oude computernaam blijft ergens staan

ik heb via timemachine / migratie assistent een backup van een macbook pro op een Imac gezet (omdat het scherm van de macbook pro gerepareerd moest worden en zo kon ik thuis doorwerken). enfin, das allemaal gelukt maar daarna had de Imac de computernaam van de Macbook. Dit via instellingen en sharing teruggezet naaar de oude naam en alles leek goed. Maar helaas, VNC server ziet nog steeds de oude naam. Ik krijg niet bedacht hoe dit op te lossen.

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Dat zal wel aan de VNC server liggen. Tenminste, met de ingebouwde RDP client heeft men dat probleem niet.
  • Ik heb vnc server (realvnc) dr afgegooid en opnieuw opgezet maar dat had geen effect.
  • timoshatimosha    Moderator
    Tja, ik ken die server niet. Ik gebruik Apple RDP en de ingebouwde RDP client en die hebben dat probleem niet. Misschien heeft realvnc nog wat achtergelaten in Application Support, enz...
  • KorKor
    April 2019 aangepast
    Je Mac heeft op drie plekken een naam (zover als ik weet). Hoe kun je die vinden....

    Open het Terminal programma uit de Hulpprogramma's map en start het.

    Als je de Terminal opent, welke naam zie je?
    Als het de verkeerde naam is, dan staat de HostName (3) van je systeem fout.

    De drie namen zijn:

    1. ComputerName. Check de naam van het systeem die je als gebruiker ziet, type in de Terminal:
    scutil --get ComputerName
    Bij mij "MacBook Air"

    2. LocalHostName, Check de Bonjour (en ook bijv. AirDrop) host naam, voornamelijk Apple specifieke diensten
    scutil --get LocalHostName
    Bij mij "MacBook-Air", spaties mogen hier niet, moet een streepje zijn

    3. HostName. Check de standaard Host naam van het systeem, waaronder het bij locale en remote netwerken bekend is
    scutil --get HostName
    Bij mij "MacBook Air"

    Ik denk dat met name nummer 3 de oorzaak kan zijn dat je in VNC de verkeerde host naam ziet. Aangezien ik geen ervaring met VNC heb is dat een aanname.

    Je kunt die namen wijzigen met hetzelfde commando, maar dat met sudo ervoor en ipv. --get moet je --set gebruiken. Bijvoorbeeld:
    sudo scutil --set HostName "iMac"
    (vergeet niet de gewenste naam tussen aanhalingstekens te zetten bij dit commando)

    Normaal gesproken zijn al deze namen ongeveer hetzelfde bij een schone installatie, maar het hoeft niet per se.

    PS Er is er nog één, nl. de NetBIOS Name
    defaults read /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.smb.server NetBIOSName
Log In of Registreer om te reageren.