er kan geen prebootvolume voor de installatie van APFS worden aangemaakt

dag, mijn oudere mac gaat naar mijn dochter en ik heb mijn oude schijf gewist, ik denk precies zoals beschreven, maar krijg High Sierra er niet meer op. Vlak voor hij klaar is krijg ik voornoemde melding. Vervolgens opgezocht wat te doen, zoals ook gelezen in een aantal tips, maar ik kom er niet verder mee. Ik heb een paar jaar geleden mijn harde schijf laten vervangen door een Sata ssd van 256 GB. Is dat nog van invloed op het geheel? Mijn oude Mac is nog veel te goed om zo maar aan de kant te schuiven en ik hoop dat iemand van jullie mij verder kan helpen.

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Sorry voor het late antwoord. Maar het beste wat je kan doen, is na het herstarten met Comando ⌘ + R is eerst de bestaande prebootinstallatie verwijderen op de mac via Schijfhulpprogramma (klikken op - ). Vervolgens herstarten, maar zorgen dat de computer zeker een internetconnectie heeft, het liefste via de fysieke internetkabel. Is dat gelukt, start je opnieuw.

    Werkt dit nog niet, dan kan je best eens een installatie USB maken, via een andere mac. Om zo de installatie te doen.
  • dag Quinten, dit is de stand van zaken op dit moment. Ik kan de prebootinstalaties niet (meer) verwijderen. Ik wil wel een installatie usb aanmaken via een andere mac(staat ernaast gelukkig) maar staat dat ergens beschreven hoe?
  • nader, ik kan dus geen enkele installatie meer verwijderen..........
  • Beste Willuyten via onderstaande link wordt beschreven hoe je een USB stick kan maken, Succes
    https://www.appletips.nl/bootable-usb-stick-high-sierra/
  • dankjewel, maar was het maar zo simpel. Zo ervaren ben ik nu ook weer niet. Op mijn nieuwe mac lukt dat niet, krijg ik de melding dat mijn software uptodate is en mijn "oude mac" al helemaal niet. Ben niet te lui om te zoeken, doe ik al dagen, maar 1001 en 1 oplossingen die voor mij niet werken........
  • QuintenQuinten    Moderator
    Daarom is dit forum er,
    Onder stap vier, is er een download link die de download kan starten in de mac app store https://support.apple.com/nl-be/HT208969
  • dag Quinten, had ik ook al geprobeerd maar krijg de volgende foutmelding, zie foto. Alleen weet ik niet hoe ik het bestand kan downloaden naar een andere, in dit geval usb stick.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Om de locatie van het te downloaden bestand te wijzigen, kan je in Safari ▸ Voorkeuren... ▸ Algemeen kiezen bij Locatie gedownloade bestanden een andere locatie kiezen. Let wel op bij het aanmaken van de USB stick, moet dit een andere locatie zijn dan waar het besturingssysteem op is gedownload.

    Anderzijds kan je altijd wat ruimte vrijmaken op de computer ;-)
  • helaas, kom er niet verder mee.
  • QuintenQuinten    Moderator
    June 2019 aangepast
    Ik heb je een privé bericht gestuurd. Met een andere link voor het besturingssysteem te downloaden
  • dag Quinten, goed nieuws en slecht nieuws.....
    het goede nieuws, hij doet het weer, yeah dankjewel
    het slechte nieuws, zo te zien staat alles op de usb, trek ik die eruit stopt het.
    Nog tijd en zin mij te helpen....
  • QuintenQuinten    Moderator
    Ja zeker. Je moet de installatie opnieuw starten, bij de installatie heb je namelijk de verkeerde schijf geselecteerd.
  • dag Quinten, kon nu idd kiezen voor mijn ssd, eerder niet, zie foto van 0106. Maar, Unne Groete Merci is op zijn plaats. Hij loopt als een tiet. Bedankt bedankt. Mijn dochter en ik zijn erg blij met jullie hulp en ondersteuning, Daanke!
Log In of Registreer om te reageren.