Schone installatie , oude computer niet meer toegestaan?

Hallo! ik heb een vraagje, is het nog mogelijk misschien via een commando, om toch nog een schone systeem op een oude mac te installeren? Nu heb ik alle systemen uit de AppleStore bewaard en als ik er eentje nu tegenwoordig gebruik dan controleert hij iets bij Apple en dan is het niet meer toegestaan, weten jullie iets?

Groetjes Piet

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    In de metadata van de macOS (OS X) Installer uit de de Mac App Store staat het Apple ID dat gebruikt werd om de installer te downloaden. Dat Apple ID moet je gebruiken tijdens de installatie.
  • Timosho Bedankt voor jouw reactie
    De reden dat ik het niet bij Apple gedownload is , het te ingewikkeld is het te krijgen als dit wel te krijgen is, de systemen waar ik het over heb zijn gratis( Apple altijd weer iets bijzonders ) in AppleStore vind ik alleen nog maar boeken over dat systeem.
    Kan ik er toch nog aan komen ergens?
  • timoshatimosha    Moderator
    Over welke versie van macOS of OS X heb je het dan?

    Als je ooit een bepaalde of meerdere macOS versies met een geldig Mac App Store Apple ID hebt gedownload kan je die altijd opnieuw downloaden uit de Mac App Store. Daar is niets ingewikkeld aan.

    Pas heel goed op met macOS versies die je van obscure websites kan plukken. Geen kat die weet wat daar allemaal inzit.
  • De OS X 10.11
    Mijn iMac (10.12.6) is uit 2011 vanaf deze tijd tot 2018 kon ik de systemen downloaden met mijn Apple ID die ik nooit veranderd heb, maar in dit jaar kan ik niets meer.

    Dus een voorbeeld ik koop een leuke mac voor een kind op marktplaats staat een hele oude systeem op osx 10.10 Maar! er kan makkelijk een osx 10.12 op maar die kan ik niet vinden wel krijg ik meldingen van update’s voor het laatste nieuwe systeem die niet op mijn computer passen , Waarom krijg ik die melding dan? en waarom niet de laatste systeem die Wel op de computer past ? dit bedoel ik Apple is wel een beetje achteruit gegaan denk ik.
    Zelf krijg ik ook steeds meldingen van update’s Page, Numbers, enz klik erop dan staat er kan niet samen met mijn systeem, waarom krijg ik deze melding dan steeds als ik de genoemde programma’s opent? , ik heb al vanaf 1999 tot heden een iMac maar het laatste jaar zie ik dingen die ik nog nooit meegemaakt heb vraag me af of ik de enigste ben die dat ziet of mee maakt.
    Tuurlijk als je de nieuwste computer hebt met het nieuwste systeem merk je er niets van, is logies.
  • timoshatimosha    Moderator
    June 2019 aangepast
    Een nieuwe versie van macOS (en vroeger OS X) is geen "update" maar een nieuwe installatie.

    Je krijgt wel updates van bv. 10.14 (10.14.1, 10.14.2, enz...) maar niet van 10.15. Want 10.15 is geen update maar een nieuwe installatie. En, dat is altijd zo geweest sinds 1984.

    Als je die "leuke Mac van Marktplaats" volledig wist en dan koppelt aan een geldig Mac Store Apple ID kan je elke macOS versie installeren die je ooit gedownload hebt uit de Mac App Store. Als die leuke Mac gekoppeld wordt met een nieuw Apple ID kan je de laatste macOS versie downloaden in installeren die op die specifieke Mac werkt.

    Ik heb hier nog een Mac Mini Server 2009 die niet verder kan dan OS X El Capitan. Ik kan El Capitan op deze Mac zo vaak uit de Mac App Store downloaden als ik maar wil.

    Aan een discussie of Apple al dan niet achteruit gegaan is doe ik niet mee.
  • Dit is gedeeltelijk waar ! Updates zijn alleen in hun eigen systeem een systeem hoger moest je toen Kopen ja klopt.
    Maar toen het gratis werd is dit verandert en werd een nieuw systeem als update gezien.
    stel ik was in 2013 en zat met 10.9 ,dan ik krijg een melding binnen en daar staat UPdate NU naar 10.10 klik HIER.
    Maar ik begrijp het als je zelf nooit een melding hebt gehad van page enz, ga je er vanuit dat het onzin is dus dan lieg ik maar wat .
  • timoshatimosha    Moderator
    June 2019 aangepast
    Ik heb niet geschreven dat je liegt!

    En natuurlijk krijg ik update meldingen van alle apps die ik uit de Mac App Store heb gehaald. En niet alleen Pages, Numbers en Keynote maar van alle apps (en dat zijn er wel een paar). Alle apps die ik gebruik komen trouwens uit de MAS. Ik pluk niets van het Internet.

    En nogmaals: een nieuwe macOS versie is geen "update" maar een nieuwe installatie, met behoud van persoonlijke instellingen en gegevens. Die installatie gebeurt dan met een zgn. "Full Installer" van meerdere GB uit de MAS. En die nieuwe installatie is dan weer een conditio sine qua non om updates (full of combo, hang er van af) te ontvangen voor die nieuwe installatie.

    Ik ga het hier bij laten ;-)
Log In of Registreer om te reageren.