Geluid extern scherm niet regelbaar.

Om even het onderwerp te verduidelijken: Op mijn nieuwe, oude ;) MacMini is via HDMI een Asus beeldscherm aangesloten (type MX25AQ). Die monitor heeft ingebouwde speakers welke prima het geluid laten horen komende uit de MacMini.
Wil je het geluid regelen dient dit op het scherm zelf te gebeuren; de regeling die boven in de taakbalk naast te klok staat is grijs. Kies ik voor de 'interne' speakers van de Mac, laat het geluid zich wel op die manier regelen.

Als totale Newbe in de Mac wereld kan het natuurlijk zijn dat dit normaal is (zou ik wel een nadeel vinden tov een Windows pc). Wellicht weten jullie meer of dit werkend te krijgen is.

Bedankt alvast!

Gert

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Als het geluid van dat scherm niet herkend wordt door Core Audio kan je het geluid niet regelen via het icoontje in de menu bar. En ook niet met de Audio/MIDI-configuratie.

    Je zal drivers moeten installeren voor de geluidsfunctie van dat scherm net zoals voor sommige USB-audio apparaten. Of er voor dat scherm macOS drivers bestaan weet ik niet.
  • Dat het dan wel lukt als je datzelfde scherm aan een Windows pc aansluit heeft er dan mee te maken dat dat scherm wel standaard windows drivers heeft neem ik aan?
  • timoshatimosha    Moderator
    April 2019 aangepast
    Men kan Windows absoluut niet vergelijken met macOS. Dat zijn totaal verschillende besturingssystemen. macOS is een Unix besturingssysteem met Unix apparaatbeheer.

    Asus is Windows hardware geen Mac hardware. Sluit eens een Thunderbolt scherm aan en je zal zien dat het wel werkt met macOS zonder speciale drivers. macOS heeft heel veel drivers ingebouwd maar geen drivers voor specifieke Windows hardware.
  • Ok, duidelijk.
    Beetje bij beetje leren we bij in Mac World :smiley:
  • timoshatimosha    Moderator
    "Think different" zei Steve Jobs lang geleden ;-)
  • QuintenQuinten    Moderator
    Een app die het zou kunnen. Let wel op "zou".
    is MonitorControl. Ik gebruik deze app ook maar enkel voor mijn helderheid aan te passen.

    Je moet namelijk nagaan wat de driver is van het scherm.
  • Het werkt, maar ergens gedeeltelijk.

    Aanvankelijk gebeurt er weinig. Nu heb ik op dat Asus scherm een MHL ingang. Sluit ik de HDMI daarop aan TERWIJL de Mac ingeschakeld en opgestart is, werken alle regelingen. Zowel geluid als helderheid.
    De Mac uitschakelen en weer opstarten en de regelingen doen niets meer. HDMI uit het scherm en er weer in doet de boel terug uitstekend werken.

    Als nu die kleine kers nog op de één of andere manier op de taart geraakt ;)

    Bedankt zover al voor de tip naar dat programma. Het is natuurlijk beter dan niets :smiley:
  • QuintenQuinten    Moderator
    het is natuurlijk 3th party software, en de ontwikkelaar meld dit ook dat hiet niet 100% werkt (bijvoorbeeld bij mij gebruik ik dan weer Brisync omdat ik enkel mijn helderheid wil aanpassen. (Macbook Pro met extern display)
  • Zonet voor de eerste vandaag de mac weer ingeschakeld. Dit vanuit Stand-by en nu blijft ie het doen :smiley: .
    Meestal blijft ie zo toch staan, dus dat lucht al op.

    Zoals ik ook las kunnen er beperkingen zijn. Nou ja, meer dan voldoende in alle geval.

    *superblij met de tip*
Log In of Registreer om te reageren.