Macbook stopt onverwacht en start bijna niet meer op

Ik heb sinds 2 dagen grote problemen met mijn Macbook. Hij valt steeds onverwacht uit en ik krijg hem pas na talloze herstart-pogingen weer aan de praat. Na een korte tijd werken, valt de macbook vervolgens weer uit. ik heb verschillende dingen geprobeerd, zoals oa schijfhulpprogramma's als schijf EHBO van Mac en de command-D herstart. In een van de korte periodes dat de macbook weer even werkte, heb ik een rapport via etrecheck gedaan. Daar komen diverse problemen naar voren, zoals oa kernel panics en orphan files. Weet iemand hoe ik deze problemen kan verhelpen. ik heb een update uitgevoerd van besturingssysteem, maar weet niet zeker of die nu ook geactiveerd is, aangezien ik de macbook niet meer opgestart kreeg na die actie.

Ik kan indien nodig rapport van etrecheck posten.
Dank voor alle tips!


Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Kernel panics wijzen op hardware problemen. In sommige gevallen ook op onbetrouwbare kernel extensies van software die niet door Apple ondertekend is. Maar, macOS Mojave blokkeert de installatie van zulke crapware tot men expliciet de toestemming geeft voor installatie.

    Verwijder alle externe apparaten en voer een hardware test uit:

    https://support.apple.com/nl-nl/HT201257
  • Dank. Ik hade hardware test reeds gedaan en kreeg daarbij de melding: Geen problemen gevonden. Referentiecode ADP000.

    Daarna had ik helaas nog steeds hetzelfde probleem. MacBook bleef kort daarna weer hangen en bij opstarten zelfde problemen.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dan zal je toch eens moeten nakijken welke rare kext (kernel extensies) je geïnstalleerd hebt.
  • Ik heb niets geïnstalleerd in de periode dat het gebeurd is. Maar wellicht is het van daarvoor. Hoe check ik welke kernel extensies het gaat?
  • timoshatimosha    Moderator
    Met EtreCheck kan je de kext zien. Of in Macintosh ID/Bibliotheek/Extensions?


  • Dit zijn de kernel extensions die in de bibliotheek worden aangegeven. Wat kan ik met die info?

  • Ik heb al een poosje last van hetzelfde probleem. Een oplossing heb ik nog niet gevonden maar de oorzaak denk ik wel gevonden te hebben. Ik heb iCloud op mijn pc uitgeschakeld en nu loopt mijn macBook niet meer vast. Zelf denk ik dat er iets met iCloud Drive mis is. Bijvoorbeeld een niet bijgewerkte iCloud op een apparaat of een beschadigd bestand. Het plan is om een reservekopie van iCloud op één apparaat op te slaag en om vervolgens al mijn apparaten uit te loggen op iCloud. En daarna dan weer rustig opbouwen. Ik hoop dat het zal werken.
Log In of Registreer om te reageren.