Grote videobestanden kopieren naar MacMini

De iPhone blijft soms toch nog voor vragen zorgen... Hopelijk vind ik nog eens antwoord hier :smile:

Een tijdje terug heb ik een stuk of 63 filmpjes opgenomen met mijn iPhone Xs Max. 1080P60, dus ik neem aan dat het een vrij groot bestand is.
Ik heb een standaard iCloud (5GB), dus logischer wijze krijg ik feedback dat deze vol is.

Op de Windows 10 computer sluit ik de iPhone even aan aan USB, de computer ziet een "drive" en ik kan de filmpjes dmv drag & drop naar de computer kopieren, klaar.
Experimenterend met een MacMini (als het meevalt wil ik op termijn de oude Windows-computer vervangen door een iMac), wil ik al die filmpjes naar de harddisk van de Mac, teneinde weer plek te hebben in iCloud en teneinde de filmpjes middels Final Cut Pro te bewerken.

Via iCloud copieren gaat niet wegens vol.
De MacMini zegt in iTunes dat synchronisatie van foto's ingeschakeld is via iCloud. In Finder zie ik geen iPhone staan.
Via AirDrop copieren duurt een eeuwigheid.

Mogelijkheden legio met diverse cloudaanbieders en/of via de NAS. Maar wat is hier nu de Apple methode?

Ik benieuwd :wink:

Bedankt,
Gert

Reacties

  • QuintenQuinten    Moderator
    Omdat je iCloud hebt ingeschakeld voor je Foto's te sync'en gebeurd dit inderdaad niet via iTunes. Hiervoor heb je het standaard programmaa'tje Foto's op je mac, waar je ook met iCloud moet zijn ingelogd, je foto's en video's worden daar gedownload.

    Een iPhone verschijnt nooit als schijf in Finder, hiervoor dient iTunes om eventueel aan bestandsdeling te doen, met data uit de applicaties, die dit ondersteunen.

    Om plaats te maken in iCloud, dien je de foto's van je gsm te verwijderen. En dat bekend dat ze ook automatisch uit iCloud worden verwijderd. (je kan dus de beide locaties niet afzonderlijk gaan beheren, of je moet de link tussen de 2 stoppen door uit te loggen op de iPhone. Maar hierdoor zal de iPhone niet meer kunnen uploaden naar iCloud. Je kan trouwens jouw video's en foto's bekijken via iCloud.com

    Het kopiëren via AirDrop kan inderdaad lang duren. Heb je een iPhone 7 of nieuwer, dan kan je foto's en video's maken in het HEIF/HEVC formaat. Omdat de foto de delen via AirDrop, moet dit eerst worden geconverteerd naar een standaard formaat. Omdan gecomprimeerd te worden voor het te versturen. Verstuur je direct een stuk of 10 filmpjes per keer via AirDrop, kan dit inderdaad dus lang duren, het is dus beter om per filmpje te AirDroppen.

    Final Cut Pro is een heel erg interessant programma, zeker als je wilt videobewerking doen op professioneel niveau. Maar Apple bied zijn gebruikers iMovie aan, een gratis programma die eigenlijk een soort lite versie is van FCP, maar ook heel erg veel kan. Ik zou het dus zeker een kans geven, en bespaart jou heel veel geld, omdat het 100% gratis is + ook macOS/iOS app.

    Jouw laatste vraag ivm de NAS, wat is hier de Apple Methode? Wat bedoel je met Apple Methode. Heel veel diensten bieden services aan om bijvoorbeeld foto's automatisch up te loaden naar hun drives. Zoals Dropbox, maar dit is niet te vergelijken met de compleet geintegreerde dienst als iCloud. Daarnaast is Google Drive en OneDrive ook interessante diensten. Het voordeel bij de online diensten is, dat je voor een klein bedrag per maand 99% zeker mag zijn dat jouw gegevens veilig zijn en gebackuped. Daarnaast is een NAS ook wel interessant als je veel meer vrijheid wilt. Interessante merken zijn hier dan LACIE en Synologie bijvoorbeeld. Beide heb jij volledig in beheer, kan interessant zijn, maar qua veiligheid en backup, heb jij de verantwoordelijkheid. Beide merken bieden ook een online backupsysteem aan voor hun schijven. En kunnen met een beetje aanpassing aan jouw netwerk van buitenaf benaderd worden. Apple had vroeger de TimeCapsules, deze waren het ideale alternatief voor een netwerkschijf thuis te hebben die van jouw toestellen een backup maakte, maar apple is bijna een jaar geleden gestopt met de verkoop van de toestellen.

  • Beste Quinten,

    Bedankt voor de heel uitgebreide uitleg, maar ik denk dat je niet 100% mijn vraag begrepen hebt.

    Eerst en vooral: wat je me vertelde dat een gemaakte foto/film in het HEIF/HEVC formaat eerst moet geconverteerd worden, leert me gelijk de oorzaak dat het verzenden via AirDrop zo lang duurt. Om niet te zeggen onmogelijk is bij ettelijke Gigabytes filmmateriaal. Dat wist ik niet, dus weeral wat geleerd in de Apple wereld. Daarom doe ik het in de eerste plaats.

    Wat wil ik nu doen:
    Ik heb een iPhone Xs met 256GB geheugen en een iCloud van 5GB. Logisch dat die iCloud meteen vol staat, zeker als ik enkele HD filmpjes met de iPhone maak.
    Eens ik na het filmen weer thuis ben, moeten de filmpjes op de computer terecht komen. Ze worden daarna meteen gewist uit de iPhone en aldus is er weer ruimte genoeg in de iCloud.

    Hoe kan ik te werk gaan:
    Op de Windows computer sluit ik mijn iPhone aan, de computer herkent de iPhone als een opslagmap voor foto's en video's en ik kan in Windows verkenner alle foto's en filmpjes kopieren naar eender waar op de Windows computer.

    In de MacMini zit een harddisk van 1TB. Ik wil dus mijn filmpjes naar de Mac kunnen kopieren. Er staat zowel iMovie op en Final Cut Pro, dus op vlak van monteren zal het later geen probleem worden.

    Hoe krijg ik nu die filmpjes op mijn Mac? Ik wil rechtstreeks van de iPhone kopieren naar de Mac. (Ik kan de filmpjes eerst naar mijn NAS uploaden, of naar een Clouddienst en ze er dan op de Mac weer van downloaden , maar dat is dus de bedoeling niet. Hoe doe ik het rechtstreeks?)
  • edit: Via Fotolader lijkt het te gaan doen wat ik hoopte. Even afwachten, de MacMini is met zijn i5 dual core niet de snelste computer...
  • QuintenQuinten    Moderator
    Je kan inderdaad Fotolader of Foto's gebruiken om je video's te downloaden naar de mac, dat is de meest directe manier.

    een mac mini met i5 is niet perse een trage/snelle computer, er zijn meer factoren die een grote rol spelen, zoals processor kracht, of aantal processors, welke grafische kaart, RAM, type harde schijf, opslag en vrije ruimte, aantal actieve programma's en actieve achtergrondprocessen.
    Laad je jouw video bestanden over via klassieke USB naar lightning of is dit USB-C naar lightning.
  • May 2019 aangepast
    Het is een klassieke USB naar lightning. De Mac heeft nog geen USB-C's.

    Ik zou je via deze weg wel eens graag naar een soort van "aankoop"advies vragen...
    Ik gebruik de computer buiten huis, tuin en keukengebruik heel vaak voor foto - en videobewerking. Iedereen zegt dat een Mac daar het beste apparaat voor is, vandaar dat ik eens aan het experimenteren geslagen ben met een 2e handse MacMini.

    Wat me opvalt is dat eens de video of foto ingeladen is, alle bewerking gewoon in real-time gebeurt zonder de minste hapering. Prachtig gewoon.
    De video's inladen in FCP of ze na bewerking opslaan kan zelfs meerdere uren duren.

    Waar dit topic over loopt: de foto's en video's vanuit mijn iPhone via Fotolader binnenhalen doet de mediabestanden eerst "converteren". Dat snap ik door jouw eerste antwoord. Ook hier is hij meerdere uren mee bezig.

    De MacMini in kwestie is een I5 dual core van late 2012, 16GB Ram, een SSD van 128GB en een "gewone" HDD van 1TB dacht ik.
    Als dik 25 jaar Windows gebruiker te zijn zou het met een Windows PC met deze specs net omgekeerd zijn. Kopieren gaat vrij goed, maar bewerken an sich zou traag gaan.

    Stel ik schaf me een iMac aan met I5 of I7 processor van de laatste generatie. Gaat dat inladen van foto's/films en het wegschrijven na bewerken met bvb FCP dan veel sneller?
    (het is een domme vraag, ik weet het, maar een Mac doet vele dingen zo anders...)
  • QuintenQuinten    Moderator
    Een iMac heeft in vergelijking met een Mac Mini een betere grafische kaart, daardoor gaat het renderen veel sneller gaan. Processor die er inzit, i3, i5, i7 is eigenlijk een benaming van 'jaar van uitbrengen', het is vooral de manier waarop de processor zijn berekeningen zal maken. Maar het beste is dat je kijkt naar de hoeveelheid kernen die het heeft en welke GHz het bevat. Daarnaast is de schijf ook een belangrijke factor, Je kan een snelle Mac kopen, met Fussion Drive kopen, of je kan een tragere versie aanschaffen met SSD. Het verschil ga je nu direct niet merken, maar dit zal na enkele jaren toch voelbaarder zijn. De Fusion Drive zal trager worden, omdat dit de klassieke schijf bevat (wel op 7000 RPM), maar FD heeft de neiging om wel eens te crashen en de connectie tussen beide schijven te verliezen. SSD, heeft dat uiteraard niet.

    Wat ik je kan voorstellen:
    - iMac 27" met 3.1 GHz 6-core i5 (8-gen), 8 GB RAM (laat dit upgraden naar 16 of 32 in de winkel zelf, komt je goedkoper uit, dan bij Apple), en 512 GB SSD. -> € 3.379,00
    - Mac Mini met 3.1 GHz 6-core i5 (8-gen), 32 GB RAM, je kan het zelf upgraden maar gaat iets moeilijker), 512 GB SSD. (ik veronderstel dat je al een goed scherm en toetsenbord hebt, die kan je dus hergebruiken). -> € 2.209,00 zonder scherm en toetsenbord.

    Op zich hoef je niet direct de iMac te nemen, omdat hij het mooiste scherm heeft en een iets betere processor en Grafische kaart. Schermen van bijvoorbeeld Samsung of LG, die 4K kwaliteit zijn, heb je al vanaf € 200. heb je een betere grafische kaart nodig voor het renderen van video, dan schaf je gewoon een eGPU aan. Dit is een externe grafische kaart die je kan aansluiten op jouw iMac of Mac Mini en geeft jouw mac vee extra kracht.

    Ik zelf doe ook heel veel videomontage van RAW beelden en gebruik hiervoor een Macbook Pro 15" (eind 2018), met 32 GB RAM, ik heb een extern 32" LG-scherm, die ik kan aansluiten via USB-C (laad mij laptop ook op). Ik zal over enkele jaren een eGPU aanschaffen (tegen dan zijn ze ook veel beter), wanneer ik merk dat mijn laptop het erg lastig begint te krijgen, en dat bespaart mij enkele jaren en geld uit voor een nieuwe laptop te moeten kopen. (ik heb een laptop, omdat ik veel mobiel werk).
  • Bedankt voor de tips!
    Het spijtige van Apple zijn telkens de hoge aanschafprijzen. Daarom moet ik nog even mijn ei daarover leggen.

    Toegegeven dat ik stilletjes droom van een iMac; prachtig toestel, maar oh zo duur.

    Gesproken over de MacMini... Op de Windows PC heb ik 2 beeldschermen hangen. Een Asus VW246H (Full HD monitor) en een Asus MX25AQ (WQHD monitor). De laatste hangt aan de MacMini vanwege zijn betere geluid. Ondanks de monitoren 1080P binnen krijgen, is zowel de oudere Full HD monitor als de nieuwere 2K monitor niet in staat om de tekeningen en letters zo scherp weer te geven dan bij de windows PC. Enkel films in Full HD zijn echt zo mooi weergegeven als Full HD hoort te zijn. Ik speel af met Quick-Time of VLC.

    Als ik met de Windows PC 1080P in de 2K monitor stuur is dat beeld ook maar zus en zo.
    Ik ervaar nu ook hetzelfde als ik de MacMini aan mijn Full HD scherm aansluit. Full HD op Full HD moet een mooi plaatje opleveren.
    Wellicht komt dit ook door de mindere videokaart van de MacMini?
  • QuintenQuinten    Moderator
    Inderdaad een kwestie van de videokaart.
    In verband met de kostprijs, daar kan ik je perfect in volgen. Maar je moet wel even volgende zaken in je achterhoofd houden. Een mac gaat gemiddeld 8 jaar mee, sommige gaan iets langer mee anderen net niet. Maar dat bekent niet dat de mac af geschreven is dan, je kan hem later nog voor andere zaken gebruiken.
    Dat de prijs vaak overdreven is, kan inderdaad zo lijken. Maar ga je op zoek naar een Windows computer met dezelfde configuratie, dan kom je wonderwaar vaak duurder uit (kan van € 60 - € 200 zijn). Een goed voorbeeld vind je hier:
  • Daar heb je een punt.

    Ik ben er nu twee weken mee aan het werken en toegegeven, ik heb de Windows PC nog maar 1 keer terug aangezet: Ik moest een bestand van + 8GB op een stick zetten voor iemand die het in Windows wil gaan gebruiken.
    NTFS is een systeem waar de Mac niet wilt naar schrijven en het Mac systeem zelf slikt Windows niet.
    FAT wil zo'n groot bestand niet kennen.

    Een mens mag niet alles willen zeker...

    Inmiddels foto en videomateriaal genoeg op de HDD in mijn Macje. Eerst de komende maanden maar eens grondig leren werken met Final Cut Pro. Dat is een heel belangrijke reden om naar Mac over te schakelen.

    Super bedankt voor alle gouden tips!
  • QuintenQuinten    Moderator
    Hier nog een goude tip: Als je een harde schijf formatteert, kies je best voor exFAT. Dit is leesbaar op zowel mac als windows, zonder beperking van maximum grootte. Je kan een schijf formatteren in mac met Schijfhulpprogramma dat standaard terug te vinden is in de Hulpprogramma's map van Programma's.
  • Check.
    Dat zal ik in de toekomst wel moeten doen als ik met Mac verder doorga. Ik ben zinnes mijn Windows 10 laptop sowieso bij te houden.

    Om een voorbeeldje te geven: de baas vraagt om zijn iPhone even na te kijken. Geen probleem, maar daar heb ik een programma voor nodig nl.: Phoneboard.
    Het bestaat blijkbaar voor Mac, maar het is toch maar enkel voor Windows te vinden... Tsja, de "speciallekes"...
  • QuintenQuinten    Moderator
    @raverke95 Het kan nooit kwaad om inderdaad jouw Windows 10 laptop te blijven gebruiken. Maar even dit, de software dat je vermelde, moet je toch even met een korreltje zout nemen. Er is een reden waarom Apple dit niet graag "zomaar" door externen laat herstellen, de kans is namelijk te groot op fouten of door het plaatsen van valse onderdelen dat een herstelling grondig fout loopt. Ik heb al genoeg verhalen gehoord en helaas ook al gezien van verkeerdelijk herstelde apple-toestellen en dan is Apple de zogezegde boeman.
  • Dit gaat even off-topic, hopelijk zie je dat als Moderator even door de vingers...
    Ik heb nog nooit verhalen gehoord dat Apple zelf een Logic Board gaat herstellen. Het lijkt me logischer dat, als de jongens een smartphone over de toonbank krijgen met achteraan een barst in het glas die niet meer opstart, ze die direct in de prullenmand naast de toog keilen en gelijk een nieuwe aanbieden.
    Waar het in dit geval om draait: het geheugen zit vol bestanden, nummers, foto's,... en de slimmerik had iCloud uitgeschakeld.
    Als ik hem terug moest kunnen opstarten en uitlezen gaat er al iemand heel happy zijn denk ik.
    Mocht ie compleet terug werken gaat de dochter in kwestie een mooie upgrade krijgen :blush:

    Toegegeven: ik ben gewend om in tv's te werken. Ook klein en fijn de dag van vandaag, maar toch nog iets meer "doenbaar" dan smartphones.


    On-topic:

    Op moment van schrijven ben ik simpele videobewerking aan het doen met de MacMini.
    Mijn tv (Loewe Connect ID46) bezit ook de mogelijkheid diens opnames van interne HDD te exporteren naar USB. Dit wordt dan een *.TRP bestand. Middels Wondershare Video Converter Ultimate heb ik zo 15 filmpjes (weliswaar Full HD uitgezonden, maar 4:3 beeldmateriaal opgenomen rond 1990) geïmporteerd op de Harddisk van de Mac converterend naar het *.MOV formaat. Dit heeft bijna een hele nacht geduurd.
    Vervolgens heb ik de 15 filmpjes geïmporteerd in iMovie. (er moest enkel een begin en eindstuk af) De filmpjes dus bewerkt en dan opslaan wat iMovie automatisch naar MP4 lijkt te doen.
    Dat importeren in iMovie heeft gisterenavond opnieuw de hele avond geduurd (van een 19u tot 23u30 dacht ik). Dat wegschrijven lijkt aan dezelfde snelheid te gaan. Ook constant een processorbelasting van 100%.

    Ik hoop echt als je met de eerste de beste recente iMac aan de slag gaat (eventueel het model wat jij eerder in dit topic aanraadde) dit stuuuuuuuken sneller gaat... Dit is echt niet werkbaar.
  • QuintenQuinten    Moderator
    Het zal inderdaad een stuk sneller gaan. Apple gebruikt nu een schijf-formaat dat een stuk sneller zal kunnen schrijven en lezen. En is qua opslag ook een stuk kleiner. MOV is trouwens een lossless bestandsformaat, dit betekend geen kwaliteits verlies. En iedere frame is 100% opgeslagen. MP4 daar en tegen zal een zo klein mogelijke bestandsformaat gaan proberen bereiken door onnodige delen in een video weg te halen/herhalen, is met andere woorden sneller. Als het videobeeld is uit 1990, zou ik persoonlijk al van in begin met MP4 gewerkt hebben i.p.v. mov.

    2. Apple herstelt wel degelijk Logic boards, uiteraard enkel in uitzondelijke gevallen (bv kapotte hoofdtelefoonuitgang bij iPhone 6(s)). Maar zal het liefste opteren om een omruiling te doen, als het bv geen scherm of batterijvervanging moet zijn. De ‘herstelling’ is hierdoor veel sneller gebeurd en zonder fouten. Apple en de klant zijn hier door zeker dat er geen fouten zijn gebeurd tijdens de herstelling en maken hierdoor geen onnodige kosten door een dubbele herstelling.
  • Ik wist niet dat je met MP4 kon editen in FCP en/of iMovie. Als dat gaat ga ik dat asap eens proberen.

    Deze files zullen straks afgespeeld worden op een buizen tv van 1970 (ik ben een mens met gekke hobby's :wink: ). Compressie artefacten ga je daar op een normale kijkafstand zeker niet op zien...

    2. Dat wat ik dacht. Het bordje heeft een voedingsprobleem.
    De mens in kwestie heeft al lang een nieuw toestel. Ergens is het ook een stukje hobby/nieuwsgierigheid van mijn kant. Ik heb zelf een Xs Max en mijn vrouw heeft ook een 8. Altijd leuk om een beetje een inzicht te hebben hoe die dingen er van binnen uitzien en werken. De laatste iPhone die ik ooit op componentniveau herstelde was een 6s. Het is erg veranderd blijkbaar :smile:
  • QuintenQuinten    Moderator
    Apple is vrij open/snel in het ondersteunen van sommige bestandsformaten. Maar Microsoft daar en tegen ondersteunt dan bv niet standaard mov.
Log In of Registreer om te reageren.