere apparaten, worden niet verwijderd.

    'Mijn fotostream' in plaats van iCloud-reservekopie of iTunes gebruiken om reservekopieën van mijn foto's te maken werkt niet.

    Foto's in 'Mijn fotostream' worden gedurende 30 dagen op de iCloud-server bewaard. Daarna worden de foto's uit iCloud verwijderd. Als u deze foto's wilt bewaren of als u er een reservekopie van wilt maken, moet u ze vanuit ‘Mijn fotostream’ bewaren op het iOS-apparaat. Dit doet u als volgt: open de Foto's-app op de iPhone, iPad of iPod touch en tik op 'Albums' > 'Mijn fotostream' > 'Selecteer'. Tik op de foto's die u wilt bewaren en tik vervolgens op Deel-symbool > 'Bewaar afbeelding'. U kunt dan een reservekopie van uw foto's maken met iCloud of iTunes.

    Foto's die u maakt met de iPhone, iPad of iPod touch, worden automatisch geüpload naar 'Mijn fotostream' wanneer u de app Camera stopt en verbinding maakt via wifi. En nieuwe foto's die u importeert in de app Foto's op de Mac, worden automatisch geüpload wanneer u verbinding maakt via wifi of Ethernet. U kunt ook uw voorkeuren wijzigen zodat alleen de foto's die u handmatig toevoegt aan 'Mijn fotostream', worden geüpload.
    Volg deze stappen om foto's op de pc te uploaden naar 'Mijn fotostream':
    Klik op de Start-knop van Windows en klik vervolgens op 'Afbeeldingen'.
    Selecteer 'iCloud-foto's' onder het Favorieten-menu in het paneel links.
    Klik op 'Foto's uploaden'.
    Selecteer de foto's die u wilt toevoegen aan 'Mijn fotostream' en klik dan op 'Openen'.
    U kunt ook foto's op de pc slepen naar de map 'Uploads' in 'iCloud-foto's'.

    Om opslagruimte te besparen, bewaren de iPhone, iPad en iPod touch de 1000 meest recente foto's in het album 'Mijn fotostream'. Vanaf 'Mijn fotostream' kunt u bladeren door uw foto's of de gewenste foto's verplaatsen naar een ander album om ze altijd op het iOS-apparaat te hebben. En als de Apple TV een beperkte opslag heeft, ziet u alleen de meest recente foto's.
    U kunt ervoor kiezen om al uw foto's uit 'Mijn fotostream' automatisch te downloaden naar de Mac en de pc.
    Open Foto's en ga naar 'Voorkeuren' > 'Algemeen'. Selecteer 'Kopieer onderdelen naar Foto's-bibliotheek'.

    Foto's die u uploadt naar 'Mijn fotostream', nemen geen ruimte van uw iCloud-opslag in beslag.

    Wanneer u foto's maakt in de burstmodus, worden alleen uw favoriete foto's geïmporteerd op het apparaat. U kunt er ook voor kiezen om alle foto's die u in de burstmodus neemt, te bewaren in 'Mijn fotostream': tik op 'Instellingen' > [uw naam] > 'iCloud' > 'Foto's' en schakel 'Upload burstfoto's' in.

    Bewaar alle foto's die u op het apparaat wilt behouden, voordat u ‘Mijn fotostream’ uitschakelt. Als u uitlogt bij iCloud of 'Mijn fotostream' op de iPhone, iPad of iPod touch uitschakelt, worden alle foto's in het album 'Mijn fotostream' verwijderd van dat apparaat.
    Dit is niet van invloed op de foto's uit 'Mijn fotostream' op andere apparaten. Foto's uit 'Mijn fotostream' blijven 30 dagen op de iCloud-server staan vanaf de datum waarop u ze hebt geüpload naar 'Mijn fotostream'. Als u inlogt bij iCloud met dezelfde Apple ID en 'Mijn fotostream' op een ander apparaat inschakelt, worden de foto's automatisch gedownload.
  • Dank voor deze uitvoerige uitleg!
    Ik vind echter bij Albums geen album ‘mijn Fotostream’. Ook bij mijn huisgenoot, die een splinternieuwe iPad heeft komt FS niet voor? Wat doe ik fout?
  • Wie weet heeft de volgende link een oplossing voor je .
    https://support.apple.com/nl-nl/HT201317

    groetjes frank
  • July 2019 aangepast
    @tawas Graag gedaan! Verrek, dit Mijn Fotostream album bestaat bij mij ook niet.
    Als ik een foto download of gewoon zelf een foto maak (en bij zowel mijn iPhone als iPad upload naar mijn fotostream aanzet > Instellingen/Foto’s) wordt er geen mijn fotostream album aangemaakt.

    Apple is niet duidelijk in zijn informatie.



    Waarom is dit bij sommige devices mogelijk niet beschikbaar?

    En vermelden in welke iOS-en dit wel en welke niet beschikbaar is (eventueel onder een andere naam) zou ook wel handig zijn Apple.
  • July 2019 aangepast
    Beste tawas

    in het onderstaande url staat stap voor stap uitgelegd hoe je ruimte kunt vrijmaken op je apple producten

    https://www.appletips.nl/ios-opslagruimte-op-je-iphone-ipad-en-ipod-touch-vrijmaken/



    MVG
  • Eerst even reactie op frankf. Ook jij bedankt voor je nuttige bijdrage. Ook hier wordt echter verondersteld dat je het album Fotostream hebt, maar dat ontbreekt nu juist bij mij!?
    Grappig genoeg blijkt dat ook bij Albert 84 het geval te zijn .......
    Tenslotte FIX2GO. Deze tips, waarvoor ook dank, waren grotendeels al bekend en heb ik hier en daar ook kunnen gebruiken. Verreweg de grootste belasting van m’n iPad-geheugen komt echter van m’n foto’s. Daarin moet ik vooral saneren en dan kom ik weer met het Fotostream-probleem, zie boven!
  • timoshatimosha    Moderator
    "Off Topic" bericht en reactie daar op verwijderd.
Log In of Registreer om te reageren.