Sneller backup van Time Machine (via NAS) overzetten op nieuwe iMac

Beste forumleden,
Ik heb vorige week een nieuwe iMac aangeschaft.
Ik wou bij opstart een Time Machine backup overzetten van mijn NAS (Synology / DS216Play) naar mijn nieuwe iMac.
Echter bij het overzetten kreeg ik de melding dat dit werkje 8u50 zou duren.
Ook wanneer ik 2 uur later terug kwam, stond de timer nog steeds op 8u50 resterende tijd.

Ik heb dit toen geannuleerd, en vervolgens een oude backup van een jaar geleden terug geplaatst die ik nog staan had op een externe HDD.

Ik kreeg op mijn werk een tip om de NAS vervolgens via een lange UTP-kabel van mijn router rechtstreeks op de iMac aan te sluiten en op die manier via migratie assistent alsnog de recente backup terug te zetten. Via UTP leek mij idd sneller te gaan dan via wifi... .
Ik merk echter dat het programma migratie assistent automatisch mijn wifi zoekt en herkent (ook al heb ik juist ervoor "wifi uit" geselecteerd op mijn iMac).Hierdoor zit ik dus wss terug met zo een lange downloadtijd.

Een gans verhaal :-), maar mijn vraag is dus: kan ik de recente backup van mijn NAS op één of andere manier sneller overzetten op mijn iMac ?!
Bij voorbaat dank voor de reacties :+1:

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Een NAS is een netwerk server. Dus sneller dan met een Ethernet kabel zal het niet lukken. Je hebt dan een maximale snelheid van 1 Gbs (Gbs = Gigabit per seconde).
  • Ja, dat weet ik maar het probleem is dat het programma vd migratie assistent op zoek gaat naar mijn wifi en deze dus blijkbaar gebruikt voor de overdracht vd data ipv mijn ethernet-verbinding te gebruiken.
  • Volgens mij werkt de ethernet optie alleen van computer naar computer en niet van router naar computer.
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik heb al tientallen keren met een Ethernetkabel een TM backup teruggezet van een AirPort Extreme Time Capsule. Ik zou niet weten waarom dat met een NAS niet zou werken.
  • Misschien omdat dan de ethernet met Apple apparatuur praat? Dat dat wel mag/kan maar een NAS dat dat afgeschermd is?
    Is de netwerkkabel die gebruikt wordt goed? Niet dat het toevallig een defecte kabel is?
Log In of Registreer om te reageren.