iMac Retina 5K 27" start niet meer op

May 2019 aangepast in Hardware problemen
Na een paar foutmeldingen op mijn Mac, probeerde ik hem te herstarten, dit ging, maar bleef dezelfde meldingen krijgen. Hierna heb ik een harde reset geprobeerd door de aan/uit knop ingedrukt te houden tot hij opnieuw opstartte. Hierna kreeg ik het opstartscherm, zwart met wit apple logo en laadbalk en begon de laadbalk te lopen. Ongeveer op 70% ging het scherm op zwart en schakelde de Mac zichzelf uit. Deze situatie bleef zich een tijd herhalen tot de huidige situatie waarin de mac nu wel een laadbalk laat zien, maar er niets meer laadt en de mac zichzelf al na een paar seconden uitschakelt.

Ik kan wel de Mac opstarten in recovery mode, heb geprobeerd het besturingssysteem te updaten, maar zag alleen een externe harde schijf die niet GUID geschikt was voor installatie dus dat werkte niet. Ik heb gekeken in schijfhulpprogramma, Daar laat de mac wel Macintosh HD zien. Bij Schijf-EHBO krijg ik een melding dat dit niet mogelijk is.

Kent iemand dit probleem? En mijn allergrootste vraag, hoe waarschijnlijk is het dat ik mijn bestanden nog weet veilig te stellen of herstellen, of ben ik alles kwijt?! Ben de wanhoop nabij! Iemand tips, tricks of suggesties?

Reacties

  • May 2019 aangepast
    Robster,
    wie weet heb je wat aan onderstaande link en zo niet neem dan even contact op met apple ze helpen je beslist.

    https://www.appletips.nl/os-x-opnieuw-installeren-zonder-je-gegevens-te-verliezen/

    en contact kan via de volgende link.

    https://getsupport.apple.com/?caller=cups hun nemen hem dan over via schermdeling.


    groetjes en succes.
  • timoshatimosha    Moderator
    May 2019 aangepast
    Voer eerst een hardware test uit:

    https://support.apple.com/nl-nl/HT202731

    Als er echt een probleem is met de HD of Fusion HD kan je na het herstel een Time Machine backup terugzetten. Ik hoop dat je die hebt. Want van een defecte HD kan men geen TM backups meer maken.
  • Dank, ik ga de bovenstaande opties proberen zodra ik thuis ben. Ik hoop echt dat ik hem weer aan de gang krijg, want als dat niet lukt ben ik door een samenloop van omstandigheden echt heeeeeeel veel kwijt. Is er in een van de ergste gevallen echt helemaal geen mogelijkheid om nog iets van bestanden te redden of is het dan echt einde oefening?

    Dank voor de hulp tot nu toe en ik laat even weten hoe een en ander afloopt!

    Gr. ROB
  • timoshatimosha    Moderator
    Als je toegang hebt tot een andere Mac kan je proberen om de defecte Mac te benaderen in "doelschijfmodus":

    https://www.appletips.nl/bestanden-tussen-twee-macs-uitwisselen-in-doelschijfmodus-target-disk-mode/

  • Heb net een hardware test uitgevoerd en die geeft aan dat “geen probleem gevonden: referentiecode ADP000”

    Wat is een volgende logische stap?
  • timoshatimosha    Moderator
    De Mac opstarten in Verbose Mode met ⌘ + V. Dan kan je zien waar het opstart proces blijft hangen.
  • Dan begint er wel allemaal tekst te komen maar op een gegeven moment schakelt hij zichzelf dan ook uit. Heb net ook al opgestart in single user mode, en als command “fsck -fy” ingevoerd en daar zegt hij na een aantal minuten dat Macintosh HD in orde is. Daarna heb ik reboot ingetikt als command and krijg ik weer een lap tekst en die eindigt met een regel die onder andere zegt:

    “HandleLeakyftpStatsResetTimer ERROR: Failed to reset leaky ap stats. Interface monitor not initialized.
    Restart still waiting on Bluetooth USB Host Controller”
  • timoshatimosha    Moderator
    May 2019 aangepast
    Hardware schijnt in orde te zijn. Heb je met "handige tooltjes" bepaalde dingen geïnstalleerd die een invloed kunnen hebben op het boot proces? Wat waren die foutmeldingen waarover je het had in het eerste bericht?

    Start in ieder geval eens op in safe mode. Houdt de ⇧ toets ingedrukt tijdens het starten.
  • May 2019 aangepast
    Niet dat ik weet. Ik was bezig in Firefox, daar wilde een pagina niet laden. Toen heb ik geprobeerd om een plug in die ik daar in gebruikte “privacy badger” uit te zetten, toen Firefox afgesloten, toen ik dat opnieuw wilde opstarten kreeg ik een foutmelding die ik niet meer kan reproduceren. Toen dacht ik, ik herstart mijn system, bij het afsluiten gaf photoshop een foutmelding dat er iets mis was met de cache, ook weg geklikt, herstart, dat ging. Maar toen bleef ik dezelfde meldingen krijgen. Toen probeerde ik een harde reset door de powerknop even ingedrukt te houden en toen begon de ellende.

    Ik heb inmiddels ook het nvram opnieuw ingesteld, daardoor begint wel weer het opstart balkje te lopen wanneer ik de Mac opstart maar nog steeds valt hij dan bij ongeveer 70% uit.

    Hetzelfde gebeurt in Safe mode. Ook daar schakelt de Mac zichzelf in no time uit.

    Ik heb vandaag een 4 TB hard disk gekocht. Om te proberen om in recovery mode een schijfkopie te maken van Macintosh HD naar die schijf, maar daar krijg ik weer een melding dat ik onvoldoende rechten heb om bestanden op die schijf te schrijven, dus heb een laptop van werk bij me, daar geprobeerd om via Disk Utility de schijf naar Mac te formatteren, maar dat gaf een error. Ik probeer het nu met een secure Erase maar die staat al een eeuwigheid stil.

    Ook had ik een kabeltje gekocht om die doelschijfmodus te proberen. Had beter moeten checken of die iMac een thunderbolt aansluiting had. Morgen dus nog een koppelstukje halen om dat nog eens te proberen

    Ondertussen voel ik me een complete sukkel en ben redelijk wanhopig,

    Maar het wijst er dus wel op dat de harddisk nog wel okay is? Als in, er is kans dat de bestanden nog te redden zijn?
  • May 2019 aangepast
    Ik heb na het instellen van de NVRAM nog een keer geprobeerd of ik via recovery mode macOS Sierra kan installeren, maar als ik dan de schijf moet selecteren om hem te installeren dan is dat veld leeg. En ziet hij geen schijf... vreemd!
  • May 2019 aangepast
    Ik lees nu steeds meer over een eventueel probleem met het logicboard, dat dit wel eens het probleem zou kunnen zijn. De symptomen komen overeen met wat ik tegen kom... weet iemand hier meer over? Zou dat de issue kunnen zijn?

    Ondertussen ben ik een schijfkopie aan het maken op de gloednieuwe externe harde schijf...
  • timoshatimosha    Moderator
    Als je denkt dat er een probleem is met het logic board dan zal je met Apple moeten gaan praten.
  • Maar klinkt dat als een logisch verhaal? En if so, zijn in dat geval mijn bestanden nog veilig Want helemaal gerust ben ik nog steeds niet echt!
  • timoshatimosha    Moderator
    Als er problemen zijn met het logic board dan zou dat eigenlijk moeten blijken uit de hardware test. Als Apple het logic board moet vervangen/herstellen bestaat de kans dat de HD na de herstelling geformatteerd wordt en dat alle gegevens weg zijn. Op zich geen probleem als je een TM backup hebt maar die heb je blijkbaar niet.
  • Hmm, vreemd. Ik heb nu wel een schijfkopie kunnen maken van het geheel. Ik ga morgen denk ik toch maar met de hele iMac richting apple store. Of zou het raadzaam zijn om voor ik dat doe eerst bij een data recovery bedrijf aan te kloppen of is dat iets wat bij Apple ook zou kunnen? Geen idee eigenlijk...
  • May 2019 aangepast
    Ik zou echt het volgende proberen heeft bij mij ook goed gewerkt en het scheelt je een hoop gesleep.

    https://getsupport.apple.com/?caller=cups

    groetjes frank
Log In of Registreer om te reageren.