iMac loopt vaak vast bij gebruik van Lightroom & Photoshop. Is extra RAM een mogelijke oplossing?

Hallo,

ik ben fotograaf van beroep en dus een stevige gebruiker van de programma's Lightroom & Photoshop.
De laatste maanden merk ik dat mijn computer trager en trager gaat en vaak vastloopt terwijl ik deze programma's gebruik.
Sinds enkele weken krijg ik via het programma 'clean my mac' ook regelmatig foutmeldingen dat ook andere programma's zoals vb. Safari, word, excel,... dienen gestopt te worden om te kunnen verderwerken.

Zou dit aan het gebrek aan RAM geheugen kunnen liggen of zou er een onderliggend probleem zijn?

Ter info, bijhorende screenshots als extra info over o.a. het type iMac.

Merci alvast voor jullie suggesties!

Caro





Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Kan je eens op de achtergrond activiteitenweergave openhouden, om de RAM en cpu processen te monitoren? Het kan nooit kwaad om RAM bij te plaatsen, achteraan onder de scharnier van de voet kan dit gebeuren. Momenteel in jouw mac zijn dit nu 4 keer 2 GB DDR3 RAM. Je kan al beginnen met 2x 4GB DDR3 RAM bij plaatsen. dit kan al helpen. Maar je zal altijd moeten werken in RAM paren. 32 GB is alvast bij jou het totaal maximum aan RAM.
  • Thx Quinten voor je antwoord.
    hier even de screenshots van wat Clean My App zegt en dan de activiteitenweergave net voordat LR en PS weer blokkeerde...

    In die activiteitenweergave zie ik wel niks van RAM en ik vrees ook dat ik dit niet echt weet te interpreteren...
    Alleen ga ik er van uit dat het aan mijn RAM geheugen ligt, aangezien in die eerste weergave er telkens maar enkele MB staat, ipv GB.

    Volgens de laatste screenshot heb ik nu 2x 4GB, dus ik kan vb. 2x 8GB bijplaatsen? Of zijn er beperkingen wat je mag doen per keer? En waarom is 32GB het maximum?

    Nu, als dat de oplossing is, dan lijkt mij dit nog wel een relatief elegante oplossing (beter dan alweer ne nieuwe te moeten kopen...), toch?




  • QuintenQuinten    Moderator