Geen internetverbinding meer na sluimerstand iMac (Mavericks)

November 2013 aangepast in OS X 10.11 of eerder
sinds enige tijd (nu al enkele weken, in begin met Mavericks dacht ik niet dit probleem te hebben maar ik kan me vergissen) heb ik zeer regelmatig voor dat wanneer ik mijn Imac uit sluimerstand haal, ik geen internetverbinding meer heb. Al de rest werkt wel, enkel geen internetverbinding. Ik moet hem dan herstarten en dan is het opnieuw ok. Natuurlijk wens ik dit terug 100% in orde te krijgen want bedoeling is net om vanuit sluimerstand onmiddellijk te werken en niet telkens op heropstarten te moeten wachten. Is niet onmiddellijk een wifi probleem omdat ik mijn Imac gebruik met netwerkkabel. Aan het internet of de router ligt het ook niet want met macbook air en mijn ipad hebben op dat moment geen enkel probleem en hebben internetverbinding.
Had in een topic gelezen om bv. ituneshelper bij instellingen, te verwijderen (want er stond toch een uitroepteken, maar heeft helaas niet geholpen)
Zou leuk zijn als iemand de oplossing heeft want begint frustrerend te worden om steeds herop te starten.

Thx


Mvg

Luc

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    Als de iMac na het ontwaken geen Internetverbinding heeft kan het zijn dat er geen IP-adres van de router werd ontvangen en dus ook geen DNS adressen.

    Als het probleem nog eens optreedt dan kijk in de Netwerk instellingen na of er een IP-adres werd ontvangen en of er DNS adressen aanwezig zijn.
  • Een enkele keer heb ik dat ook wel eens, zowel met Mac Mini als mijn beide MacBook's, air en pro. Meestal is het voldoende om dat even de wifi van de Mac uit en weer aan te zetten. In 99 van de 100 gevallen is de verbinding dan weer in een mum van tijd gevonden.
  • timoshatimosha    Moderator
    Dat probleem is mij bekend in OS X 10.8.x Mountain Lion, maar niet in Mavericks.
  • Mijn iMac met Snow Leopard 10.6.8 en via Wifi verbonden via Airport heeft hetzelfde probleem nadat ik deze uit sluimer stand ontwaak.
    Soms heb je direct verbinding met internet, maar meestal niet.

    Ik heb daar bij toeval een oplossing voor gevonden. Wel niet de snelste oplossing.
    Als er op het Airport logo bovenaan een uitroepteken staat, klik ik hierop en vervolgens op "Let op : geen internetverbinding"

    Dan zie je een aantal cirkeltjes rood staan, andere geel of groen. Ik doe vervolgens de Airport uit door op het Wifi logo te klikken en wacht even, dan opnieuw Airport aan en soms lukt het dan in 1 keer en komen er meteen allemaal groene cirkeltjes te staan en dan kan je weer verder internetten.

    Soms lukt dit niet van de eerste keer en moet je opnieuw Airport uitzetten en nadien Airport aan tot het lukt.

    Ook omslachtig denk ik jullie denken, maar ja heropstarten duurt ook even.
    Je kan bv. al wel verder werken aan een Word of Excel bestand en intussen nogmaals proberen.

    ChrisD

  • @ Timosha,
    Helaas is deze bug ook in Mavericks actief. Na installatie Mavericks ook even geen last gehad (dag of 10). Nu ook weer regelmatig
    Ben
  • timoshatimosha    Moderator
    @Ben

    Ik kan dat probleem niet meer reproduceren op de twee betroffen MacBook Pro. Misschien omdat die ondertussen op OS X 10.9.1 Mavericks (Developer Seed 2) draaien.

    Ik heb het probleem destijds opgelost door een statisch IP-adres te gebruiken (TCP/IP = Using DHCP with manual address) en de DNS servers manueel in te stellen. Naast de DNS servers van de ISP heb ik ook nog de DNS server van Google (8.8.8.8) ingesteld. In de router heb ik de manuele IP-adressen van de twee MacBook Pro gereserveerd met de MAC-adressen.
  • heb het nu sinds 1 week dat ELKE keer ik de Imac uit sluimerstand haal, hij geen internetverbinding kan maken. Als ik hem dan herstart dan is het probleem opgelost. Ligt totaal niet aan router of wifi (gebruik ethernetverbinding met Imac en niet wifi) want mijn macbook air en ipad hebben op zulke momenten wel perfect internet verbinding (meerdere keren getest). Er moet dus ergens iets gebeuren wanneer de Imac in sluimerstand gaat of uit sluimerstand komt waardoor er geen internetconnectie wordt gemaakt.
    Ben wanhopig op zoek naar een oplossing want momenteel betekent dit dat ik Imac altijd volledig moet hieropstarten alvorens verder te kunnen en de sluimerstand dus eigenlijk onbruikbaar is
  • Heb ook het probleem gehad van het niet hebben van een internetverbinding in Mavericks maar heb dat kunnen verhelpen door het netwerk eerste te verwijderen in systeemvoorkeuren en daarna weer opgezocht en opnieuw als voorkeur aangegeven.
  • heb bovenstaande ook geprobeerd maar helpt helaas niet : zowel de ethernetverbinding als de wifiverbinding verwijderd en terug toegevoegd.

    1 trukje helpt voorlopig maar is ook omslachtig : wifi aan en uit zetten en na +/- 2 minuten heb ik internet verbinding (wat heel raar is want ik gebruik geen wifi enkel ethernet ;-)

    nog suggesties zijn welkom
  • Ik log uit er weer in.
    Maar het is Apple onwaardig!
  • Wat bij mij heeft geholpen was het volgende:
    type in de terminal de volgende command :

    sudo rm -f/var/vm/sleepimage

    en het wifi verdwijn probleem was verdwenen. Succes ermee !
  • @Casey665
    En wat doet die opdracht precies ? (geen sluimerstand meer of een reset of....)
    Alvast bedankt voor een reactie, Ik moest vandaag toevallig mijn systeem zelfs rebooten, aan en uit zetten van WiFi hielp niet.
  • Zet in ieder geval Bluetooth uit, want er is een verband hiermee.
  • iMac end 2012, 27', 32 GB intern, Fusion HD, onderdeel van netwerk met ca. 20 computers c.q. apparaten, vaste IP adressen, kabel (ethernet) aansluiting, zelfde probleem sinds enige weken. De hele dag kan ik goed werken, kort sluimeren en dan weer wekken, geen probleem, normale internet verbinding. Echter.....sluimeren om ca. 23.00 uur en dan de volgende ochtend wekken...dan lijkt er internet te zijn, ik kan zelfs mail ophalen, maar de browser doet niets en kort daarna ook de mail niet meer. Geen foutmelding of zoiets, gewoon geen verbinding (alhoewel er bij netwerkvoorkeuren gewoon staat dat er een verbinding met internet is...) Ik moet mijzelf dan uitloggen (herstarten hoeft niet) en weer aanmelden, dan werkt het weer de hele dag. Al van alles onderzocht en uitgeprobeerd, geweldig irritant, dat wel. Nergens een echte oplossing kunnen vinden......nu maar hier plaatsen in de hoop op een goede tip of aanwijzing. Alle andere iMacs, mini Mac en PC's, alsmede internet radio werken 's ochtends normaal zonder problemen. Alleen deze iMac niet....!
    Alvast dank voor het meedenken....
  • Aanvulling....Maverick 10.9.1
  • Ik had ook een last van wegvallende verbinden met ethernet nadat mac uit sluimerstand gehaald.
    Oplossing toen ik bij systeemvoorkeur, bij energiestand en schakel Power Nap in uitzetten! hierna opnieuwstarten dan moet wel lukken want ik had deze handleiding gebruikt daarna heb ik geen last van. Probeer?
  • Ook ik heb last van dit rare fenomeen. Ik heb een aantal dingen uitgeprobeerd, maar ik ben er nog niet echt achter. Hoewel ik wel de indruk krijg dat er een relatie is met Bluetooth. Als dat zo is baal ik wel een beetje, want ik heb net een paar maanden de magic mouse en daar was ik op zich heel blij mee. Het plezier wordt een stuk minder als ik steeds bluetooth moet afsluiten.... Wat zijn jullie ervaringen?
  • Misschien helpt dit: Systeemvoorkeuren ->Netwerk -> Stel volgorde voorzieningen in.. (onder het tandwiel-icoontje) Sleep Ethernet en/of Wifi naar bovenaan, druk op OK, en Pas Toe.
  • ik had ook dit probleem, even nagekeken met appelsupport en deze hebben mij aangeraden op mijn router het kanaal aan te passen , er kwamen te veel andere wifinetwerken binnen op hetzelfde kanaal. Geen problemen meer sinds aanpassing.
  • Ik blijf dit probleem houden ben er zo klaar mee en wil het rot ding vervangen voor een windows machine.

    Meerder keren per dag moet ik opnieuw opstarten en alle tips uitgevoerd maar het blijft en lijkt zelfs erger te worden. Heb OS x 10.6.8 net geupdate, een airport en een vast kabel verbinding met de airport.

    Ik hoop nog één maal goede tips te krijgen om dit op te lossen anders gaat ie het raam uit. Wie kan me helpen?
Log In of Registreer om te reageren.