iMac loopt vaak vast bij gebruik van Lightroom & Photoshop. Is extra RAM een mogelijke oplossing?

Hallo,

ik ben fotograaf van beroep en dus een stevige gebruiker van de programma's Lightroom & Photoshop.
De laatste maanden merk ik dat mijn computer trager en trager gaat en vaak vastloopt terwijl ik deze programma's gebruik.
Sinds enkele weken krijg ik via het programma 'clean my mac' ook regelmatig foutmeldingen dat ook andere programma's zoals vb. Safari, word, excel,... dienen gestopt te worden om te kunnen verderwerken.

Zou dit aan het gebrek aan RAM geheugen kunnen liggen of zou er een onderliggend probleem zijn?

Ter info, bijhorende screenshots als extra info over o.a. het type iMac.

Merci alvast voor jullie suggesties!

Caro





Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je eens op de achtergrond activiteitenweergave openhouden, om de RAM en cpu processen te monitoren? Het kan nooit kwaad om RAM bij te plaatsen, achteraan onder de scharnier van de voet kan dit gebeuren. Momenteel in jouw mac zijn dit nu 4 keer 2 GB DDR3 RAM. Je kan al beginnen met 2x 4GB DDR3 RAM bij plaatsen. dit kan al helpen. Maar je zal altijd moeten werken in RAM paren. 32 GB is alvast bij jou het totaal maximum aan RAM.
  • Thx Quinten voor je antwoord.
    hier even de screenshots van wat Clean My App zegt en dan de activiteitenweergave net voordat LR en PS weer blokkeerde...

    In die activiteitenweergave zie ik wel niks van RAM en ik vrees ook dat ik dit niet echt weet te interpreteren...
    Alleen ga ik er van uit dat het aan mijn RAM geheugen ligt, aangezien in die eerste weergave er telkens maar enkele MB staat, ipv GB.

    Volgens de laatste screenshot heb ik nu 2x 4GB, dus ik kan vb. 2x 8GB bijplaatsen? Of zijn er beperkingen wat je mag doen per keer? En waarom is 32GB het maximum?

    Nu, als dat de oplossing is, dan lijkt mij dit nog wel een relatief elegante oplossing (beter dan alweer ne nieuwe te moeten kopen...), toch?




  • QuintenQuinten    Moderator
    Het lijkt op het eerste zicht een goede oplossing; Je gaat jouw (bijna) 5 jaar oude mac een zetje geven in zijn rug. Als je nu een mac koopt trouwens is dit een Mac met ondersteuning voor RAM van type DDR4, een snellere en nieuwere generatie

    De enige beperkingen met het plaatsen van RAM, in jouw geval. Je kan enkel ram plaatsen van type DDR3 en liefst ook met dezelfde MHz. daarnaast moet het plaatsen telkens gebeuren in paren. Dus niet 3x 4GB of 2x 4GB en een lat van 2GB en een lat van 8GB. De reden waarom je in jouw computer maximum 32 GB kan plaatsen, is omdat dat type enkel maar in max 8 GB bestaat.

    Dit zijn de vereisten op de website van Apple:
    Gebruik SO-DIMM's (Small Outline Dual Inline Memory Modules) die aan al deze criteria voldoen:
    PC3-12800
    Niet-gebufferd
    Non-pariteit
    204-pins
    1600 MHz DDR3 SDRAM
    Zie: https://support.apple.com/nl-be/HT201191#1

    Daarnaast zie ik in jouw overzicht, de volgende zaken:
    - leeg eens jouw prullenmand.
    - De harde schijf heeft 250 GB nog vrij, het kan altijd helpen om eens je computer op te ruimen (Photoshop caches te verwijderen). Want hoe meer op de harde schijf, hoe meer de computer moet inladen.
  • Ik heb dezelfde iMac late 2014 als "caro" en gebruik iMovie en Photoshop vaak gelijk. Ik heb wel van even na de aankoop 20GB geheugen geplaatst, DDR3 1333MHz waarvan 2x2GB en 2x8GB. Nooit problemen gehad, werkt nog steeds zoals de eerste dag. Ik gebruik geen software zoals "clean my mac" of dergelijke.
  • Dag Quinten, dikke merci voor jouw moeite en de feedback!

    Ik heb er ondertussen 2 besteld in de apple winkel waar ik ga...

    Ook jouw verdere tips probeer ik ter harte te nemen en ik hoop alvast op merkbaar beterschap zodra ik dat extra geheugen heb geïnstalleerd...

    Groetjes,

    Caro
  • Staar je niet blind met extra geheugen want de winst is maar matig. Gooi die Cleanmymac in de prullenmand want dat programma is veel te zwaar op de achtergrond en haalt meer van je systeem wat je lief is. Sorry Quinten ik weet dat Appletips wordt gesponsord door CleanMyMac maar je moet wel realistisch blijven.
  • QuintenQuinten    Moderator
    @wallytax Alle beetjes helpen om een toestel te versnellen. RAM toevoegen en zo weinig mogelijk processen op de achtergrond laten draaien (geen CleanMymac dus) kan altijd helpen. CleanmyMac sponsort deze website niet. En al zeker niet mijzelf, ik help voornamelijk Appletips op deze kant van de website en maak af en toe wat artikeltjes voor de hoofdwebsite en ik vraag en krijg hiervoor niks.
  • Dag Wallytax/Quinten,

    wat die CleanMyMac betreft, die heb ik geïnstalleerd voordat ik (eerder toevallig) op deze website ben terechtgekomen.

    Ik had wat online onderzoek gedaan om te bekijken of de aanbieder wel legitiem was enz..
    Maar mij leek dit vooral interessant om af en toe die caches leeg te maken en dat kaderke (screenshot in eerder bericht) geeft meteen een status weer die overzichtelijk is voor iemand die heel weinig van IT/Software/... afweet.

    Eerlijk, ik zou anders niet weten hoe ik die caches moet leegmaken...
    Uiteraard sta ik open voor een goedkoop en gebruiksvriendelijk alternatief, maar ik moet zeggen dat ik er wel tevreden van ben, voor zover ik dit correct kan inschatten uiteraard...

    Groetjes,

    Caro

  • May 2019 aangepast



Log In of Registreer om te reageren.